Jump to content

Mineral, vitamin test

convinced

Recommended Posts

Om man skulle ta ett test idag for att se hur man lag till da galler det idag men hur lange kan man lita pa det resultatet? Jag kommer ihag att jag last nagonstans att det ar vardelost att ta ett sant test eftersom om du skulle ta ett test varje manad sa skulle resultatet bli olika varje gang.

Jag tanker att nar man kanner att man har hittat sitt satt att ata da kan det vara av intresse att ta ett test for att se att man far i sig det man ska. Om testet inte visar nagra alarmerande brister da bor man kunna kanna sig lugn?

Har läst att det inte räcker med ett blodprov för att se hur du ligger till vitamin, mineralmässigt, det ska göras ett sk hårmineralanalys. Kostade då 1400 kr, tar lite tid att få svar få svar på (skickas till Kanada). Hårmineralanalysen berättar hur du har legat i vitamin- mineralmässigt 3 månader tillbaka. Sen så vill utföraren sälja de vitaminer o mineraler som failar. Jag vet inte själv, har tänkt på att göra det men drar mig för det... Skulle vara kul om man hade massor med pengar... Vitaminer o mineraler kan samverka men oxå motverka varandra, så ... jag tror det är viktigt, men men. Än så länge går jag på välmåendekänslan.

Jag har gjort en hårmineraltest. Jag fick en chock över hur mycket hår dom dom tog. Jag har långt hår som jag odlat i åratal så jag var nära att strunta i alltihop. Dom menar att man skall ta om testet regelbundet men jag gjorde det bara en gång.

Nästa chock kom när vi kom dit och skulle få resultatet redovisat. Då hade terapeuten plockat ihop varsin kasse med mineraler, vitaminer och andra medikamenter. En lika stor kasse till min sambo som var frisk och bara tog testet för att se vad det blev. Jag hade väldigt mycket hälsotrassel just då och klarade inte ut det själv så vi löste ut burkarna för ca 2500 kr.

Efter några dagars ångest inför alla dessa piller som skulle tas varje dag så ringde vi och fick lämna tillbaka alltihop och fick pengarna tillbaka.

Hon sa dock att mina mineralvärden var dom sämsta hon någonsin sett och dessutom hade jag för mycket kvicksilver.

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Jag var tidigare väldigt entusiastisk när det gäller hårmineralanalys och jag tycker fortfarande att det var intressant att få se var jag låg men hur tillförlitligt det är vet jag inte. Har dock hittat en rapport från annat håll där dom mätte kvicksilverbelastningen hos kvinnor och dom använde sig också av hårmineralanalys. Tror det var Västra Götalandsregionen men minns inte riktigt.

Peter Wilhelmsson har skrivit mycket om hårmineralanalys i sina böcker.

En del gör också blodanalys. Har för mig dom gör på så kallat helblod och menar att det då ger säkrare resultat.

• Like 1

Jag tror det är helt bortkastade pengar. Det vanligt folk saknar mest är vitamin D3 och magnesium. Titta på Kostdoktorns rekommendationer av doseringen av D3 och magnesium.

Vitamin D3 påverkar tarmens upptag av mineraler som magnesium, kalcium etc. Har du någon form av mineralbrist så rättar du enklast till den med vitamin D3 och gott om grönsaker och animalier i kosten. Jag bor uppe i norra Sverige och här har barnen låga nivåer av D3 efter sommarens slut och efter vintern en ordentlig brist. Vi äldre har det ännu värre och upptaget av mineraler ur kosten blir därför ännu sämre för oss. Situationen är nog inte så mycket bättre i de södra delarna av landet om man inte har utomhusarbete.

Jag började ta magnesium 500 mg per dag och eftersom det är lite laxerande så blev jag lös i magen men efter några veckor så började jag med vitamin D3 i 2000 IE per dag. Efter bara någon dag så slutade jag helt att vara lös i magen. Tydligen togs nu allt magnesium upp i kroppen och den laxerande effekten var borta trots den höga doseringen av magnesium. Kostdoktorn rekommenderar bara 300 mg magnesium och om du inte har andra goda skäl så håll dig till den rekommendationen.

Vi äldre som bor i norra Sverige kan helt enkelt utgå ifrån att vi har mineralbrister även om vi äter en fullvärdig kost pga bristen på D3 under större delen av året.

• Like 1