Jump to content

Finns det någon här som äter enligt 5.2?

Aleks

Recommended Posts

Jag har sneglat på periodisk fasta och på 5.2. Och jag har funderat och funderat på vad som skulle passa mig för att rucka resultaten på vågen då den envist står STILL!!

Jag har insett att jag måste ha NÅGOT på morgonen och jag fixar inte enbart svart kaffe eller te för då blir jag illamående och huvudvärken kommer som ett brev på posten! Däremot om jag har en skvätt grädde i mitt kaffe kan jag klara mig fram till lunch!

Så för tillfället är jag inne på att prova 5.2 och se vad kroppen säger. MEN mitt problem är det där med kalorier. Jag har aldrig gillat att räkna kalorier och på 5.2 ska man hålla sig till 500 kacl på fastedagarna. Därför tänkte jag fråga här om någon kör enligt 5.2 och vad ni äter på era fastedagar.

Jag har en hel del arbetskamrater på jobb som kör 5.2 men deras kaloriräkning slutar på viktväktarnas soppa på burk. Jag vill få ihop LCHF med 5.2.

Jag har kört "6:1" några veckor, eftersom riktig 5:2 hittills inte funkat för mej socialt sett. Började med detta främst för att fixa till mina blodvärden eftersom doktorn och jag inte är riktigt överens om att jag mår bra ;-P.

Har stått still på vågen i 3 år, men nu har den även börjat röra sej sakta nedåt, c:a 0,5 kg per vecka.

Jag räknar inga kalorier alls. Om du äter som vanligt det mål du äter (i stället för att överäta och "kompensera") så blir det i runda slängar lagom mycket.

För mej har det funkat bäst med att fasta från middag till middag, så jag bara dricker rött och grönt te i stället för frukost och lunch (men tillsätter salt i synnerhet nu när det varit så varmt), så äter maken och jag middag tillsammans som vanligt när jag kommer hem från jobbet. Han kör 16/8-fasta eftersom han bara aaavskyr frukost och tycker det är himla bekvämt att jag ser till att det finns middag :-).

Äter du strikt LCHF skulle jag föreslå 5:2-fasta med noll kalorier under fastan. Eftersom du kommer vara i fettdrift kommer ditt blodsocker vara stabilt, så det borde hålla suget borta. Så slipper du ständigt fundera på det lilla du ska äta, plus att då blir det en äkta fasta med alla de metabola fördelar som det ger, cellreparation och sådant.

• Like 1

Jag kör 7/24... LCHF 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan med tillhörande fasta mellan måltiderna  :P

Hehe... You and me both! Personligen ser jag upplägg som periodisk fasta och 5:2 etc som alternativ främst för de som vill fortsätta äta "normalt". Sedan är det iofs inte så konstigt att dessa ätvarianter lätt flyter ihop med LCHF just för att den senare, exempelvis, ger sådan effekt på mättnad vilket underlättar infrekvent ätande.

• Like 1

Jag har sneglat på periodisk fasta och på 5.2. Och jag har funderat och funderat på vad som skulle passa mig för att rucka resultaten på vågen då den envist står STILL!!

Ett alternativ är att du helt enkelt bara för matdagbok ett tag och, utan att specifikt räkna på kalorinivå, nöjer dig med att hålla koll på mängden du äter. Sedan ger du dig på något du äter ofta, kanske varje dag, och drar ned mängden vid denna måltid/ättillfälle.

Det handlar i slutändan bara om energibalans...och hur man uppnår önskad sådan kan man ju försöka se till att göra så enkelt och underhållande för en själv som bara går.

Jag har insett att jag måste ha NÅGOT på morgonen och jag fixar inte enbart svart kaffe eller te för då blir jag illamående och huvudvärken kommer som ett brev på posten! Däremot om jag har en skvätt grädde i mitt kaffe kan jag klara mig fram till lunch!

Då ska du så klart köra vidare med en skvätt grädde tycker jag.

Så för tillfället är jag inne på att prova 5.2 och se vad kroppen säger. MEN mitt problem är det där med kalorier. Jag har aldrig gillat att räkna kalorier och på 5.2 ska man hålla sig till 500 kacl på fastedagarna.

Eftersom det är DIG det ska fungera för så tycker jag att DU ska välja DIN favoritmat och enbart räkna på denna. Ponera att du älskar kokta ägg. Ett ägg motsvarar cirkus 100 kcal, dvs trycker du i dig 5 stycken så har du din dagsdos på snåldagarna.

Metoden går att applicera på alla livsmedel... ;)

Tänk även på att om du inte svävar ut extremt i ditt behov av ätalternativ så blir detta ett engångsarbete, dvs du räknar på det du tycker om och sedan väljer du från denna meny på dina 500 kcal-dagar.

Lycka till!

• Like 1

Hej,

jag har kört 5:2 i drygt 10 månader. Jag ska ta ett blodprov igen runt oktober/november då jag hade mitt första blodprov i april - jag väntade 6 månader efter att jag började med metoden för att se hur det fungerade. Jag kan inte heller gå utan frukost och mår inte bra av att lägga mig med helt tom mage, så jag har svårt att få ihop den "riktiga" fastan - jag får bara en fasteperiod på runt 12 timmar (mellan en lätt frukost och en lätt kvällsmat). Detta är kanske inte helt ortodoxt men jag hade vid blodprovet vad jag upplever som fint IGF-1 (jag är 35 år och hade ett värde på 121, vilket jag förstår är lågt men inte alls extremt lågt - det känns hälsosamt, men någon som kan det bättre får gärna rätta mig!) och för första gången på åtminstone 10 år helt normala kolesterolvärden! Så även om jag kanske inte följer 5:2-metoden i dess striktaste form så upplever jag att den fungerar. Vi får se i oktober :) - om värdet ligger kvar på en fin nivå så kanske jag kommer gå ner till 6:1 eftersom jag även springer ganska tufft 3 gånger i veckan.

Ursäkta den långa introduktionen till din fråga... jag äter både kolhydrat- och relativt proteinfattigt på mina fastedagar, delvis för att dra ner på de totala kalorierna och också för att se effekten av att äta mindre kolhydrater två gånger i veckan. Under "vanliga" dagar slarvar jag ibland lite och äter lite snabba kolhydrater men för det allra mesta äter jag fullkorn. Jag upplever det som hopplöst att löpträna utan kolhydrater och jag behöver dem på mina "ätdagar" helt enkelt. Jag brukar äta joghurt/kefir med några skedar av pumpafrömjöl, sesamfrömjöl eller liknande och även lite sojaprotein och havrekli (dels för att få en del rent protein, dels för att pröva om det har ytterligare effekt på mitt kolesterol) på morgonen och tar en matsked med linfröolja till. På kvällen äter jag en stor skål med grönsaker (till exempel spenat, ruccola, lite tomat, paprika) - dock ingen frukt. Under dagen dricker jag vatten, te och kaffe utan någonting i. Jag har inte haft några problem med mina mineralvärden med denna diet - jag var rädd att t ex järn och magnesium skulle sjunka men de har legat på fina värden, mitt i det intervall som anses vara normalt.

Så det är vad jag äter på en fastedag och det har fungerat så här långt för min del! I grund och botten tror jag, som nog andra skrivit, att du ska äta det du tycker är gott (förutsett att det inte är något som är uttryckligen ohälsosamt) så att fastedagen känns som en positiv upplevelse. Om du äter bra under övriga dagar i veckan tror jag inte att du ska oroa dig alltför mycket om konsekvenserna av vad du äter exakt på en fastedag.

Mvh, Tobias

Så för tillfället är jag inne på att prova 5.2 och se vad kroppen säger. MEN mitt problem är det där med kalorier. Jag har aldrig gillat att räkna kalorier och på 5.2 ska man hålla sig till 500 kacl på fastedagarna. Därför tänkte jag fråga här om någon kör enligt 5.2 och vad ni äter på era fastedagar.

Jag har en hel del arbetskamrater på jobb som kör 5.2 men deras kaloriräkning slutar på viktväktarnas soppa på burk. Jag vill få ihop LCHF med 5.2.

... en sak till vad gäller huvudvärken: det behöver inte vara frukosten (avsaknaden av den) i sig som är orsaken till din huvudvärk. När man börjar med dieten mår man ofta dåligt de första två veckorna innan kroppen vant sig vid att få mindre kolhydrater. Men den som vet bäst är naturligtvis du själv :)

Hej,

jag har kört 5:2 i drygt 10 månader. Jag ska ta ett blodprov igen runt oktober/november då jag hade mitt första blodprov i april - jag väntade 6 månader efter att jag började med metoden för att se hur det fungerade. Jag kan inte heller gå utan frukost och mår inte bra av att lägga mig med helt tom mage, så jag har svårt att få ihop den "riktiga" fastan - jag får bara en fasteperiod på runt 12 timmar (mellan en lätt frukost och en lätt kvällsmat). Detta är kanske inte helt ortodoxt men jag hade vid blodprovet vad jag upplever som fint IGF-1 (jag är 35 år och hade ett värde på 121, vilket jag förstår är lågt men inte alls extremt lågt - det känns hälsosamt, men någon som kan det bättre får gärna rätta mig!) och för första gången på åtminstone 10 år helt normala kolesterolvärden! Så även om jag kanske inte följer 5:2-metoden i dess striktaste form så upplever jag att den fungerar. Vi får se i oktober :) - om värdet ligger kvar på en fin nivå så kanske jag kommer gå ner till 6:1 eftersom jag även springer ganska tufft 3 gånger i veckan.

Ursäkta den långa introduktionen till din fråga... jag äter både kolhydrat- och relativt proteinfattigt på mina fastedagar, delvis för att dra ner på de totala kalorierna och också för att se effekten av att äta mindre kolhydrater två gånger i veckan. Under "vanliga" dagar slarvar jag ibland lite och äter lite snabba kolhydrater men för det allra mesta äter jag fullkorn. Jag upplever det som hopplöst att löpträna utan kolhydrater och jag behöver dem på mina "ätdagar" helt enkelt. Jag brukar äta joghurt/kefir med några skedar av pumpafrömjöl, sesamfrömjöl eller liknande och även lite sojaprotein och havrekli (dels för att få en del rent protein, dels för att pröva om det har ytterligare effekt på mitt kolesterol) på morgonen och tar en matsked med linfröolja till. På kvällen äter jag en stor skål med grönsaker (till exempel spenat, ruccola, lite tomat, paprika) - dock ingen frukt. Under dagen dricker jag vatten, te och kaffe utan någonting i. Jag har inte haft några problem med mina mineralvärden med denna diet - jag var rädd att t ex järn och magnesium skulle sjunka men de har legat på fina värden, mitt i det intervall som anses vara normalt.

Så det är vad jag äter på en fastedag och det har fungerat så här långt för min del! I grund och botten tror jag, som nog andra skrivit, att du ska äta det du tycker är gott (förutsett att det inte är något som är uttryckligen ohälsosamt) så att fastedagen känns som en positiv upplevelse. Om du äter bra under övriga dagar i veckan tror jag inte att du ska oroa dig alltför mycket om konsekvenserna av vad du äter exakt på en fastedag.

Mvh, Tobias

Jag kör "min" variant av 5-2 kombinerat med LCHF det funkar utmärkt.

Fem dagar äter jag LCHF, inga konstigheter.

Två dagar fasta, i mitt fall normalt måndag och torsdag, byter ibland om det inte passar med träning/vardag.

Dessa dagar börjar jag med att äta normal frukost vid ca 6-7 på morgonen, dricker sedan vatten och kaffe under dagen och någon gång vid 18-20 äter jag middag (LCHF), räknar inga kalorier, men håller ner portionen, dvs äter kanske hälften av normalt. Sedan äter jag en normal frukost igen morgonen efter.

Skulle det bli helt outhärdligt på dagen har jag med mig ett ägg att äta.

Har kört i ca två månader och har äntligen kommit över tröskeln vid 75 kilo utan någon direkt ansträngning, siktar på att bli av med några kilon till.

Har dock inte gjort några andra mätningar på blod och liknande, men känner att jag mår bra av dett och dessutom sparar jag pengar då jag äter mindre.

En annan effekt har blivit att jag tänker på hur mycket jag äter övriga dagar!

Jag räknar aldrig kalorier utan kör på känsla, det viktiga för mig är att jag äter lite på fastedagarna!

• 1 year later...

Jag har kört 5:2 i ca två månader faktiskt krossat platån på 74kg :) Tror jag ligger runt 71 nu, vilket bara är 3kg från min målvikt på 68, dvs, UTAN träning. Jag har börjat konditionsträna också så vikten är egentligen inte det viktigaste, utan att huden ska "smita åt" lite varstans :) Jag är trots allt 33 och det är i grevens tid som jag nu hoppas ska hinna få huden att dra ihop sig innan jag blivit för gammal..

Jag kör 5:2 på det sättet att jag inte äter någonting mer än dricker vatten och kaffe, samt nån tesked salt på fastedagarna. Jag mår förträffligt under fastedagarna! Piggare, mer energi, klarare i huvudet. Jag brukar känna ett styng av hunger mellan 12-14-tiden men sen går det hur lätt som helst. Inga problem att lägga mig på fastande mage heller. Jag har dock ätit strikt LCHF i snart 7 år tror jag så min kropp är van vid att bränna fett.

Att äta hög-kolhydratskost och fasta en hel dag måste ju vara fruktansvärt plågsamt! Minns mitt gamla hög-kolhydratsliv och hur jag led något fruktansvärt om jag inte fick äta var 3:e timme! Nu kan låta bli att äta från 18-tiden på kvällen, fasta hela nästa dag och natt och sen äta frukost, 38 timmar senare. Kan ofta uppleva mig lite snurrig och flummig i kortare stunder, men det är faktiskt gött! Känslan av att man har kontroll över sin kropp är fin.

• Like 1

Jag fastar med antingen 16:8 eller 5:2. Med 5:2  äter jag frukost och lunch dag ett och fastar till lunch nästa dag 24 timmar senare (dag 2). Detta upplägg funkar bättre för mig än att fasta från middag till middag, dagen efter blir så lååång då. Jag gillar min goda mat! Kan tillägga att vikten sakta börjat röra sig nedåt med fastan.