Kjell Granelli Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 En närstående person blev först diagnosticerad med vinterkräksjuka men efter datortomografi av buken visade sig att hon hade divertikulit, vilket betyder att en fickbildning i grovtarmen inflammerats och i hennes fall också spruckit så tarminnehåll, däribland bakterier, spridit sig i buken. Hon är nu hemma från sjukhus och mår bättre, hålet ska läka på någon vecka. Men jag funderar på om det finns någon på forumet som har erfarenhet av detta och hur kosten eventuellt påverkat. Hon äter vanlig svensk snabbköpsmat, och som ni säkert förstår oroar jag mig dels för att kosten orsakat sjukdomen, dels att den kan komma tillbaka om hon inte ändrar kost. Fickbildningarna sägs kunna uppstå vid kraftigt tryck mot tarmväggen, t.ex. vid förstoppning. Fiberrik mat föreslås därför kunna motverka. Det är ungefär vad man får veta av läkarna på det sjukhus hon låg på samt när man söker runt på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Mnja.. rätt sorts fibrer ja.. fel sort kan i stället göra saken värre! Altså fiberrik mat som i grönsaker och rotfrukter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Spannmålsfibrer kan mycket väl vara det om orsakat sjukdomen genom årtal av irriternde och raspande mot tarmväggarna Det hon troligen inte får veta av läkarna är att hon bör äta mer mättat fett för att smörja upp "rörsystemet" och läka inflammationen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Kjell, jag skulle rekommendera (förutom att hon provar paleo i en eller två månader för att ge magen bästa chans att läka) att hon gör benbuljong. Jag dricker det nu varje morgon och det känns superbra för magen. Innehåller en del fett också som smörjer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 17, 2013 Author Share Posted August 17, 2013 Mnja.. rätt sorts fibrer ja.. fel sort kan i stället göra saken värre! Altså fiberrik mat som i grönsaker och rotfrukter! Alltså vattenlösliga fibrer? Och då inte t.ex. vetekli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Tröskavfall har mig veterligen alldrig påvisats ha någon som helst positiv effekt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Min mamma har opererats för divertiklar och när jag diskuterade detta med en dietist (av det lite New Age:igare slaget) fick jag tipset att hon ska ställa psylliumfrö i ett glas vatten över natten och dricka följande morgon. Enligt denna dietist är detta bra för alla (och de flesta av oss vet att linfrö och psyllium bildar en gele som är bra för magen). Mamma hade då av doktorn fått rådet att äta vetekli på havregrynsgröten och strö över små portionspåsar med vad-det-nu-är-i-dem. Tyvärr är geleklump med frön ingen höjdare smak och konsistensmässigt... men bra för tarmen som sagt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Jag har en bekant som har lidit av divertikulit = infektion av tarmfickor under cirka femton år, har varit inlagd på sjukhus ungefär 1-2 gånger per år för avlastning av tarmen, med dropp och intravenös antibiotika. har nu ätit LCHF i fem år drygt, och faktiskt inte haft en enda känning av denna åkomma under denna tid, och då, för fem år sedan var operation med avlägsnande av drabbad tarm, aktuell. Såå, LCHF, säger jag, för att rädda tarmen, och skit i fibrerna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts