Jump to content

Bra dagsmeny?

Tigern
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag är ny på LCHF och undrar om detta är ett bra matintag eller om jag äter för mycket (är förvånad själv över hur mycket jag behöver för att bli mätt):

Frukost: omelett på två ägg + en skvätt grädde, ca 1 msk cream cheese, en halv tomat, 1 msk jordnötssmör

Lunch: 1 bit LCHF-pizza (botten gjord på mandelmjöl + ägg) med quornfärs, champinjoner och grön paprika. En klick (ca 1,5 msk) kall bea samt ca 2 dl vitkål till det.

Mellis: en skål (1,5 dl) grekisk yoghurt med kanel och några hallon

Middag: lax, spenatsås (spenat + grädde + citron), en halv tomat, lite gurka, ca 1 dl smörstekt vitkål

Kvällis: en skål (ca 2 dl) grekisk yoghurt med kanel, 2 flatbröd med ett tjockt lager jordnötssmör

Är bara 166 lång, väger knappt 55 kg. Tycker själv att detta är väldigt mycket mat, men jag blir hungrig annars.. Vad tänker ni?

Tack på förhand!

Du äter för lite fett! I början så kan det vara svårt att ändra antalet portioner dock!

Jordnötssmör = för mycket kolhydrater

quorn = mätter detta verkligen, känns mer som bukfylla. hur många kolhydrater är det per 100g?

mandelmjöl blir jag aldrig mätt på, men älskar pannkakorna med ser de mer som dessert!

grekisk yoghurt = för lite fett, använd som tillbehör istället.

Du behöver inte tänka på (när du äter LCHF) hur mycket eller lite du äter, för kroppen reglerar det själv, men det kan ta ett par veckor att komma in i det!

Monique Forslund håller bara på med riktigt LCHF, mycket fett, inga sötningsmedel hon har gett ut två receptböcker, som är jättebra!

O.B.S ovanstående är vad jag anser, det är du som bestämmer själv hur mycket kolhydrater du vill äta, men det är inte konstigt att du är hungrig eftersom du äter för lite fett.

Lycka till! Och välkommen  :)

För övrigt, nej jag tycker inte att du äter mycket för att i princip vara blandätare, för LCHF så är det däremot mer än dubbelt antal portioner per dag, många äter bara 2 el. 3 ggr per dag på LCHF och inga mellanmål, oavsett vikt. Men alla är olika! 

Jag missade en sak, vad är flatbröd?

Tycker det ser ut som en bra start, om du mår bra och är nöjd? Man ljusterar mycket efterhand man lär sig hur kroppen reagerar. Jag tycker inte du äter för mycket, däremot kanske inte huvudmålen mättar tillräckligt, så att du istället behöver mycket mellanmål? Tycker middagen ser jättebra ut, lunchen ser ut att mätta lite för lite. Prova med mandelsmör istället för jordnötssmör, mycket mindre kolhydrater.