Y62 Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Hörde idag på P3, vilket program det var vet jag inte, men dom nämnde en förskola där hälften av barnen hade prövats för diagnosen ADHD. Det fick mig att fundera lite. Är det vanligare nu eller är man bara piggare på att ställa diagnosen? Om barnen är mera "speedade" än förr, skulle det kunna bero på den sockerrika dieten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 18, 2013 Author Share Posted August 18, 2013 Önskar jag hade lagt till ett frågetecken i rubriken. Nu ser det ut som jag påstår något vilket inte var meningen. Sorry... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Önskar jag hade lagt till ett frågetecken i rubriken. Nu ser det ut som jag påstår något vilket inte var meningen. Sorry... Jag lade till ett frågetecken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Bruce Fife, som skrivit boken "Stop Autism Now!", menar att ketogen kost mildrar olika former av autism, däribland ADHD. Oavsett vilka genetiska skillnader som ligger bakom att människor är olika vad gäller ADHD, så har det nog förvärrats av de senaste decenniernas ökade tillgång på socker och snabb stärkelse. Som biologiska varelser är vi ju långt ifrån anpassade till sådan diet, så det är inte märkligt att många löper amok... EDIT: Om autism/ADHD ökar så kan vi vara säkra på att det beror på miljöfaktorer, eftersom våra genom inte ändrats något särskilt de senaste decennierna. (Samma resonemang kan man tillämpa på metabolt syndrom och andra s.k. välfärdssjukdomar!) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Man kan ju fundera som så...att det idag kanske finns lika många med ADHD som tidigare, men precis som Kjell skriver så blir det mer uttalat med vår stärkelserika och snabba kolhydratrika föda. Det finns många vuxna i samhället som både har fått och inte har fått en ADHD-diagnos. En annan faktor som bidrar till den ökande diagnostiseringen är att skolan ställer mycket högre krav idag, vi har verktygen för att ställa diagnos och vi har även läkemedel för att mildra symtomen För trettio år sedan så var man "bara stökig" och fick gå i OBS-klass, det var inte mer med det. Men det sägs också, att om det inte fanns människor med ADHD och Asberger så skulle utvecklingen stå stilla...så om det är sant så borde rimligtvis ADHD alltid funnits 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 21, 2013 Author Share Posted August 21, 2013 Syster, det där låter mycket trovärdigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Specifikt när det gäller ADHD så spekulerar jag på om det som vissa kallar en "obalans i hjärnan" i själva verket kanske är likt det normala tillstånd som rådde under de årmiljoner som våra förfäder var jägare och samlare. Det som man nu allmänt betraktar som "normalt" (dvs en högre produktion av dopamin i hjärnan) kan helt enkelt vara en adaption som skett sedan den agrara revolutionen för cirka 7-10.000 år sedan. En adaption sker när det naturliga urvalet selekterar individer med egenskaper som ger ökad fitness, dvs större chans att överleva till reproduktiv ålder samt få avkomma. Den agrara revolutionen var ju verkligen omvälvande och gjorde att många fler människor kunde leva på ett givet geografiskt område, och när man har boskap eller odlar jorden får man troligen bättre fitness av att ha ett lugnt och stabilt temperament. Detta till skillnad mot grupper av jägare/samlare som verkligen måste vara på helspänn hela tiden, ständigt redo att reagera på minsta stimuli antingen det var från ett rovdjur som hotade dem eller tecken på ett potentiellt byte för jakten. Man kan tänka sig att egenskaper som ”koncentrationssvårigheter, uppmärksamhetsstörningar och hyperaktivitet” kan omformuleras till synnerligen användbara egenskaper i jakten och samlandet under de årmiljoner våra förfäder sysslade med detta. Det intressanta med att ställa resonemanget på huvudet är också att man kan komma in på helt andra tankelinjer när det gäller att åtgärda problemen som uppstår när individer med ”jägarergenskaperna” (läs ”ADHD”!) intakta befolkar skolor och kontor. Visst kan man medicinera deras hjärnor till högre halt av dopamin, men vad man kan förstå på debatten fungerar detta inte särskilt väl. I stället kan man dra den logiska konsekvensen av det evolutionsbiologiska perspektivet och konstatera: 1. Vi kan inte vänta tills alla individer med ”jägaregenskaper” blivit ”normala” för det betyder ju att de nuvarande plus ett okänt antal efterkommande först måste avlida; 2. Vi kan däremot fundera på sätt att förändra de miljöer inom t.ex. skola och kontor där så att de är kompatibla med… just ADHD! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Helt rätt Kjell Tänk om vi hade så kloka skolledare som dig ute i landet, då skulle situationerna för många barn och ungdomar drastiskt förändras till det bättre. Oftast så är det oerhört kreativa, kloka och begåvade människor som idag tyvärr inte får komma till sin rätt, eftersom vårt skolsystem är så fyrkantigt och alla eleverna ska vara stöpta i samma form. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Den agrara revolutionen var ju verkligen omvälvande och gjorde att många fler människor kunde leva på ett givet geografiskt område, och när man har boskap eller odlar jorden får man troligen bättre fitness av att ha ett lugnt och stabilt temperament. Detta till skillnad mot grupper av jägare/samlare som verkligen måste vara på helspänn hela tiden, ständigt redo att reagera på minsta stimuli antingen det var från ett rovdjur som hotade dem eller tecken på ett potentiellt byte för jakten. Man kan tänka sig att egenskaper som ”koncentrationssvårigheter, uppmärksamhetsstörningar och hyperaktivitet” kan omformuleras till synnerligen användbara egenskaper i jakten och samlandet under de årmiljoner våra förfäder sysslade med detta. Bilden jag har av "Jägare/samlare" är att det är dom som verkligen har förmågan att kunna slappna av till skillnad från oss "moderna" människor som hela tiden måste sysselsätta oss med något. Finns det någon människa idag som inte är stressad på ett eller annat sätt? Att vi lyckades med att bygga civilisationer utan att vi slog ihjäl varandra hela tiden berodde, tänker jag, på att vi hade lugnet med oss från tidigare. Vi människor är flockdjur, men flockar på tusentals (miljoner) människor, med massor av prylar och andra distraktionsmoment är inte något vi har anpassats för. Lugnet vi människor bär med oss har en gräns. Vi är anpassningsbara men inte hur anpassningsbara som helst. Grupper av människor med ”koncentrationssvårigheter, uppmärksamhetsstörningar och hyperaktivitet” skulle inte överleva som "samlare/jägare". Där krävs det andra färdigheter, som tex. samarbetsförmåga, total koncentration vid behov och en förmåga att verkligen kunna slappna av när stresspåslaget inte behövs. Dom människorna är beroende av varandra på ett mer direkt sätt än vad vi är idag. Jag tänker att det skulle vara förödande med personer i den gruppen som har uppmärksamhetsstörningar och är hyperaktiva, då den gruppen är utsatt och sårbar på ett sätt som är långt från vårt sätt att leva. Jag tänker att det sinne som hela tiden är på helspänn är det sinne som missar det som händer. Det här klippet (Basketfilmen) från "Hjärnstorm" med Henrik Fexeus tycker jag illustrerar det på ett utmärkt sätt: http://www.youtube.com/watch?v=qDq24HbirJ8 Vårt beteende påverkas från det vi är spädbarn av hur vi blir bemötta och hur vår omgivning ser ut. Oavsett diagnos eller inte. Växer man upp i en miljö med stress och koncentrationssvårigheter så är det klart att man påverkas av det. Mer eller mindre. Naturligtvis kan det bli fel även i mindre grupper utan en massa prylar och "måsten", men över lag måste dom ha kunnat samarbeta på ett bra och avslappnat sätt, annars så hade dom inte överlevt. Människans historia är en enda lång berättelse om samarbete. Edit: Lade till en mening på slutet. Edit2: Ett litet förtydligande bara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts