Sasch Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Handlar mest på ICA Maxi men tycker att de är dåliga med "äkta vara" produkter till exempel. Vilken affär är bäst tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 eller har ni tips på bra näthandel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Ekologiska matbutiker brukar vara bäst, i Göteborg är Fram bra: http://www.framekolivs.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Ekologiska matbutiker brukar vara bäst, i Göteborg är Fram bra: http://www.framekolivs.se Jag bor i Sollentuna norr om Stockholm men tack för ditt svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Ta en tripp till bästkusten och köp lite må bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag bor i Sollentuna norr om Stockholm men tack för ditt svar Vad letar du efter i ekologisk form? Jag brukar ibland handla på Ica Maxi men för vissa saker går jag till andra affärer/special affärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Handlar mest på ICA Maxi men tycker att de är dåliga med "äkta vara" produkter till exempel. Vilken affär är bäst tycker ni? Lite osäker på om jag förstår frågan. LCHF utgår ju (helst och bäst) från "vanlig mat". Menar du att ICA Maxi skruvar till det där så att det är svårt att hitta vanliga råvaror? Själv har jag inte haft den erfarenheten men jag har å andra sidan bara handlat på den i Solna och den i Lindhagen (och någon gång den i Uppsala). Det som utmärker dem är ju att de är stora, dvs i regel med stort sortiment så det mesta går ju i regel att hitta och jämfört med andra butiker vet jag inte om det är någon försämring direkt...vilket ju, igen, har med sortimentet att göra. Om något kan det väl vara lite dyrt ibland men prisbilden tenderar vara en smula ojämn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Måste säga att Ica Maxi är bra på att ha ekologiskt och svenskt inne. Den mest avancerade finns i Nacka men den i Solna är ok, även om dom är sådär på grönsaker. Jag har en lokal Ica i Sundbyberg som är bättre på ekologiska grönsaker så det ordnar sig ändå. Hemköp har ekologisk lax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag tar gärna emot tips om var jag kan hitta grönkål i Stockholm, ville prova följande recept på grönkålschips från paleomom http://www.thepaleomom.com/2012/01/recipe-kale-chips.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Vad letar du efter i ekologisk form? Jag brukar ibland handla på Ica Maxi men för vissa saker går jag till andra affärer/special affärer. Jag letar efter märkningen "Ä" (och självklart ekologist och krav osv) som i äkta vara (utan E-ämnen), och upplever att ICA inte har så många Ä märkta varor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag letar efter märkningen "Ä" (och självklart ekologist och krav osv) som i äkta vara (utan E-ämnen), och upplever att ICA inte har så många Ä märkta varor. Kung Markatta är väl äkta varor och Ica Maxi har oftast hela deras sortiment. När det gäller charkuterier tycker jag också de är lite dåliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Kung Markatta är väl äkta varor och Ica Maxi har oftast hela deras sortiment. När det gäller charkuterier tycker jag också de är lite dåliga. Kung Markatta är iaf ekologiska men vet inte om det är tilsattser eller E-nr i deras produkter??? ICA kanske inte märker ut sina varor med "Äktavaror" skyltar som City gross gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 City gross har bara svenskt kött. De säger att de är miljömedvetna i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Kung Markatta är iaf ekologiska men vet inte om det är tilsattser eller E-nr i deras produkter??? ICA kanske inte märker ut sina varor med "Äktavaror" skyltar som City gross gör. Kung Markatta är Äkta varor. Jag tror inte Ica Maxi märker ut äkta varor, utan bara ekologiska. Här har du alla varor som är "äkta varor" http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=49638 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Kung Markatta är Äkta varor. Jag tror inte Ica Maxi märker ut äkta varor, utan bara ekologiska. Här har du alla varor som är "äkta varor" http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=49638 Ok! Tack! Får handla mer på City gross istället . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Ok! Tack! Får handla mer på City gross istället . Tycker inte Citygross har lika mycket bra ekologiska varor, eller mer, men dom kanske märker ut äkta varor bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Det kanske bara är City gross som märker ut Äkta varor? Eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Det kanske bara är City gross som märker ut Äkta varor? Eller?? Jag har inte sett det i någon butik vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Grönkål någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Jag har inte sett det i någon butik vad jag vet. Har bara sett det på City gross Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 ICA där jag bor har massor av varor som är anpassade. Men antar det är bara via intresse hos de anställda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 City Gross Bromma har LCHF-hylla och Ä-märker flitigt. Tror att allt fler butiker hakar på lågkolhydrattrenden. Även butiker som inte är jättestora, såg att ICA vid Alviks Torg har LCHF-hylla med produkter från LCHF-klubben bland annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Hoppas att fler inser hur bra man mår utan kolhydrater, socker och mjöl men också utan e-nummer och tillsatser i maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 ICA där jag bor har massor av varor som är anpassade. Men antar det är bara via intresse hos de anställda. Coop har börjat ta in massor med bra rawfoods, ekologiska paleo/LCHF varor samt även faith of nature produkter för hår/hud. Önskar jag hade en coop där jag bor, nu handlar jag hos mina föräldrar. Coop tar även in världens godaste choklad, Vivani 92% som är ekologisk med 1 kh per ruta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Grönkål någon? City gross har stora påsar med fryst grönkål. Jag provade grönkålschipsen i våras medan det fanns färsk, men var inte särskilt imponerad. Däremot grönkålspesto var en höjdare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 City gross har stora påsar med fryst grönkål. Jag provade grönkålschipsen i våras medan det fanns färsk, men var inte särskilt imponerad. Däremot grönkålspesto var en höjdare Recept? Gjorde du den på fryst grönkål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Finns det färsk grönkål på våren? Jag som trodde att den endast skördas i okt/nov. Jag som älskar grönkål, har jag missat detta?! Angående bra mataffärer, så är jag nöjd med CityGross. Helst kött och fiskavdelningen. Grönsaker handlar jag oftast på Willy's, de har mycket ekologiskt och till ett bra pris. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Var på en ekologisk affär i Skarpnäck igår, ekodirekt. Där kan man köpa ekologisk kycklinglever. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag gillar ICA Supermarket på Folkungagatan. Tror det finns två, men det är den närmast Medborgarplatsen. Där har jag bl.a. hittat: Lardo (bland charkuterierna) som är som bacon fast bara det vita fettet Kavlis Deli majonnäs, som är den sort som kommer närmast hemlagad, och inte innehåller onödiga tillsatser Stockpots ekologisika färdiga hönsbuljong utan tillsatser (dubbelkokt, läs mer på stockpot.se) Avokadoolja (som jag letade efter i flera butiker innan jag hittade den här) Största avokadorna(?) jag någonsin sett, och alltid välmogna, måste ätas samma dag eller senast dagen efter - de är så stora så de säljs efter kilopris, inte styckpris som i många andra butiker San Pellegrino mineralvatten - det mineralvatten som var 'nyttigast' enligt testfakta.se (sök på mineralvatten) Wurstmasters Ostwurst, som väl kanske inte är det ultimata LCHF-valet (7 g kolisar/100) men ack så god En del av grönsaksutbudet är ekologiskt Manuell delikatessdisk (alltid kul att stå och sukta vid dessa :-D) Ligger intill ett Systembolag ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Johanna07, jag jetade också efter grönkål att göra chips av för ett par år sedan. De måste göras av färsk grönkål. Men enda gången jag hittade färsk grönkål var inför julen. Då får man köpa på sig rejält. Numera odlar jag massor av grönkål själv. Väldigt lättodlat. Har du någonstans du kan peta ner några frön nästa år? De går att odla i hinkar på balkong också. Jag är helt tokig i grönkålschips, men det krävdes några försök innan jag fick till dem. Grönkålssallad är också himla gott. Faktum är att grönkål passar till allt, i soppor, omeletter, gräddkokt etc. I mitt tycke världens mest användbara bladgrönsak. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Recept? Gjorde du den på fryst grönkål? Grönkål, olja, vinäger, örtsalt, senap, peppar och paprikapulver. Har provat bägge, men färsk grönkål blir gärna lite "stickig". Föredrar fryst om den inte ska kokas. Har också gjort jättegod grönkåls- och spenatpaj. 200g spenat 200g grönkål 1 buljongtärning 2 vitlöksklyftor 200g ost 1,5dl grädde 3 ägg Salt, peppar Mitt favoritpajskal är 125g smält smör 2 ägg 1,5dl kokosmjöl 2tsk bakpulver (Ska man göra efterrättspaj kan man tillsätta 3msk sötrix och 1/2tsk vanilj) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Vad jag sett är det bara City Gross av de stora matkedjorna som tydligt märker ut Ä märket. Men visst, vissa varor som säljs på andra ställen kan även ha ett litet Ä märke på sig.Men Ä märket behöver ju inte alls betyda det är LCHF. Men det är ett mycket bra märke iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Äkta vara är skapat av City Gross vad jag vet!? Inte särs imponerad, mest är det russin och liknande som har märket! Knappt något ekologiskt alls. Mkt styckdetaljer, den enda affären med inälvsmat nästan alla dagar. Föredrar ICA men mest för jag brukar handla där, ni vet, vanan och så hittar man... Tack o lov så har vi en fantastisk affär med nästan bara ekologisk varor, kokosfett nötter m.m. och bra priser! Tyvärr är innehavaren vegetarian så mkt fattas! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Äkta vara är skapat av City Gross vad jag vet!? "Äkta vara" skapades av den ideella föreningen Äkta vara Sverige som är inspirerad av författaren Mats-Eric Nilsson som skrivit Den hemlige kocken och Äkta vara. City Gross var däremot den första livsmedelsbutiken som började använda märkningen. Livsmedelsverket stoppade märkningen "Äkta Vara" eftersom det skulle antyda att annan mat inte var äkta (*host host*), och därför ändrades märkningen till ett simpelt "Ä" istället vilket godkändes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts