Jump to content

Hjälp! Tips för att sluta äta socker!


Cecilia34
 Share

Recommended Posts

Jag är sockerberoende så det skvalar! Jag vill verkligen sluta men jag trillar hela tiden dit. Jag klarar mig i två veckor sen är det dags igen Vad ska jag göra för att bli kvitt suget?? Behöver verkligen några bra tips! Det är som en drog ju. Hur har ni klarat det?

 

Kram Cecilia

Link to comment
Share on other sites

Ölkorv är gott. Men äter det tyvärr bara 5-6 ggr per år när jag går via min lokala hemköpsbutik. Men Cecilia. Hitta något som är minst lika fin och bra belöning. om det är svårt, gör en större belöning. Du måste byta det du har gjort till det som du vill och har kontroll över.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa tips mot sögsug är att ta en promenad när man blir sugen. Det har alltid hjälpt på mig.

 

Sedan har jag märkt att om jag inte ätit något sött på en månad eller två så är längtan efter sött försvunnen.

 

En promenad brukar dock hjälpa även om suget bara är ett allmänt sug efter något gott att stoppa i munnen.

Link to comment
Share on other sites

För mig brukar varm dryck fungera fint. Te i olika smaker och varianter; rött, grönt, svart. Eller lchf-choklad: hett vatten, kakao, kokosfett och smör mixat. Gärna en nypa chiliflakes också om du gillar smakbrytningen. Kaffe fungerar också, men det dricker jag bara dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara kosten som måste funka, de små grå måste också vara i balans. Och hjärnan lurar man INTE har jag fått lära mig!

 

Jag kämpar dagligen mot sockersug och sockermonster! Jag är en "sockerist" och jag vet om det! För varje dag som går lär jag mig mina triggers och jag hittar ju fler och fler!!! Om jag går in med ett inre lugn för hur dagen ska bli då hittar jag en hyffsad bra blanas där jag kan undvika mina triggers och få må bra! Jag har även tagit hjälp av en hälsocoach och fått prata av mig väldigt mycket. Jag har lärt mig mycket om mig själv, fått en grund att stå på och nu arbetar jag vidare!

 

Här kommer en bunt med grejer/mat/dryck som jag undviker pga att det triggar mig till annat!

1. All sockeresättning! Sötningsmedel, Stevia osv osv. Är det sött kräver min hjärna MER och MER och ÄNNU MER.

2. Ersättningsprodukter för kakor, bullar och annat snasck. Som "LCHF kladdkaka" osv. Är jag i riktigt bra balans klarar jag en liten portion. Mår jag skit blir det pannkaka av alltihop :o

3. Mörk choklad. 90% choklad är vannsinnigt gott!! Jag får vara försiktig där med. Återigen, är jag i bra balans funkar det annars inte.

4. Alkohol. Under sommaren har jag märkt att alkohol får jag vara väldigt försiktig med!!!! Jag har ett beroende och jag kände att det lätt hade kunnat gå över i ett annat!! Så inga fler mojito för min del!!

5. Och så har vi den mentala biten... Jag äter ofta på känslor. Mår jag dåligt äter jag, är jag glad så äter jag osv. Och just nu är det extra kämpigt för min 6 åring har kommit in i en trotsperiod utan dess like!! Har jag bestämt mig för att vara lugn och inte gå igång så går det ändå åt skogen känns det som... Blir morgonen full av bråk och stök så styr bilen automatiskt in på Icas parkering efter att jag lämnat barnen på förskolan... Benen travar in av sig själv och det är f-n inte jag som drar Ica kortet för kexhokladen som hamnat i min väska! :angry:

 

I mitt fall är det inte "bara" sötsuget som ska botas genom rätt mat, det är även det där som är mellan öronen som måste funka. Jag har färre "misslyckanden" men för varje dikeskörning tar det längre tid att komma på banan igen!!

 

Att släppa tanken på  att jag MÅSTE gå ner i vikt har hjälpt mig att hålla mig på banan lite lättare. Nu ska jag få struktur och ordning på morgonrutinerna med dottern så blir det lite lättare där med!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mera fett, min erfarenhet, gärna ekologiskt kokosfett en dessertsked före varje måltid! Testa detta,  du har ju inget att förlora, Undvik sockersituationer medvetet oxå, hitt på nåt annat... O som Aleks skrev om bantning i förra inlägget, så stressa inte dig på att gå snabbt ner i vikt! Tänk på att du skall leva hälsosamt resten av livet, sök efter balans på bred front,  självvald  medveten tillvaro istället. 

Link to comment
Share on other sites

Mmm...råden ovan är jättebra...men som komplement skulle jag föreslå att t ex vispa ihop grädde med frysta blåbär och hälla i sukrin...och äta det när det känns som värst....gärna lite för mycket så man nästan känner sig lite illamående efteråt...eller dricka en del coke zero.

 

Om du kan undvika att äta en massa socker varannan vecka på det sättet är det en utmärkt metod...men om du istället får behov av att ta detta dagligen under längre perioder så är det en mindre bra metod.  ;)

 

Det här är ju inte hardcore-LCHF men den stora fördelen är att kroppen blir kvar i sitt "ketogena" tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

Mmm...råden ovan är jättebra...men som komplement skulle jag föreslå att t ex vispa ihop grädde med frysta blåbär och hälla i sukrin...och äta det när det känns som värst....gärna lite för mycket så man nästan känner sig lite illamående efteråt...eller dricka en del coke zero.

 

Om du kan undvika att äta en massa socker varannan vecka på det sättet är det en utmärkt metod...men om du istället får behov av att ta detta dagligen under längre perioder så är det en mindre bra metod.  ;)

 

Det här är ju inte hardcore-LCHF men den stora fördelen är att kroppen blir kvar i sitt "ketogena" tillstånd.

Vispgrädde och bär triggade mig och kan vara förödande för någon som behöver bli av med ett sockerberoende. Men gott är det ... :)

Link to comment
Share on other sites

Jo...man måste ju testa sig fram.  :)  Men för mig så kan det inträffa speciellt efter att tagit några glas vin att sockersuget blir övermäktigt...men då brukar jag kunna lura mig själv att ta gräddblandningen  istället för snickers och chokladkakor...i det läget är inte en kopp kokosfett ett alternativ  ;)

 

Vispgrädde och bär triggade mig och kan vara förödande för någon som behöver bli av med ett sockerberoende. Men gott är det ... :)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har turen att bo på landet långt från affärer är det lätt att inte ha fel saker hemma. Men när mitt sockermonster bråkar tar jag en stor kopp "blommigt" te. Just nu är Twinings African tunda eller Brasilian baia mina favoriter. Jag passar mej noga för sötningsmedel för i min hjärna blir det samma som socker och måste överätas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tips när suget kommer:

Ät lite ost. Skär ost i lagom stora bitar, så har man lite att plocka med. Kanske med smör på. En riktigt fet ost mättar bra och jag själv äter inte så mycket. Är man mer hungrig än så ska man äta lagad mat istället tycker jag. Annat pålägg kan också funka, t ex salami.

Tuggummi! Sockerfritt såklart. Något att tugga på, man får lite smak i munnen och efter en stund har man fått nog. Ibland vill jag ha ett till, med sedan är det definitivt bra. Toppen då man faktiskt inte äter upp det man stoppar i munnen.

Mera tugg: rå broccoli och blomkål. Bryt av små bitar och doppa i olja + vinäger + kryddor eller kräm fräsch eller vad som helst som kan passa. Bra framför tv:n, t ex. Jag vet själv att ibland vill jag "plocka" och "tugga", det är rogivande och förknippat med annat trevligt, som att sitta och vila, läsa, se film eller annat. Då måste det inte vara godis!

Ett annat klassiskt tips är att borsta tänderna, då vill man ogärna "förstöra" den rena känslan.

Link to comment
Share on other sites

Jag är sockerberoende så det skvalar! Jag vill verkligen sluta men jag trillar hela tiden dit. Jag klarar mig i två veckor sen är det dags igen Vad ska jag göra för att bli kvitt suget?? Behöver verkligen några bra tips! Det är som en drog ju. Hur har ni klarat det?

 

Kram Cecilia

Vad äter du dessa två veckor? Ju mer detaljerat desto lättare att hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

"Mera tugg: rå broccoli och blomkål. Bryt av små bitar och doppa i olja + vinäger + kryddor eller kräm fräsch eller vad som helst som kan passa. Bra framför tv:n, t ex. Jag vet själv att ibland vill jag "plocka" och "tugga", det är rogivande och förknippat med annat trevligt, som att sitta och vila, läsa, se film eller annat. Då måste det inte vara godis!"

 

Har samma erfarenhet - ibland vill man bara hålla munnen i gång mår det vara stressrelaterade eller häng framför TV:n. Chips är ej ok, saltade nötter inte heller, inte ens morrotssticken som är WW most favorite ersättare... ;) För min del har jag upptäckt kokosnötter. Får erkänna att det inte är så lätt att öppna en men insidan är bara så gått. Jag brukar göra två hål och hälla ut kokosvattnet. Underbart att dricka. Här finns en kort how-to-do clip kring det:

 

 

Bitarna kan förvaras i kylskåpet i 2 dygn. Mycket att tugga på samt fiber på köpet (den bruna delen som stannar kvar vid det vita köttet). Givetvis kan man skära bort det bruna med en grönsakshyvel också. Tycker att kokosnöt smakar söt och fet så det påminner lite om sötsaker som choklade eftersom de är söta och feta med. Sedan fär man stop efter ett tag så för min del kan jag inte överäta det. :P

Har även gjort egen kokosmjölk på köttet och vad den var ljuvlig. Som grädde med kokossmak och lite sötma. Jag lovar att man skulle kunna göra glass av det där... :)

 

Färsk kokosnöt innehåller mycket fiber (9%) och fett (33%) dock mestadels mättat fett: http://matkalkyl.se/se-kokosnot.php

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...