Jump to content

LCHF och 5:2

Mallan123
 Share

Recommended Posts

Hur, när och hur mycket kolhydrater är väldigt personligt. Men om du skulle "fuska" någon gång så underlättar det ev. viktnedgång om du fastar påföljande dag. Men bäst effekt har fastan om du äter bra LCHF som passar dig. Jag har läst flera som äter kolhydrater och fastar och de mår bra. Jag här läst om de som äter LCHF och de gillar inte alls att fasta. Det är väldigt olika du måste prova dig fram, men generellt så är det enklare att fasta med LCHF eftersom blodsockret ständigt är lågt. Äter du mer kolhydrater så är din kropp van att blodsockret höjs på morgonen så därför kan det vara svårare att fasta speciellt en längre tid.

Hur, när och hur mycket kolhydrater är väldigt personligt. Men om du skulle "fuska" någon gång så underlättar det ev. viktnedgång om du fastar påföljande dag. Men bäst effekt har fastan om du äter bra LCHF som passar dig. Jag har läst flera som äter kolhydrater och fastar och de mår bra. Jag här läst om de som äter LCHF och de gillar inte alls att fasta. Det är väldigt olika du måste prova dig fram, men generellt så är det enklare att fasta med LCHF eftersom blodsockret ständigt är lågt. Äter du mer kolhydrater så är din kropp van att blodsockret höjs på morgonen så därför kan det vara svårare att fasta speciellt en längre tid.

Tack Hildegaard, så är det såklart! Har du provat 5:2? 

Det är väldigt lätt att köra 5:2 i kombination med LCHF... Känner ingen hunger, hade bara lite huvudvärk tills jag kom på att jag ju måste tillsätta salt. Jag kör bara grönt och rött te och vatten mellan middag och middag eftersom det målet också har en social funktion. Andra väljer att äta 500 kcal fördelat över hela dagen.

För mej har det också givit lite resultat. Jag började med det främst för att vässa mina blodvärden, men vikten har rört sej lite nedåt nu trots att den stått still i 3 år tidigare och hittills -3 cm i midjan. Vi får se hur det går.

På Facebook finns en grupp som heter Periodisk fasta. Där finns folk som kör alla varianter av fasta kombinerat med alla olika sorters dieter om du inte mår bra på LCHF.

Det som är viktigt när du kör periodisk fasta är att du inte kompenserar för den tid du varit utan/dragit ner på kosten, utan när du bryter fastan ska du äta nästa mål så normalt som möjligt

Finns ingen anledning köra 5:2 fasta med LCHF, eftersom LCHF är detsamma som att vara i fasta, fast du kan äta LCHF-normalt ändå. Detta på grund av att det som avgör själva poängen med fastan i 5:2 är att man max äter 20% proteiner och undviker kolhydrater för att undvika högt IGF-1 bland annat och högt insulin. Hög andel fett påverkar inte dessa. Således är LCHF alltså detsamma som att vara i en smaskig fasta hela tiden.

Testa gärna 5:2-fasta, det är ganska kul faktiskt. Du får lite omväxling i kosten och du blir smalare om midjan.

Om du ser 5:2 som en möjlighet att slippa skippa kolisar beklagar jag verkligen eftersom då tror jag att du kanske måste kämpa med lchf-kosten och ändå inte fått några fördelar av den. Kanske 5:2 kan bli det som får igång dig.

LCHF är ingen fasta! LCHF är att äta det kroppen tycker om och behöver.

Att fasta är att äta ingenting eller möjligen bara dricka grönsaksjuicer som man gjorde på 70-talet när man skulle fasta 4-7 dagar i sträck. Sånt skulle vi väl kalla för detox idag.

Perodisk fasta i ursprungskonceptet innebär att man låter kroppen vila från att ta hand om mat minst 16 timmar och normalt inte mer än 24 timmar. Då blir det en positiv stress för kroppen som ger hälsofördelar.

(varianterna där man ska småäta tror jag bara är nåt som tidningarna säljer lösnummer på och kokboksförfattarna har hittat en ny vinkling).

Men det har blivit hysteri i den här frågan också... alldeles för mycket vinstintresse och alldeles för mycket tävling där folk tycker de är "duktiga" som kan vara utan mat hur länge som helst. Alla glömmer det viktigaste, man måste ge kroppen möjlighet till återhämtning också när man är under stress.  

http://www.niashanks.com/2013/07/intermittent-fasting-doing-it-wrong/

http://56kilo.se/mer-om-fastan-52-och-168/#sthash.TIPNYDPr.dp

• Like 2

Finns ingen anledning köra 5:2 fasta med LCHF, eftersom LCHF är detsamma som att vara i fasta, fast du kan äta LCHF-normalt ändå. Detta på grund av att det som avgör själva poängen med fastan i 5:2 är att man max äter 20% proteiner och undviker kolhydrater för att undvika högt IGF-1 bland annat och högt insulin. Hög andel fett påverkar inte dessa. Således är LCHF alltså detsamma som att vara i en smaskig fasta hela tiden.

Hm.. funkar inte på mig tyvärr. Efter 4.5 år på LCHF har jag börjat gå upp i vikt igen. Har prövat att ta bort både överskott av proteiner och mjölk/grädde.. men funkade inte. Kör därför 5:2 i kombination med LCHF nu sen 2 veckor tillbaka och det verkar som det har börjat röra sig nedåt igen. Håller tummarna.

Hej jag har en fråga. Det är ju nu mycket populärt att viktminska med metoden 5:2. Har bara läst ytligt om denna metod, men undrar om LCHF och 5:2 är tänkt att kombineras. Eller är det fritt fram för kolhydrater när man följer 5:2? Någon som testat?

Jag är inte helt 100. Men på 5:2 dieten tror jag att man fokuserar på ett underskott av kalorier då man väl äter. Någonstans mellan 500-600 kalorier per dag tror jag att man ska äta förutom de 2 dagarna då man fastar.

LCHF och 5:2 kanske kan kombineras - däremot tror jag mer på att man äter LCHF som grund och sen kombinerar det med periodisk fasta då och då om man nu vill slimma kroppen och öka halten av tillväxthormon och muskeluppbyggnad.

Jag skulle istället köra på konceptet LCHF+Periodisk fasta i samband med träning då och då. Det ska vara alldeles utmärkt för både hälsan och viktnedgången såvida man är frisk och inte är metabolt sjuk eller har diabetes eller på ett eller annat sätt har ett osunt förhållande till mat.

Jonas Bergqvist skriver ganska utförligt om periodisk fasta här: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-

fasta/,

Finns ju en del forskning och vetenskap som faktiskt backar upp periodisk fasta och som tyder på att det bara är bra för oss!