Jump to content

Antidepressiva medel

Sigurdur

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar vilka antidepressiva medel som är vanliga bland användare i Sverige (namn på medel), hur de fungerar i kroppen (för att höja nivån av signalsubstans/hormon eller något annat) och vilka biverkningar som förekommer. Berätta gärna om ni har erfarenhet av att använda eller skriva ut eller annat.

Vet någon hur vanligt det är att använda antidepressiva medel? Statistik?

Vilka diagnoser kan gälla de som får dessa medel?

Hej,

Jag undrar vilka antidepressiva medel som är vanliga bland användare i Sverige (namn på medel), hur de fungerar i kroppen (för att höja nivån av signalsubstans/hormon eller något annat) och vilka biverkningar som förekommer. Berätta gärna om ni har erfarenhet av att använda eller skriva ut eller annat.

Vad har det med LCHF att göra?

Ja, men detta forum behandlar LCHF. Med övrigt menas andra frågor än de som anges men separat, men fortfarande inom ramen LCHF.

Öronskabb katt

Dagens låt

Linololja till hundar

Segling till Gotland - Medeltidsveckan

Skämt

Skada i ögat - Uppsöka läkare?

Japansk trädgård

Några exempel på trådar i avdelningen Övrigt. Varför skulle inte en tråd om antidepressiva medel passa här? Låt moderatorerna sköta modereringen av forumet. 

• Like 3

Vad har det med LCHF att göra? detta forum behandlar LCHF inom ramen LCHF

Vad har dina kommentarer med den här trådens ämne att göra?

Trots att det under Övrigt står "ORDET ÄR FRITT" så finns det knappast något skäl för dig att tolka det som att du ska posta sådana totalt meningslösa kommentarer i trådarna.

Det finns samband mellan olika sjukdomar. Det finns samband mellan olika sjukdomar och olika livsstilar. Det är vad denna tråd har med LCHF att göra. Vissa av oss vill lära sig mer om hälsa och sjukdomar, andra uppenbarligen inte.

Öronskabb katt

Dagens låt

Linololja till hundar

Segling till Gotland - Medeltidsveckan

Skämt

Skada i ögat - Uppsöka läkare?

Japansk trädgård

Några exempel på trådar i avdelningen Övrigt. Varför skulle inte en tråd om antidepressiva medel passa här? Låt moderatorerna sköta modereringen av forumet. 

Ja, det finns skäl att avgränsa bättre.

Vad har dina kommentarer med den här trådens ämne att göra?

Trots att det under Övrigt står "ORDET ÄR FRITT" så finns det knappast något skäl för dig att tolka det som att du ska posta sådana totalt meningslösa kommentarer i trådarna.

Det finns samband mellan olika sjukdomar. Det finns samband mellan olika sjukdomar och olika livsstilar. Det är vad denna tråd har med LCHF att göra. Vissa av oss vill lära sig mer om hälsa och sjukdomar, andra uppenbarligen inte.

Ja, visst är det bra att lära sig om sjukdomar. Finns det inte något forum för sådana sjukdomar där man kan lära sig mer om antidepressiva läkemedel?

När jag undrar något som jag inte kan ta reda på själv så tänker jag alltid i första hand på detta forum!

Det är verkligen ett jättebra forum där man kan fråga vad som helst, jag tror att de allra flesta här inne INTE håller med MagnusH!

Till TS kolla in 1177.se det kanske står något där om statistik etc. i alla fall.

• Like 2

Jag har initierat en diskussion bland moderatorerna om ämnen måste ha med LCHF att göra eller inte. Detta ämne handlar i alla fall om hälsa/sjukdom och man kan inte utesluta beröringspunkter med LCHF, så personligen tycker jag det är helt ok.

Har dock inte den blekaste aning om svaren på frågorna... Kanske någon annan forist?

• Like 1

Hej,

Det är ju ganska omfattande frågeställningar. Vad är ditt syfte med frågorna?

"Jag har initierat en diskussion bland moderatorerna om ämnen måste ha med LCHF att göra eller inte."

Är det verkligen nödvändigt, är det så många som stör sig på ämnen som inte behandlar LCHF specifikt?

Jag måste säga att jag blir lite upprörd, det är många som frågat eller diskuterat saker som inte specifikt rör LCHF!

Jag har initierat en diskussion bland moderatorerna om ämnen måste ha med LCHF att göra eller inte. Detta ämne handlar i alla fall om hälsa/sjukdom och man kan inte utesluta beröringspunkter med LCHF, så personligen tycker jag det är helt ok.

Har dock inte den blekaste aning om svaren på frågorna... Kanske någon annan forist?

Forumet handlar om hälsa i största allmänhet. Att utesluta mental hjälp eller mediciner är att ignorera halva livet. Jag vet att det inte behandlar rätt ämne och att det är känsligt. Men det är alltid bättre att hjälpa än att stjälpa.

Allas erfarenheter är det som alltid kommer att leva vidare och alltid leta hjälp hos oss som också kämpar och vill dela våra vackraste minnen, samt de som vi är mest ledsen över.

• Like 5

Jag postar ju ofta utifrån en mer paleosyn men brukar lägga vissa av dessa frågor på övrigt eller näringslära. Eller i MS tråden...

"Jag har initierat en diskussion bland moderatorerna om ämnen måste ha med LCHF att göra eller inte."

Är det verkligen nödvändigt, är det så många som stör sig på ämnen som inte behandlar LCHF specifikt?

Jag måste säga att jag blir lite upprörd, det är många som frågat eller diskuterat saker som inte specifikt rör LCHF!

Frågan har ju väckts i denna tråden, och då behöver den besvaras menar jag. Jag håller personligen med om att det ska vara högt till tak.

• Like 1

Jag har initierat en diskussion bland moderatorerna om ämnen måste ha med LCHF att göra eller inte.

Bra!

Hoppas någon moderator tar och rensar bort alla hittills gjorda inlägg efter primärfrågan så att de hamnar i en tråd om forumets ämnens varande istället! Lägg en sådan tråd under kategorin "Om forumet"!

Vidare vore jag alltså tacksam om snacket i en tråd handlar om trådens ämne, så vi inte bara fokuserar på forumets ämne!

Kanske denna länk kan hjälpa dig med en del svar.

Bra!

Hoppas någon moderator tar och rensar bort alla hittills gjorda inlägg efter primärfrågan så att de hamnar i en tråd om forumets ämnens varande istället! Lägg en sådan tråd under kategorin "Om forumet"!

Vidare vore jag alltså tacksam om snacket i en tråd handlar om trådens ämne, så vi inte bara fokuserar på forumets ämne!

http://angestsjukdomar.ifokus.se/

Då vill jag på detta sätt meddela att vi diskuterat forumdelen "Övrigt" bland moderatorerna. I rubriken står det "Ordet är fritt" -- och det är det vi menar. Man kan ta upp annat än LCHF, om man önskar. Om ämnena har anknytning till hälsa och kost får man förmodligen mer respons, eftersom detta ju är ett LCHF-forum. Men som sagt i denna forumdelen är ämnesvalet fritt.

• Like 3

Vad är det som du upplever som störande med trådar som inte handlar om LCHF?

Om det kommer in massor av trådar som inte har beröring med LCHF så har vi snart inget forum för LCHF-frågor längre. Om det blir ett allmänt forum kommer kanske endast en mindre del av deltagarna att vara intresserade av LCHF.

Inte direkt, där står generellt om olika psykiska störningar. Inte vad jag söker information om. Jag hade hellre diskuterat de ovan ställda frågorna med någon som har erfarenhet av det som mina frågor gällde. Tack ändå.

Om du ställer frågorna på ett forum där man diskuterar denna typ av frågor så är sannolikheten att få bra svar väsentligt större.

Om det kommer in massor av trådar som inte har beröring med LCHF så har vi snart inget forum för LCHF-frågor längre. Om det blir ett allmänt forum kommer kanske endast en mindre del av deltagarna att vara intresserade av LCHF.

Jamen i detta forum finns det ju massor med trådar som är direkt relaterat till LCHF eller sjukdomar. Vi är oftast samma människor som byter erfarenheter oavsett vilken tråd det gäller. Därför är det väl bra att vi som är "kompisar" har en tråd som är öppen för allmänna frågor också. Om jag funderade på nåt skulle jag nog slänga ut en fråga här för att ev få svar av människor som jag vet är sansade och pålästa inom många områden. Och eftersom vi är sansade människor har vi ju ett öppet forum även för de som inte är frekventa här.

Sigurdur... Vad jag förstått är din fråga lite kontroversiell bland oss och jag känner detsamma. Jag läste din fråga bland de första, men kände mej väldigt tveksam till att som vanligt i detta forum komma med mina erfarenheter som stöd för alla andra i samma situation.

Vi känner oss osäkra på ditt syfte. Varför är du intresserad av en sak som kan vara riktigt jobbig känslomässigt att diskutera när du är ny och ingen av oss "vet var du står"? Dina förklaringar hittills har bara gjort oss ännu mer osäkra.

Konspirationsteorien skulle kunna vara att du tycker att du får belägg för att LCHF drar till sej alla världens "knäppskallar" eller nåt.

Bra!

Vi är människor här, och människor kommer alltid in på sidovägar, i synnerhet när vi är privata och inte är tvungna att vara professionellt strikta till ämnet eller har tidsbrist. Vill du ha professionell behandling får du nog söka dej till nånstans där man tar betalt ;-)

Vi känner oss osäkra på ditt syfte. Varför är du intresserad av en sak som kan vara riktigt jobbig känslomässigt att diskutera när du är ny och ingen av oss "vet var du står"? Dina förklaringar hittills har bara gjort oss ännu mer osäkra.

Konspirationsteorien skulle kunna vara att du tycker att du får belägg för att LCHF drar till sej alla världens "knäppskallar" eller nåt.

Vi är människor här, och människor kommer alltid in på sidovägar, i synnerhet när vi är privata och inte är tvungna att vara professionellt strikta till ämnet eller har tidsbrist. Vill du ha professionell behandling får du nog söka dej till nånstans där man tar betalt ;-)

Syfte med en fråga är att få svar och lära sig, vilket borde ha framgått av ren och skär allmänbildning när det gäller vad frågor är till för samt genom mina svar ovan.

"Jag är ny"? "Ingen av er?" Så det är JAG, och sedan ALLA NI ANDRA som skulle vara ett slags kollektiv här på forumet? Jag skulle inte bli glad om du påstod att du representerade mig så varför tror du att du kan representera någon annan här med sådant snack? Meningen om konspirationsteori kan jag bara inte kommentera, den är för sorglig. Varför ska du hacka på just detta ämne bland så många andra ämnen här på forumet? Det borde finnas tusentals i Sverige som är intresserade och erfarna på området frågan gällde, som dessutom intresserar sig för hälsa och kost och generellt. De syns inte, men sådana som du/NI syns väldigt väl. Med tanke på att jag är "ny" så får jag tackade å det varmaste för detta välkomnande.

Du "människa" som du kallar dig, och det får stå för dig, som uppenbarligen inte beter dig professionellt, något du inte behöver påpeka, utan snarare extremt lågt och snarstucket då du inte har läst vad tråden egentligen var tänkt att handla om, låt mig då förtydliga så att alla som hittills betett sig som du förstår:

Frågan gällde allmän kunskap om antidepressiva läkemedel, (som exempelvis innefattar deras effekt på viktuppgång vilket OJ OJ OJ har diskuterats smått i en annan tråd) inte en förfrågan efter internetbaserad psykiatrisk hjälp. Att antyda att en trådstartare, som slänger ut en fråga och sedan får ca 20 svar av vilkas författare ganska många bara är här på forumet för att kritisera vissa frågeställningar, och om man då som frågeställare har synpunkter på detta, för det skulle behöva någon typ av behandling är oförskämt och bland det tölpigaste jag läst. Varför riktade du inte den kritiken mot den som klagade på att tråden var opassande? Jag anser att du bryter mot forumets regel om att vara läsvärd, och det du skrev torde platsa som personangrepp också. Jag anmäler din kommentar. Snacka om att det behöver rensas i forumet!

• Like 1

Oj vilken reaktion! Jag tyckte att jag försökte förklara den reaktion du fått i tråden (som jag faktiskt har läst, och som bara i en enda kommentar handlade om ditt ämne) och jag HAR ju faktiskt kritiserat en kommentar om att "övrigt" inte ska få vara totalt övrigt, vilket ju även är våra moderatorers åsikt.

You're welcome... Känner du dej kränkt så bjuder jag på en anmälan. Jag har läst forumet länge innan jag gick in och upplever att vi har högt i tak här

Nu är det för bråkigt här, så jag låser tråden tills vidare.

EDIT...

Beslutet från det samlade "moderatoriet" är att stängingen blit definitiv. Motivet till låsningen är bristande respekt för varandras åsikter och därmed för höga tonlägen.    

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...