Jump to content

Restaurangernas matfusk

Leopold Roos

Recommended Posts

Jag har inte läst boken men en sak som jag tror att dom fuskar med är att dom kallar höna för kyckling.

Det finns nog annat kött som byter namn också...

Det behöver ju inte vara dålig mat men det är ju fusk ändå.

Pga vad jag äter (eller rättare sagt INTE äter) så verkar det som det jag ska se upp med är såser och röror?

Jag har arbetat i krogbranschen ett antal år, och vet att såser ofta görs med margarin. Om man t ex vill ha en bearnaise gjord på smör, så får man vara beredd på att välja ett bättre ställe, och betala lite mer. Margarin är billigt för krögaren. Fråga servisen om vad som gäller, så slipper du få i dig den onaturliga smörjan.

Vilka röror tänker du på?

Jag har arbetat i krogbranschen ett antal år, och vet att såser ofta görs med margarin. Om man t ex vill ha en bearnaise gjord på smör, så får man vara beredd på att välja ett bättre ställe, och betala lite mer. Margarin är billigt för krögaren. Fråga servisen om vad som gäller, så slipper du få i dig den onaturliga smörjan.

Vilka röror tänker du på?

Typ räksallad? Har nog mycket socker och e-nummer i sig på många ställen.

Tyvärr samma sak som med såser. Ett flertal restauranger/snabbmatställen väljer att köpa in billiga färdiga röror som innehåller mer onyttigt än nyttigt. Butiker som gör sina egna röror, som räksallader, har i majonnäser med ett flertal E-nummer. Fråga vid manuella disken om innehållet i t ex räksalladen. Ingredienserna ska finnas på prislappen som tas fram vid vägningen.

De finare ställena gör sina egna röror, men även där kan ibland socker finnas med.  I salladsbufféer som man idag hittar i många matbutiker hittar man tillsatser i stort sett alla byttorna.

Det är ett gissel med att hitta mat ute på stan som är äkta, så man vinner mycket på att sleva ihop en röra hemma som lätt kan tas med. Att gegga ihop ett antal ingredienser är lätt, och variationerna kan vara många. Använd om möjligt citronsaft som ger längre hållbarhet.

• Like 2

Jag tror det är viktigare ur hälsosynpunkt hur livsmedlen varit förpackade och hur dom är tillagade än om det finns tillsamtsämnen i dom (E-nummer).

Undrar också hur noga dom sköljer grönsakerna när det gäller restaurangmat och färdiga portioner.

Jag fnös så snoret skvätte när jag tittade på TV-programmet "Sveriges skönaste gårdar" (del 3) och "mästerkocken" Christian Hellberg (Griffin steakhouse i Stockholm, Kockarnas kamp, domare i Grillmästarna) drygt nio minuter in i programmet steker lamm i flytande Milda! Jag trodde knappt mina ögon. 

Detta var i ett storkök och alltså inte så att man spelade in avsnittet hemma hos en privatperson och tog vad de hade i kylen. Flaskan stod framme på bänken medan man pratade och kryddade, sedan när han hällde fettet i pannan zoomade man in så man såg att det var Milda.

Lite tidigare i programmet sa han att köttet kommer att stekas i smör, men som ni ser på bilden är det margarin.  Där rök min tro på att åtminstone mästerkockarna bara använder äkta vara. Skämmas borde han! (Och om det var betald produktplacering borde han varit mån om sitt rykte och sagt ifrån!)

Jag kommer ALDRIG äta på Griffin igen efter att ha sett det där! 

milda3.png

• Like 2

Byter namn till kyckling från höna? Det är väl snarare så att det endast finns broilers dvs hårt drivna kycklingar att äta.

Hönor är vuxna kycklingar som producerar ägg och som vid ett års ålder byts ut mot nya hönor. Tydligen är det dyrare att slakta, avfjädra och paketera de stackars hönorna som i st gasas ihjäl och därefter bränns upp!!!

Jag skulle bli glad om jag såg kokhöns i affärerna igen!

Typ räksallad? Har nog mycket socker och e-nummer i sig på många ställen.

Diabetiker av tp 2 som jag är (dock inga mediciner, endast lågkolhydratkost) så vet jag att all restaurangmat innehåller för mycket socket. När jag och min man skall ut och äta på restaurang här i Frankrike, så ringer jag ofta innan och kollar om jag inte kan få speciell mat - utan socker. Ibland går det och då är mitt socket helt ok efter restaurangbesöket. Oftast  tyvärr måste man ta det som redan finns på menyn och resultatet av mitt blodsocker blir därefter. Restaurangerna i Sverige är inte bättre, det finns dolt socker överallt, det ser jag på mina blodsockerstickor två timmar efter restaurangbesöket, och även på morgonsockret. Däremot har jag aldrig problem med blodsocker av den mat som jag lagar själv.  Så du, som måste undvika socker, måste välja försiktigt när du äter ute, och det bästa sättet är faktiskt att prata med kocken i förväg. Lycka till.

Tryffel

Tryffel

• Like 1

Byter namn till kyckling från höna? Det är väl snarare så att det endast finns broilers dvs hårt drivna kycklingar att äta.

Hönor är vuxna kycklingar som producerar ägg och som vid ett års ålder byts ut mot nya hönor. Tydligen är det dyrare att slakta, avfjädra och paketera de stackars hönorna som i st gasas ihjäl och därefter bränns upp!!!

Jag skulle bli glad om jag såg kokhöns i affärerna igen!

Att kalla höna för kyckling är väl fusk oavsett om man tycker att höna är bättre eller inte?