jenveka Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Hej! Jag är en kvinna på 37-år som haft ett helvete med magsmärtor. Efter att jag började äta LCHF så blev det mycket bättre. Jag har också uteslutit mjölkprodukter en tid och det har verkat som det då blivit ännu bättre, smör har jag dock fortsatt att använda. Igår lagade jag dock mat med grädde i ville försöka äta detta så att det blir lättare att laga samma mat till hela familjen. Men det var inget bra, vaknade kl 4.30 i morse med värdens värk i epigastriet. Har fortsatt så under morgonen och fm. Har tyvärr fått ta Citodon som hjälper något, men inte helt, ett stort bakslag då jag inte använt smärtstillande på flera månader. Jag har dock haft så ont att jag gråtit och alternativet hade varit att söka hjälp av sjukvården och det vill jag inte. Någon som varit med om liknande? Hur snabbt har ni blivit bra igen efter att ha åter gått till att ej inta mjölkprodukter? /Jenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Om du inte är laktaspersistent kan laktos bidra till gastrit, och där är ju en del laktos i grädde men nära noll i smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenveka Posted August 17, 2013 Author Share Posted August 17, 2013 Jag är känslig för laktos, men det var laktosfri grädde. Kämpar dock på och det är något bättre nu med smärtan. Inte längre åka till sjukhuset varning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Googlar man "allergi mjölkprotein smärta" får man en hel del berättelser mm om smärta i anslutning till intag av mjölk. Det kanske kan vara proteiner i mjölken som du är allergisk mot? Läste också att mjölkproteinallergi kan ge inflammerad tarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jenveka Posted August 17, 2013 Author Share Posted August 17, 2013 Tack för tipset. Jag får fortsätta googla. Jag har ju kommit rätt långt på det innan jag. Mått betydlig bättre sista månaderna jämfört med tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted May 21, 2021 Share Posted May 21, 2021 Testa ta 30 ml laktulos ren laktos får du inga gaser då är du inte känslig. Den är mjölkprotein fri. För då vet man om man tål laktos eller inte. Jag fick iallafall svår diarré så jag fick sluta upp med det. Fick även svidande känsla i magen av min magkatarr. Och magproblem är vanligt med blodgrupp 0. Man kan även ha Ulcerös kolit, Crohns med 0. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 Laktosfri grädde 36% och 38% innehåller oftast e407 karragenan. Köp 40% Karragenan är orsaken av IBS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 On 2021-07-06 at 09:59, Alexander Lindquist sade: Karragenan är orsaken av IBS Det kände jag inte till? IBS måste väl ha multifaktoriella orsaker? Däremot kan karragenan orsaka nervskador på foster, därav bör gravida undvika det... Och det tyder väl på att det inte är direkt hälsosamt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts