Jump to content

Trött av lchf

teresa
 Share

Recommended Posts

Har nu ätit (liberal) lchf i fyra veckor och ända sedan starten varit fruktansvärt trött och muskelsvag. Första två veckorna var det jobbigt att öppna dörrar, skruva upp korken på vattenflaskan och andra saker som man annars aldrig reflekterar över att det är ansträngande. Nu har det blivit lite bättre, varje rörelse är inte längre jobbig, men jag orkar inte springa (brukade springa ca 25min flera ggr/vecka), blir jättetrött av promenader och är allmänt seg och sävlig. Jag känner inte igen mig själv, brukar skynda mig fram men nu går allt i sakta mak. Ska det vara så här? Vad gör jag för fel?

Äter ca 1800 kcal om dagen fördelat på ungefär 10%k 17%p 73%f

Äter sedan en vecka tillbaka magnesiumtillskott och sedan en längre tid även multivitamin.

Målet med att äta lchf är för mig inte att gå ner i vikt utan att behålla nuvarande vikt (51 kg, 163 cm), men orka mer (!), äta hälsosammare och bli av med sötsug och kolhydratbegär. Kan tillägga att jag innan lchf åt ca 50% (knappt 300) kolhydrater om dagen.

Kan det vara så att min kropp inte tål lchf?

Hur mycket protein kan man äta utan att det blir för mycket?

Vad jag har förstått så ska övergångsbesvär vara över på några dagar, verkar ovanligt att det håller i sig flera veckor. :(

3 veckor brukar vara lite av en standardtid, för mig var det nog lite längre, speciellt musklerna var sega. Det är olika för olika människor.

• Like 1

Såg i en annan tråd att du dels är vegetarian och dessutom inte äter dig mätt. Sluta räkna kalorier och ät dig mätt! Väg dig inte heller på ett tag, speglar och måttband är bättre. Skulle du lägga på dig så kör striktare, ät dig alltid mätt. Antar att du är beredd att betala i hälsa för att vara vegetarian, annars sluta med det.

• Like 1

Såg i en annan tråd att du dels är vegetarian och dessutom inte äter dig mätt. Sluta räkna kalorier och ät dig mätt! Väg dig inte heller på ett tag, speglar och måttband är bättre. Skulle du lägga på dig så kör striktare, ät dig alltid mätt. Antar att du är beredd att betala i hälsa för att vara vegetarian, annars sluta med det.

Har bestämt mig för att börja äta fisk, faktiskt ;) Ev dra ner på mejerier istället, använda kokosmjölk istället för grädde tex.

• Like 2

Angående protein räkna med 1 gr per kroppsvikt, 1.5 gr om du tränar mycket. Observera att detta inte är gram kött/fisk/whatever utan gram protein i dessa källor.

Helt med där :) Har använt shapeup för att ha koll och kommer nästan varje dag över 70g.

Har nu ätit (liberal) lchf i fyra veckor och ända sedan starten varit fruktansvärt trött och muskelsvag. Första två veckorna var det jobbigt att öppna dörrar, skruva upp korken på vattenflaskan och andra saker som man annars aldrig reflekterar över att det är ansträngande. Nu har det blivit lite bättre, varje rörelse är inte längre jobbig, men jag orkar inte springa (brukade springa ca 25min flera ggr/vecka), blir jättetrött av promenader och är allmänt seg och sävlig. Jag känner inte igen mig själv, brukar skynda mig fram men nu går allt i sakta mak. Ska det vara så här? Vad gör jag för fel?

Äter ca 1800 kcal om dagen fördelat på ungefär 10%k 17%p 73%f

Äter sedan en vecka tillbaka magnesiumtillskott och sedan en längre tid även multivitamin.

Målet med att äta lchf är för mig inte att gå ner i vikt utan att behålla nuvarande vikt (51 kg, 163 cm), men orka mer (!), äta hälsosammare och bli av med sötsug och kolhydratbegär. Kan tillägga att jag innan lchf åt ca 50% (knappt 300) kolhydrater om dagen.

Kan det vara så att min kropp inte tål lchf?

Du lider av glukosbrist helt enkelt.. och det är själva tanken bakom LCHF!

Dvs du tvingar din kropp att ställa om till att använda fett som främsta energikälla.. och då får man övergånsbesvär under tiden!

Man kan säga att det handlar om samma sak som när man börjar träna, först blir man bara trött sen så anpassar kroppen sig till den nya ansträngningsnivån.

Sen så kan man fundera lite i andra banor oxå.. hur beroende var din kropp av glukos och ständig tillförsel av detta.. sådant märker du på hur stora övergångsbesvär du får!