camelm Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Hej alla duktiga LCHF'are Hur viktigt är det med Omega 3 egentligen? Jag äter bara fisk typ 1 gång i veckan fast jag skulle vilja äta oftare så blir det inte så. Behöver jag Omega 3 tro? Vad gör det för min kropp? Någon som inte på alltför invecklat sätt kan säga Go eller överflöd.. /thanks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Omega 3 är en grupp essentiella fettsyror som sägs motverka hjärt- och kärlsjukdomar, det är antiinflamatoriskt, och ska bland annat vara bra för att dämpa depression och för bidra till att signalerna i hjärnan skickas som de ska. Om du behöver tillskott eller ej är svårt att säga, äter du en varierad kost så tror jag svaret är nej men å andra sidan om du lider av någon form av inflammation så kan svaret vara ja. Omega 3 finns i mer än bara fisk t.ex gräsbetat kött och linfrön, dock kan kroppen inte tillgodogöra sig särskilt mycket av omega 3:n i linfrön. Det var en kort beskrivning det! Har missat en massa men tror jag fått med det grundläggande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Omega 3 finns i vissa typer av bra ägg oxå. Det är inget farligt om du tar det, sedan så är det bra att balansera mot omega-6 som finns i nötter och vegetabiliska oljor bl.a. Sedan så finns det forskning som visar att man får högre poäng på ett IQ test med omega-3 tillskott Jag tar omega-3 jag är smartare än innan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 1-2 gånger i veckan. Är de gamla kostråden. Men jag vet ingen (inkl. de som älskar fisk) som äter det året ut. Om påståendet stämmer så bör du äta mycket omega 3. Framförallt i de studier som påstår att du bör äta minst 1 gr per dag. Jag personligen äter 2 gr per dag (kosttillskott) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag tycker man ska se till att få i sig dygnsbehovet av fleromättat fett, men egentligen inte mer. Resten kan gott vara mättat eller enkelomättat för att minimera sådana fettsyror som lätt oxiderar. Dygnsbehovet av långskedjiga omega-3 (DHA o EPA) är 2,5-3g, av omega-6 vet jag inte, men det verkar som om man knappt kan undvika att få i sig t.o.m. mer än man behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag tycker man ska se till att få i sig dygnsbehovet av fleromättat fett, men egentligen inte mer. Resten kan gott vara mättat eller enkelomättat för att minimera sådana fettsyror som lätt oxiderar. Dygnsbehovet av långskedjiga omega-3 (DHA o EPA) är 2,5-3g, av omega-6 vet jag inte, men det verkar som om man knappt kan undvika att få i sig t.o.m. mer än man behöver. Jag äter ganska ren mat och inte så ofta vegetabiliska oljor, vad är det mer än nötter som har omega-6? Jag tänkte faktiskt häromdagen om jag får i mig tillräckligt omega-6 O.B.S för mig så vill jag gärna ha fördelningen 1:1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 1:1 är extremt svårt numera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 WHY?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag äter ganska ren mat och inte så ofta vegetabiliska oljor, vad är det mer än nötter som har omega-6? Jag tänkte faktiskt häromdagen om jag får i mig tillräckligt omega-6 O.B.S för mig så vill jag gärna ha fördelningen 1:1 Under äldre stenåldern anses kvoten omega-6 till omega-3 ha varit 2:1, så det kunde eventuellt "räcka". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
camelm Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Tack alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts