Jump to content

Omega 3 ?


camelm
 Share

Recommended Posts

Hej alla duktiga LCHF'are

 

Hur viktigt är det med Omega 3 egentligen? Jag äter bara fisk typ 1 gång i veckan fast jag skulle vilja äta oftare så blir det inte så. Behöver jag Omega 3 tro? Vad gör det för min kropp? Någon som inte på alltför invecklat sätt kan säga Go eller överflöd.. /thanks

Link to comment
Share on other sites

Omega 3 är en grupp essentiella fettsyror som sägs motverka hjärt- och kärlsjukdomar, det är antiinflamatoriskt, och ska bland annat vara bra för att dämpa depression och för bidra till att signalerna i hjärnan skickas som de ska.

 

Om du behöver tillskott eller ej är svårt att säga, äter du en varierad kost så tror jag svaret är nej men å andra sidan om du lider av någon form av inflammation så kan svaret vara ja. Omega 3 finns i mer än bara fisk t.ex gräsbetat kött och linfrön, dock kan kroppen inte tillgodogöra sig särskilt mycket av omega 3:n i linfrön.

 

Det var en kort beskrivning det! Har missat en massa men tror jag fått med det grundläggande :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Omega 3 finns i vissa typer av bra ägg oxå.

 

Det är inget farligt om du tar det, sedan så är det bra att balansera mot omega-6 som finns i nötter och vegetabiliska oljor bl.a. 

 

Sedan så finns det forskning som visar att man får högre poäng på ett IQ test med omega-3 tillskott  :D

 

Jag tar omega-3 jag är smartare än innan  :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1-2 gånger i veckan. Är de gamla kostråden. Men jag vet ingen (inkl. de som älskar fisk) som äter det året ut. Om påståendet stämmer så bör du äta mycket omega 3. Framförallt i de studier som

påstår att du bör äta minst 1 gr per dag. Jag personligen äter 2 gr per dag (kosttillskott)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ska se till att få i sig dygnsbehovet av fleromättat fett, men egentligen inte mer. Resten kan gott vara mättat eller enkelomättat för att minimera sådana fettsyror som lätt oxiderar.

Dygnsbehovet av långskedjiga omega-3 (DHA o EPA) är 2,5-3g, av omega-6 vet jag inte, men det verkar som om man knappt kan undvika att få i sig t.o.m. mer än man behöver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ska se till att få i sig dygnsbehovet av fleromättat fett, men egentligen inte mer. Resten kan gott vara mättat eller enkelomättat för att minimera sådana fettsyror som lätt oxiderar.

Dygnsbehovet av långskedjiga omega-3 (DHA o EPA) är 2,5-3g, av omega-6 vet jag inte, men det verkar som om man knappt kan undvika att få i sig t.o.m. mer än man behöver.

Jag äter ganska ren mat och inte så ofta vegetabiliska oljor, vad är det mer än nötter som har omega-6? Jag tänkte faktiskt häromdagen om jag får i mig tillräckligt omega-6 O.B.S för mig så vill jag gärna ha fördelningen 1:1

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag äter ganska ren mat och inte så ofta vegetabiliska oljor, vad är det mer än nötter som har omega-6? Jag tänkte faktiskt häromdagen om jag får i mig tillräckligt omega-6 O.B.S för mig så vill jag gärna ha fördelningen 1:1

Under äldre stenåldern anses kvoten omega-6 till omega-3 ha varit 2:1, så det kunde eventuellt "räcka". 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...