Jump to content

Viktnedgången går långsamt, äter jag för lite?

Recommended Posts

Hej!

Jag skriver sedan en tid tillbaka upp allt som jag äter i en dagbok som jag sedan kan läsa hur mycket fett, kolhydrater, proteiner och kalorier jag äter. Jag har såklart mest fokuserar på kolhydraterna, ätit mellan 5-10 varje dag senaste veckorna. Men det händer inte så mycket på viktfronten (eller midjemåttet). Jag tränar även iaf ett par dagar i veckan. Så jag gick igenom vad jag ätit sista tiden, och jag äter bara i regel 700-900 kcal om dagen tydligen. Jag äter lunch 11.30 och middag kl 17.00, ingenting mellan måltiderna, för jag blir mätt och nöjd ändå. Kan man äta för lite kalorier? Känner mig inte speciellt trött. Bör jag tvinga i mig mer mat fast att jag är mätt?

Nej, det gör jag inte, men läste på kostdoktorns "17 tips att gå ner i vikt" att det viktigaste är att man blir mätt på bra mat. Att om man är hungrig bara en eller två gånger om dagen så ska man bara äta då och lyssna på kroppen. Eller ska man äta typ otroligt mycket då om man äter bara 1-2 ggr? :D känner mig förvirrad, känns ju fel att äta när jag inte är hungrig, fast 700-900 kalorier känns ju också fel när man är 26 år liksom.

Inte säker, åt kolhydrater och skräp under semestern, men i minst 3-4 veckor sedan jag började med strikt lchf igen. För övrigt är jag 168 cm och väger 80 kg, men har låg ämnesomsättning pga pcos. Innan semestern så var jag lite mer liberal och åt ca 20-30 kolhydrater och mer mat, men trots det så ingen viktnedgång på typ 2 år., så jag tänkte att jag skulle vara striktare med kolhydraterna. Tycker det är dötråkigt att räkna kalorier och vill helst äta när jag är hungrig, i regel blir det på lunchen på jobbet och sen middag hemma med barnen. För övrigt har jag ätit lchf i 3 år, de första 7månaderna gick jag ner 32 kilo, sedan tog det stopp. Vill ju gärna gå ner dessa sista 10-15 kilon med, det är riktigt frustrerande när jag ändå äter ganska strikt varje dag (undantag från någon gång i månaden då jag kanske äter 50 kolhydrater från nötter och under semestern) och fastar 19-11. Vill gärna ha ett syskon till, men under båda mina förra graviditeter har jag gått upp 35 kilo, trots lchf och tränaning 2 ggr i veckan och långa promenader och det vill jag såklart inte igen.