eandra

Förskolemat

Recommended Posts

Treåringen har just börjat förskola. Tyvärr verkar de inte ha tagit till sig något kring vetskapen om näringsriktig mat, det serveras lättmjölk, milda, sirapslimpa...ja ni förstår...Vi vill ju förstås att det sonen äter ska vara vettigt och vi funderar nu kring hur vi ska ta upp detta på bästa sätt. Jag gissar att det är många av  er som har eller har haft barn i samma situation och jag tar gärna emot tips och råd från er om hur man på bästa sätt kan få till en förändring, om inte för hela förskolegruppen så i alla fall så att man kan få lämna smör och riktig mjölk till sonen så han kan få i sig något vettigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att stånga mig blodig med kostchefen!!

Vi får inte lämna medtagen mat på förskolan för då ska den stå i förskolans kyl/frys och det är inet ok. Men att köpa in naturell yoghurt går inte för det finns inte i så små förpackningar att de kan använda upp det för de andra barnen ska ha den sockrade smörjan...

Min son som åt turkisk yoghurt med lite bär på, eller bara kanel, till frukost spottar och fräser numera. Tack för den!

Jag blir bara mer och emr förbannad!

De följer inte ens livsmedelsverketserkommendationer! Hellre lättfil än den som det är en himla massa socker i!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att stånga mig blodig med kostchefen!!

Vi får inte lämna medtagen mat på förskolan för då ska den stå i förskolans kyl/frys och det är inet ok. Men att köpa in naturell yoghurt går inte för det finns inte i så små förpackningar att de kan använda upp det för de andra barnen ska ha den sockrade smörjan...

Min son som åt turkisk yoghurt med lite bär på, eller bara kanel, till frukost spottar och fräser numera. Tack för den!

Jag blir bara mer och emr förbannad!

De följer inte ens livsmedelsverketserkommendationer! Hellre lättfil än den som det är en himla massa socker i!

Oj, jag får förbereda mig på kamp.....Det du berättar är en av mina värsta farhågor. Sonen är inte den som har mat som största intresse så jag vill verkligen att det lilla han nu äter gör honom gott och inte det motsatta. Mardrömmen vore att han efter ett tag på förskolan också kommer att fått smak för det söta och konstlade....suck....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att prata ihop er i föräldragruppen och be om ett möte med förskolechefen. Tyvärr är det nog svårare att påverka en kommunal verksamhet där det sitter en central kostchef (ofta dietist, kostelenom el likn) och bestämmer över hela kommunen.

Enskilt drivna verksamheter är mycket mer lyhörda och angelägna om att föräldrar ska vara nöjda. Toppstyrningen är inte alltid så uttalad. Byt annars förskola och ta upp detta med maten redan innan ni accepterar plats. Waldorfförskolorna har ofta bra mat. Ekologiskt, närproducerat. Iofs ofta vegetariskt och en hel del mjölmat, men i övrigt sockerfritt och lagat från grunden med bra fetter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här tillhör inte kostchefen ens samma förvaltning utan en annan. Att prata ihop sig med föräldrarna är stört omöjligt för ingen tänker längre än nästan räcker och alla tänker på sig själv!

De privata aktörerna i kommunen må ha lite bättre mat (inte alla, jag vet att 2 av förskolorna köper in sin mat från en av kommunens förskolor, vilket är dessutom olagligt!) men de brister i pedagogiken. Det är lite som pest eller kolera.

Men jag tänkr inte ge mig. Detta med den söta yoghurten fick mig att se rött nu. Men igår berättade min dotter att de bara får torra mackor, med en skinkbit till pålägg! Jag blev ARG! De två veckorna som kommer ska jag göra lite oplanerade besök, dvs hämta tidigare, på förskolan så jag får SE vad de får till mellanmål!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jag håller med er, min son är 5, har precis börjat på fritids, och vad gör de varje torsdag? De bakar fikabröd!??? Usch och fy, går det så ska vi ha honom hemma efter skolan på torsdagar.

Nu i sommar så har de ätit glass!!! och strössel!!! som mellanmål!!!!!  :angry:  :angry:  :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså vilken kost man än äter så tycker jag att alla ska kräva smör istället för margarin, vanlig yoghurt istället för sockeryoghurt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tips; gå in på www.naturligmatiskolan.se ,stöd dem och fråga vad du kan göra för att förändra kosten i er kommun! Finns många föräldrar med i den gruppen som försöker få en förändring. Ta kontakt med andra föräldrar i din kommun som är på samma linje som du och KRÄV en förändring tillsammans!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har turen att ha sonen på ett föräldrakooperativ, så man har iaf lite att säga till om. Där har de en egen kock som gör mat från grunden och de köper in det mesta ekologiskt. Ibland lagar föräldrarna mat. Jag hade sett att de hade bregott i kylen och iaf mellanmjölk. När det var min tur att laga mat hittade jag en dunk margarin i kylen och en "grädde" från knorr som iprincip var margarin i gräddformat. Jag fick psykbryt och skällde ut dom efter noter. 
Vet inte om det var mitt fel, men kocken slutade strax efter och ersattes med en annan som inte använde det i matlagningen :) En jättevettig människa som barnen älskade, nu ska hon dock vara mammaledig, men jag hoppas att vikarien är vettig :)

En kul grej var att sonen matvägrade (mest för att han var ny, liten och osäker) men när margarinkocken slutade så började han äta maten :P 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jag håller med er, min son är 5, har precis börjat på fritids, och vad gör de varje torsdag? De bakar fikabröd!??? Usch och fy, går det så ska vi ha honom hemma efter skolan på torsdagar.

Nu i sommar så har de ätit glass!!! och strössel!!! som mellanmål!!!!!  :angry:  :angry:  :angry:

Fruktansvärt!! På min systerdotters dagis serverar de glass varje gång någon fyller år! Helt onödigt! Min systerdotter blir dessutom extremt hyperaktiv och mår dåligt av för mycket socker! Som förälder bör man kunna lita på att ens barn inte matas med socker om man inte vill det! Tyvärr finns ingen garanti för detta på dagens förskolor =(, Jag förstår inte heller varför man inte kan skicka med en matlåda med sitt barn om man vill det? Hur kan det vara et problem? Föräldrarna ska vara de som bestämmer vad deras barn ska äta och inte äta, ingen annan! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket beklämmande läsning!

Pinsamt för alla vuxna med så dålig fantasi att de inte kan tänka sig andra mellanmål eller födelsedagsfiranden än sockermåltider.

"Lite socker ingen dött av"-argumentet är så djupt rotat hos så många, speciellt de som aldrig varit överviktiga, att det spelar egentligen ingen roll vad man säger, man får bara tillbaka samma argument om och om igen.

Men en sak som också är ganska djupt rotad är ju att socker faktiskt är dåligt för tänderna, det argumentet skulle jag trycka lite mer på än övervikt/ohälsa/hyperaktivitet-argumenten. Kanske kan man tala med en lokal tandläkare och be denne att ringa kostchef/dagiskock eller anordna någon föreläsning.

På en bekants barns dagis hade föräldrarna en omröstning om det skulle serveras godis eller inte på dagiset. Blev 50/50 vilket naturligtvis medförde att det blev godis på dagis.

Det var skrämmande viktigt för vissa föräldrar att godis skulle få serveras. Tydligen så var det bästa ett av föräldrarnas barn visste att få äta godis på födelsedagen. Då tycker jag man misslyckats som mor och far om ens barn inte har mer glädje i livet.

Min bekants barn fick för övrigt äta glass för första gången på dagis, mot sina föräldrars vilja. Trevligt va?

[...]

Vi får inte lämna medtagen mat på förskolan för då ska den stå i förskolans kyl/frys och det är inet ok.

[...]

Kanske vore detta något?

http://www.smartasaker.se/frozzypack.html?gclid=CMuaiayFhLkCFfR6cAod_RwAzA

M.v.h.

OO

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är i samma båt. Enda jag orkat göra och dessutom lyckats med är:

Endast Bregott på morgongröten. Inget socker. Tyvärr är det socker i kanelen. Så det får hon inte heller. Och så har jag fått dom att sätta Bregott på brödet på morgonen trots att det är reserverat endast som smöröga i gröt.

Filmjölk (pimä) istället för mjölk till maten. Nu såg jag till min stora glädje att pimän var av fetaste sorten 2,5% fet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta gör mig ledsen, arg och frustrerad...

Jag har en 3,5-åring som nu ska tillbaka till dagis efter flera månaders ledighet. Vi äter rätt strikt LCHF och ser nu hur bra han mår efter sommaren, är lugn, glad och harmonisk! Har även en 14 månades tjej som tack och lov inte ska lämna hemmet förrän efter nyår =)

Eftersom vi lade om kosten för ett par år sedan har 3,5-åringen tidigare ätit mer kolhydratrik kost, både hemma och på förskolan. Tidigare såg jag inte lika tydligt hur KATASTROFAL kosten är där! Ett par frukostar i veckan består av varm choklad, juice och mjuk macka... Stackars barn OCH stackars personal. Dessutom bakar de ofta, meddelar titt som tätt med ett nöjt leende på läpparna att de haft "lite fest" och barnen har lite godis kvar på sina hyllor =(

Min ångest nu kretsar kring en återgång till detta. Nästa ångest handlar om när lilltjejen ska tvingas in i detta... Hur ska hon må som aldrig ätit något liknande?? Jag vet ju hur risigt (minst sagt) jag har mått under alla år av den kosten, både fysiskt och psykiskt.

Finns det andra sätt att hantera dilemmat på? Går det att få tag i en hyfsat lokal LCHF-vänligt inställd läkare som kan skriva intyg på specialkost? Finns det någon med erfarenhet av detta?

Jag bor i Bålsta, finns det någon som bor i närheten och vet om någon läkare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan man ens ge barn på förskolan godis och glass??? :angry: 

Jobbar själv på en förskola där vi/föräldrar slutade ge barn glass för många år sedan.

Vi sätter barnet i fokus, födelsedagsbarnet får sitta på en speciell stol på samlingen, en flagga vid sin plats vid matbordet med underlägg, får välja ballonger (så många ballonger som barnet fyller), barnet får välja aktivitet på samlingen och vi sjunger för barnet.

Försök med att ge det som förslag till pedagogerna.

Använd läroplanen som stöd:

Lpfö-98/10

"Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse

för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande".

De ska vara professionella pedagoger och arbeta pedagogiskt med barn, inte som man kanske gör hemma när barnet fyller år som att ge glass, kakor, tårta och godis.

Socker ska inte förekomma på vare sig förskola eller skola!!!!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på det här klippet.

Kan barn äta LCHF? Med Moniqe Forsberg.

Hon tar upp många bra argument, varför barn inte ska äta socker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbar i förskolan och har lite inblick i hur det fungerar. Där jag jobbar (Göteborg) rekommenderas lättmjölk, lättfil och margarin gjort på vegetabiliska fetter till barnen. Till frukost är det havrefras, cornflakes, vaniljyoghurt, mackor och mjölk. På förmiddagen när barnen börjar bli kinkiga av blodsockerfall stoppar vi i dem frukt så att se ska orka. Till lunch blir det ofta diverse halvfabrikat tex köttbullar och makaroner eller fiskbullar och ris. Till mellanmål (och nu är barnen rejält kinkiga igen) blir det smoothie, mackor eller yoghurt. Det märks ganska tydligt att barnen inte håller sig mätta länge.

De specialkoster som tillåts är vegetariskt och minus fläsk i princip. Allt annat behövs läkarintyg på. Skulle någon förälder komma och be att barnet inte får äta margarin tex skulle de flesta rynka på näsan bakom ryggen.

Tycker det är jättebra att ni föräldrar reagerar! Barn ska inte behöva äta sån här skitmat. Dessutom, hur kan man rekommendera margarin?! Övergår mitt förstånd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bygga en egen skola där näringsriktig mat är ett centralt tema? Troligen blir den skolan mindre stökig, snabbare införståelse och högre resultat.

Kombinera med ett café/restaurang.... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg