Tant Majsan Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Min sambo är jägare och nu börjar det trilla in rådjur här hemma efter en lång tids vildsvinsätande. Inälvorna (mestadels hjärta, lungor och lever) brukar vovven få att kalasa på men nu började jag fundera på om jag skulle försöka mig på att göra något till oss av dem istället. Jag borde äta mer inälvsmat men har väldigt svårt för det, tyvärr. Det jag främst tänkte på är levern. Är det någon som vet hur rådjurslever smakar? Har den väldigt stark leversmak eller är den mer som kycklinglever, alltså lite "mildare"? Tror ni att den skulle vara lämplig att göra leverpastej på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Sök på rådjurslever och kadmium. Dom har varnat för älglever och kadmium, speciellt i Blekinge men jag vet inte hur det är med rådjur. Beror ju på hur ofta man äter också. Spannmål kan ju också innehålla kadmium så äter man inte det så kanske det finns plats för lite mer lever. För mycket lever kan också ge för mycket vitamin A men det varnas för bara när man är gravid vad jag känner till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Jag kan tänka mig att en levergryta vore gott, då kan man tillsätta olika ingredienser som spär ut viltsmaken. Ett husmorstips är att lägga lever i mjölk över natten. Ska dra ut viltsmaken mildras, sägs det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Rådjurslever med kantareller och rårörda lingon http://www.jaktojagare.se/receptet/radjurslever-med-kantareller-och-rarorda-lingon Skippa potatisen bara! Och glöm inte tillbehören! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Jag säger bara gräddstuvad lever. Gissa om det är milt i smaken och gott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Vad snäll du är med hunden som ger den hjärtat. Med tanke på vovven så tvekar jag att säga att det borde ni själva äta upp för den innehåller en massa nyttigheter. För hundens skull så hoppas jag att du inte är så hjärtlös att du äter upp hjärtat från fällda djur. Hjärtat är en muskel som innehåller en massa nyttigheter oavsett djur, svin, rådjur, älg eller liknade. Övriga inälvor kan diskuteras om de inte är från unga djur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 rökt renhjärta brukar vara poppis på en del julbord, jag själv hade lite svårt för det men det såg gott ut och luktade gott. Leverpastej låter ju smaskens! Dom man köper innehåller ju så mkt socker så det smakar ju som att ha marmelad på mackan (tycker jag nu för tiden ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Jag missuppfattade nog frågan. Jag trodde den gällde om rådjursinälvor var lämpliga att äta eller inte. Därav mitt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts