teemo

äta på natten

Recommended Posts

jag har hört att man kan bli tjock av att man äter på natten. finns det nån sanning i det här eller är det bara en myt? jag äter själv gärna nära innan jag lägger mig

 

inga gissningar tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara referera till mig själv. Hittills har jag gått ner drygt 40 kg och jag äter sent på kvällen, vid 11-12-snåret och ibland senare. Jag äter strikt LCHF.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört att man kan bli tjock av att man äter på natten. finns det nån sanning i det här eller är det bara en myt? jag äter själv gärna nära innan jag lägger mig

 

inga gissningar tack :)

Sånt man äter när man står upp räknas inte och därmed så kan man heller inte bli tjock av det!!  :wacko:

 

Man blir tjock om man äter mer än vad man gör av med.. så det spelar mindre roll när man äter det.. det som skulle kunna vara ett problem är i så fall om det stör sömnen.. inte annars!

 

Och då kommer man till sakfrågan.. stör det sömnen.. då skulle man i stället kunna äta en större måltid tidigare!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga gissningar tack :)

Utan gissningar skulle du inte få några svar från varken SLV eller från detta forum :)

Annars så går jag helt på Brynhilde och Zepp's linje.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta vi vet om detta är resultatet från osäkra observationsstudier där det visar sig att folk som äter på natten ofta är fetare än de som inte gör det men av det kan vi inte dra slutsatser om orsak och verkan. T ex är det själva nattätandet i sig som är problemet eller det faktum den störda dygnsrytmen/stressen ger hormoniella effekter som ökar risken för övervikt. Här är en bra översiktartikel från Marks Daily Apel som går igenom vetenskapen om de lider av s k nattätningssyndrom och den antyder att det kan vara hormoniella störningar i botten för dem som känner behov av att gå upp och ta en nattmacka:

 

http://www.marksdailyapple.com/night-eating-syndrome-causes-solutions/#axzz2cCXpkuN7

 

Det finns några randomiserade studier som antyder att det är bättre att äta tidigare på dagen än senare men här ska man ha i beaktande att de inte är gjorda på LCHF-ätare. Här är en nylig sådan studie som TIME rapporterar om:

http://healthland.time.com/2013/01/29/for-weight-loss-success-think-about-when-not-just-what-you-eat/

 

John Briffa skrev nyligen om PCOS på sin blogg. Här noterades inga skillnader vad gäller vikminskning men väl insulinnivåer och budskapet är liknande att det är fördelaktigare att äta tidigare på dagen än senare på kvällen.

http://www.drbriffa.com/2013/08/15/new-study-suggests-specific-phasing-of-food-can-help-women-with-pcos/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+drbriffa%2FsOZf+%28Dr+Briffa%27s+Blog+-+A+Good+Look+at+Good+Health%29

 

Men några dylika randomiserade studier på LCHF:are/Atkins finns mig veterligen inte. Eftersom detta handlar om blodsockernivåer och insulinnivåer så kan man inte utesluta att detta resultat för "normalkostare" som inte är relevanta för LCHF som äter en kost med liten blodsocker- och insulineffekt, typ att det skulle vara dåligt med blodsockersvängningar vid läggdags när man äter kolhydratrik kost men att det spelar mindre roll vid lågkolhydratkost. Vi vet helt enkelt inte.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att insulinsvaret blir lägst på morgonen.

 

Jag har också läst att det inte är bra att äta på natten och att man inte skall äta senare än 2 timmar innan man lägger sig.

 

Har också läst att det stör den hormonella balansen om det kommer näring från matsmältningen när man sover på natten.

 

Synd att man inte kan mäta insulin hemma som man kan göra med blodsockret.

 

Blodfett skulle också vara intressant att kunna mäta men det kanske finns hemutrustning för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blodfett skulle också vara intressant att kunna mäta men det kanske finns hemutrustning för det?

Jag har köpt denna mätaren och kollar totalkolesterol, HDL samt triglycerider cirka en gång i månaden: http://www.tens.co.uk/cgi-bin/sh000000.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww%2etens%2eco%2euk%2f&WD=cholesterol&PN=Cardiochek_ST_Cholesterol_Meter_Starter_Kit%2ehtml%23a72#a72

Med en formel kan man räkna ut totalt LDL och kvoten TG/HDL är surrogatmarkör för insulinkänslighet samt oxiderade LDL.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört att man kan bli tjock av att man äter på natten. finns det nån sanning i det här eller är det bara en myt? jag äter själv gärna nära innan jag lägger mig

 

inga gissningar tack :)

Den hormonella responsen på intag av föda eller dryck blir densamma oavsett när på dygnet det sker. Mat som driver fettinlagring gör det därmed oberoende av tid på dygnet.

Däremot tycker jag man ska följa kroppens nedärvda dygnsrytm och sova under de mörka timmarna, det mår man bäst av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat ur artikel i DN

 

"Det handlar inte bara om v a d du äter — utan när du äter.

Det visar försök på möss vid University of Pennsylvania i USA. När forskarna slog ut den "klock-gen", som finns i mössens fettceller och som signalerar till hjärnan när de bör äta, blev mössen feta. Men inte för att de åt fler kalorier än normalt, utan för att de åt på andra tider.

Försöket ger en insikt om varför personer med skiftarbete löper större risk att drabbas av fetma och sjukdomar som diabetes och varför "natt-ätande" personer oftare är fetare än andra."

 

http://www.dn.se/livsstil/halsa/mat-pa-fel-tider-gjorde-moss-feta/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat ur artikel i DN

 

"Det handlar inte bara om v a d du äter — utan när du äter.

Det visar försök på möss vid University of Pennsylvania i USA. När forskarna slog ut den "klock-gen", som finns i mössens fettceller och som signalerar till hjärnan när de bör äta, blev mössen feta. Men inte för att de åt fler kalorier än normalt, utan för att de åt på andra tider.

Försöket ger en insikt om varför personer med skiftarbete löper större risk att drabbas av fetma och sjukdomar som diabetes och varför "natt-ätande" personer oftare är fetare än andra."

 

http://www.dn.se/livsstil/halsa/mat-pa-fel-tider-gjorde-moss-feta/

Märkligt att mössen med utslagen klockgen blev fetare fast alla åt lika mycket, det tyder på att beteendet också påverkades så att de konserverar energi jämfört med de "normala" mössen. Det framgår tyvärr inte av abstracten av originalartikeln att alla möss verkligen fick lika mycket mat.

Artikeln talar i alla fall för att man inte bör äta på natten, om man nu kan jämföra oss med möss i detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jacob Gudiol påpekar att mössen endast blev feta av utslagen klockgen om de åt vad som för möss är "skitmat": http://tranastyrka.se/blir-man-fet-av-nattmat/.

Då konkluderar jag mycket försiktigt att så länge människor håller sig till artegen mat spelar det ingen väsentlig roll när på dygnet maten intas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överfört på människor.. ät skitmat och vakna på natten för att man är hungrig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gravid MÅSTE jag äta precis innan jag går och lägger mig (hungrig ca var 3e timme :P) Äter jag inte så kan jag inte somna för att jag är så hungrig. Ändå har jag bara gått upp 1 kg på 15 veckor. Kanske för att jag äter rätt mat. (förra graviditeten hade jag gått upp 5 kg vid denna tidpunkt, då åt jag inte lchf, men lika ofta)

Kan ju vara så att nattätare som äter "vanlig" mat är hungriga på kvällen/natten just för att de äter fel mat hela tiden som gör dom hungrigare = de blir ännu tjockare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har också läst att det inte är bra att äta på natten och att man inte skall äta senare än 2 timmar innan man lägger sig.

 

Har också läst att det stör den hormonella balansen om det kommer näring från matsmältningen när man sover på natten.

 

 

 

Om vi bortser de teoretiska effekterna som inte alltid blir synliga i verkligheten, så vad blir den praktiska "nackdelen" ? Hur syns/märks det dagen efter eller på lång sikt ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.