Emmafo

Strikt lchf - mejerier eller inte? Ost eller inte? gönsaker eller inte?

Recommended Posts

Hallå,

Jag tycker det är väldigt delade meningar om strikt LCHF från höger och vänster.

Vissa säger ät mer fett, vissa säger ät mindre mejerier, vissa säger ät mer ost, vissa säger är mindre ost, samtidigt som ost är mejeri. Vissa tycker att att man ska äta grönsaker, andra inte..

Av alla dessa professionella LCHF-are som har hållit på länge och är erfarna, finns det ingen vänlig själ som skulle kunna ge ut exakt recept på frukost, lunch och middag på STRIKT LCHF? Med mått och allt =)

Jag har hållit på i fyra veckor med en viktuppgång i stället för viktnedgång. Jag skulle verkligen behöva en rivstart med ett mat-schema som jag kan följa till att börja med.

 

/En helförvirrad själv =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera boken "LCHF på på riktigt" av Monique le Roux Forslund. Den har veckomenyer (4 veckor tror jag) på strikt LCHF och innehåller mejerier, men i begränsade mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I komjölk finns det kaseinproteiner (1och 2) som kan trigga till sockersug o hindra fettförbränning på något sett. Det slipper du om du äter produkter från får o get, goda i matlagning. Ni har väl gott om fårfarmer i Australien...? O så här i Sverige går det att köpa ister, ren animalisk fett att steka i. Kanske finns det oxå där? Men du skulle ju köpa smaklös kokosfett att börja med, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera boken "LCHF på på riktigt" av Monique le Roux Forslund. Den har veckomenyer (4 veckor tror jag) på strikt LCHF och innehåller mejerier, men i begränsade mängder.

Jag har denna bok och den är verkligen jättebra, enkel goda recept och har färdiga shoppinglistor för varje vecka, ja det är fyra veckor  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lika förvirrad som du är Emmafo. Har gått upp i början och sedan tappat lite, allt i allt har jag gått ner drygt 1 kg. :angry:

 

Efter att ha fått några fina kommentarer med mycket goda råd och tips kommer jag numera skriva ner matintaget på en vanlig diät sida. Då får man en lista med fet, protein och kolehydratintaget under ett dygn. Idag har jag ätit i ett förhållande av 6:3:1. Men även om kolehydraten var bara en tiondedel så komm jag upp i 28 carbs. Boven var mjölken i caffee och nån slags kesela. Hildegaard har rätt med det här med mejeri produkterna. Men riktigt fet ost (den jag köper har 56%) går nog bra i fall du inte vräker i dig ett halvt kilo om dagen. ;)

 

I fall du har en iPhone, det finns fina appar med LCHF recept. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran i osten är proteinerna. För mycket proteiner hämmar viktnedgång hos en orörlig person. Därför bör man inte införa någon "ostdiet".

 

En mycket bra start med LCHF är att man fortsätter att äta som innan, men ersätter kolhydraterna med fett. Dvs. det man plockar bort kolhydratevägen, behöver ersättas för att slippa bli hungrig. Många gör felet att öka intaget av ost och mejerier. Nä... man ska bibehålla mängderna ! Istället väljer man en fetare sort av det man åt innan och inför rena fetter för att fylla upp till samma energi-intagsnivå som innan.

 

Alltså, om du åt 5 skivor 24% ost innan om dagen, ska du nu äta 5 skivor 39%-tingt. Åt du 100 gram morötter innan, äter du nu 100 gram avokado osv. Nötfärsen byter du mot bland- eller fläskfärs och till salladen har du olja som tillbehör. M.a.o äter man som innan, men fetare sorter och mindre kolhydrater.

 

Man varken vräker i sig eller förändrar kosten på något sätt övrigt, Det gäller att bli mätt och slippa gå hungrig. Den biter fixar det ökade fettet och de minskade kolhydraterna gör att man må bättre. Proteinerna ska vara oförändrade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man varken vräker i sig eller förändrar kosten på något sätt övrigt, Det gäller att bli mätt och slippa gå hungrig. Den biter fixar det ökade fettet och de minskade kolhydraterna gör att man må bättre. Proteinerna ska vara oförändrade.

 

Men hur mycket protein är det? Har räknat genom ett recept för tuna sallad och kom upp i 39 g med en enda burk tonfisk. Vill man äta ytterligare en måltid får man i sig ännu mer protein.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.