MKJ Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Snubblade över en artikel om att mat från Kina kan innehålla skadliga ämnen. Jag har länge varit skeptisk mot mat från Kina eftersom dom verkar slarviga när det gäller skadliga ämnen och det har varit en del skandaler. Om denna lista bara var mat från Kina fattade jag inte riktigt men nedan är också en länk till artikeln. Här kan det finnas gifterEU:s har larmat för bl a följande livsmedel:Jordnötter.Räkor.Torkade persikor.Sjögräs.Honung.Kräftor.Vinäger.Jordgubbar.Vitlökspulver.Solrosfrön.Sesamolja.Ål.Sataysås.Ginsengpulverkapslar.Örtte.Smaksatta nudlar.Risprotein.Päron.Rökt torsk. http://www.expressen.se/nyheter/du-kan-do-av-mat-fran-kina/ Det blir mer och mer så att importören har ansvaret för kontroll av dom livsmedel dom tar in och det sker alldeles för lite kontroller. Vi konsumenter borde fråga mer kring detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Snubblade över en artikel om att mat från Kina kan innehålla skadliga ämnen. Jag har länge varit skeptisk mot mat från Kina eftersom dom verkar slarviga när det gäller skadliga ämnen och det har varit en del skandaler. Om denna lista bara var mat från Kina fattade jag inte riktigt men nedan är också en länk till artikeln. Här kan det finnas gifterEU:s har larmat för bl a följande livsmedel: Jordnötter. Räkor. Torkade persikor. Sjögräs. Honung. Kräftor. Vinäger. Jordgubbar. Vitlökspulver. Solrosfrön. Sesamolja. Ål. Sataysås. Ginsengpulverkapslar. Örtte. Smaksatta nudlar. Risprotein. Päron. Rökt torsk. http://www.expressen.se/nyheter/du-kan-do-av-mat-fran-kina/ Det blir mer och mer så att importören har ansvaret för kontroll av dom livsmedel dom tar in och det sker alldeles för lite kontroller. Vi konsumenter borde fråga mer kring detta. Satsa på närodlat och ekologiskt. Är producenten inom räckhåll, då kan vi som konsumenter fysiskt kolla upp vad det är vi köper. Det finns ingen som kan garantera en produkt som kommer från Kina. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 16, 2013 Author Share Posted August 16, 2013 Satsa på närodlat och ekologiskt. Är producenten inom räckhåll, då kan vi som konsumenter fysiskt kolla upp vad det är vi köper. Det finns ingen som kan garantera en produkt som kommer från Kina. Det gör jag men allt finns inte. Nötter och från kommer ofta från Kina. Så fort vi hittat ett ställe med mer odlingsbar jord så skall vi dock börja odla nakenfröpumpa. Jordnötter går ju tyvärr inte att odla i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Jordgubbar från Kina? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Jordgubbar från Kina? Det flygs in allt möjligt från andra kontinenter. Känns lite galet med sockerärtor influgna från Kenya, till exempel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Det flygs in allt möjligt från andra kontinenter. Känns lite galet med sockerärtor influgna från Kenya, till exempel... Sparris från peru. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Vi chartrar ett plan och äter god mat på plats i Peru eller Kenya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 16, 2013 Author Share Posted August 16, 2013 Jordgubbar från Kina? Jordgubbar som inte är ekologiskt odlade är ju generellt väldigt besprutade och sådana jordgubbar från Kina skulle jag inte våga äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 16, 2013 Author Share Posted August 16, 2013 Jag tycker staten skulle anslå mer pengar för kontroller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Jag tycker staten skulle anslå mer pengar för kontroller. Håller med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Bondens egen marknad har ju börjat nu, finns i flera städer. Tänkte jag skulle gå imorgon och leta efter grönkål och sparris. Köpte lila och gula morötter häromdagen (svenska, ekologiska). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Bondens egen marknad har ju börjat nu, finns i flera städer. Tänkte jag skulle gå imorgon och leta efter grönkål och sparris. Köpte lila och gula morötter häromdagen (svenska, ekologiska). Nyfiken - kan du även få tag i gräbetes nöt och frigående gris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Nyfiken - kan du även få tag i gräbetes nöt och frigående gris? Ingen aning men jag kan spana och rapportera. Jag brukar beställa sådant speciellt eller gå till speciella affärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Ingen aning men jag kan spana och rapportera. Jag brukar beställa sådant speciellt eller gå till speciella affärer. Vore kul att veta eftersom jag hade en kompis på besök och hon var klart imponerad utbudet på vår Farmers market (i en liten stad stor som gissingvis Trollhättan) efetrsom vi har mellan 6-7 stycken olika djuruppfödare med utbud, lokala med gräsbetes djur eller ute-grisar och vi har markand 2ggr per månad åretrunt - en riktig guldgruva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Apropå faran med kinesiska produkter, hörde jag på radion (BBC) i dag att vissa alternativa mediciner från Kina kan innehålla för höga halter av kvicksilver eller andra tungmetaller, speciellt varnades för att köpa dessa online. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Bondens egen marknad har ju börjat nu, finns i flera städer. Tänkte jag skulle gå imorgon och leta efter grönkål och sparris. Köpte lila och gula morötter häromdagen (svenska, ekologiska). På denna sida kan man se vilka städer bondens egen marknad finns i, datum, tider m.m. http://www.bondensegen.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 17, 2013 Author Share Posted August 17, 2013 Apropå faran med kinesiska produkter, hörde jag på radion (BBC) i dag att vissa alternativa mediciner från Kina kan innehålla för höga halter av kvicksilver eller andra tungmetaller, speciellt varnades för att köpa dessa online. Det värsta är att substanser från Kina och en del andra länder med dålig kontroll kan smyga sig in i sådant som är producerat i Europa. Guarkärnmjöl som var förorenat var på tapeten för några år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts