Gå till innehåll

[Tips] Mjölksyrning av grönsaker

Recommended Posts

Tycker det skulle vara kul att ha en tråd där vi utbyter erfarenheter av mjölksyrning.

Jag brukar mjölksyra gurkor. Nu är det några år sedan sist men jag har för mig att det tog drygt 6 veckor innan dom var klara. Någon skrev i forumet att personen hade klara gurkor på 3 dagar. Skulle vara intressant att få veta mer om det.

Jag har också gjort egen surkål och det tog ännu längre tid.

Undrar hur det blir att mjölksyra lök?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog jag som skrev om 3-dagarsgurkan.

Jag gör så här:

Ingriedenser (helst ekologiska)

1 kg västeråsgurka

2 liter kokt vatten, som fått svalna

2-3 vinbärsblad

1-2 kvistar krondill

2 vitlöksklyftor

2 msk salt utan jod

Jag lägger de rengjorda gurkorna i en glasburk. De ska sitta tätt i burken.

Lägger därefter i de andra ingredienserna.

Sedan häller jag på vattnet, som jag har löst saltet i innan. Vattnet ska täcka gurkorna.

Därefter lägger jag ett fat uppe på, och något tungt på fatet (en ren sten t ex) så att gurkorna håller sig under vattenytan.

Sen låter man dem stå på ett rumstempererat mörkt ställe.

Ju längre de får stå desto mer syrade blir de.

Surkål tar längre tid, den står i 2-3 veckor. Och där är det verkligen viktigt med eko, eftersom den vanliga saknar den rätta bakteriekulturen.

Även där ska man använda jodfri salt. Jod är bakteriedödande, och tar då död på bakteriekulturen som orsakar syrningen.

Det går fortare om man tillsätter lite vassle från avrunnen ekologisk a-fil

• Gilla 1
Länk till inlägg

Bland det svåraste med att mjölksyra är att hitta det där lilla fatet som ska pressa ner grönsakerna under vätskeytan. Jag blev därför mycket glad när jag läste om tipset att lägga ner en plastpåse som man fyller med vatten som press. Det blir lätt att hålla grönsakerna syrefria och sen fungerar det som vattenlås. Enkelt! 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Bland det svåraste med att mjölksyra är att hitta det där lilla fatet som ska pressa ner grönsakerna under vätskeytan. Jag blev därför mycket glad när jag läste om tipset att lägga ner en plastpåse som man fyller med vatten som press. Det blir lätt att hålla grönsakerna syrefria och sen fungerar det som vattenlås. Enkelt! 

Bra idé!

Men räcker det som tyngd? När jag syrar vitkål, så bubblar det rätt så mycket i början. Får hålla på och trycka ner fatet var och varannan dag.

Länk till inlägg

Jag har aldrig syrat grönsaker, men senaste Buffè från ICA hade lite spännande recept och ideèr som jag hade tänkt testa :) enligt dom ska man kunna syra alla grönsaker. Men tomater, kan man syra dem?

Länk till inlägg

Jag har aldrig syrat grönsaker, men senaste Buffè från ICA hade lite spännande recept och ideèr som jag hade tänkt testa :) enligt dom ska man kunna syra alla grönsaker. Men tomater, kan man syra dem?

Välj gröna tomater...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag äter dagligen kimchi, som är en koreansk maträtt, syrade grönsaker med starka kryddor (mest chili och vitlök). Basen är kinesisk sallatskål och rättika, men därutöver kan man stoppa i det mesta. I min senaste sats stoppade jag även squash och pumpa, grönsaker som jag tycker är som kranvatten annars. Nu är de starka och goda!

Tänk på att följa receptet angående saltmängd och vattenlås. Viktigt att få tillräcklig syra så inte botulismbakterier utvecklas.

Länk till inlägg

Bra idé!

Men räcker det som tyngd? När jag syrar vitkål, så bubblar det rätt så mycket i början. Får hålla på och trycka ner fatet var och varannan dag.

Jag stoppar plastpåsen full med ungarnas gamla glaskulor. Rentvättade så klart. Det blir en flexibel påse som man gör exakt så stor som behövs, och den är tung tillräckligt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

När jag gör en liten mängd så brukar jag använda konserveringsburkar. Alltså sådana med glaslock, gummiring och metallklämma. Jag har aldrig använd någon tyngd i dessa glasburkar. Menar du att du använder öppna kärl och man därför behöver använda en tyngd?

I mitt stora mjölksyrningskärl i stengods finns två tyngder förutom locket.

Länk till inlägg
  • 4 weeks later...

Har också börjat syra grönsaker. Undrar om någon syrad grönkål. Grönkål har samma sockerhalt som vitkål så det borde väl gå, det finns lyxrestauranger som serverar just syrad grönkål. Exklusivt och fint med andra ord! Ska försöka iallafall.

Var har ni skaffat era keramikkärl?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag köpte mitt keramikkärl i en hälsokostaffär men det är kanske 20 år sedan. Det går åt 10 kg vitkål för att fylla det och det skall ju vara fullt när man syrar så skall man bara prova så kan man använda konserveringsglas.

Dom har åtminstone tidigare funnits på stormarknader vid den här tiden på året. Det är en glasburk med gummiring och metallklämma.

Jag har mjölksyrat gurka i sådana. Finns i alla möjliga storlekar.

En enda burk har blivit misslyckad under åren och den luktade smörsyra (urk).

Bra med små burkar i alla fall när man skall prova något nytt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har försökt syra förvällda bondbönor, lade i lite färska örter för att det inte skulle bli sterilt. Örterna letade sig ovanför ytan under aktiviteten. Syrade i en glasburk med gummiring, tycker det borde vara mest koldioxid ovanför ytan, blev inget mögel eller andra synliga konstigheter däremot luktar det lite åt surströmmingshållet. Vågar jag smaka?

Länk till inlägg

Har försökt syra förvällda bondbönor, lade i lite färska örter för att det inte skulle bli sterilt. Örterna letade sig ovanför ytan under aktiviteten. Syrade i en glasburk med gummiring, tycker det borde vara mest koldioxid ovanför ytan, blev inget mögel eller andra synliga konstigheter däremot luktar det lite åt surströmmingshållet. Vågar jag smaka?

Icke! Jag tycker att surströmming luktar ruttet. Och då skulle jag nog inte äta grönsakerna om de luktar så. 

De ska ha en syrlig, men frisk lukt. 

Länk till inlägg

Vad saker luktar kan ju vara lite subjektivt. Har du luktat på andra mjölksyrade grönsaker så du vet hur det brukar lukta?

Sedan är jag i och för sig inte helt säker på att det går att mjölksyra förvällda bönor. Möjligen om du fått dit tillräckligt med mjölksyrebakterier via örterna. Bönor behöver ju i och för sig värmebehandlas men jag har ingen erfarenhet av att mjölksyra bönor.

Jag tycker nog att du borde kunna smaka. Smakar det inte gott så kan du ju spotta ut det igen. Jag har misslyckats med en syrning av gurkor en gång och dom luktade smörsyra.

Är förresten inte surströmming också en mjölksyrejäsning? Dom kan ju inte vara ruttna i alla fall för då skulle ingen kunna äta dom.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad saker luktar kan ju vara lite subjektivt. Har du luktat på andra mjölksyrade grönsaker så du vet hur det brukar lukta?

Sedan är jag i och för sig inte helt säker på att det går att mjölksyra förvällda bönor. Möjligen om du fått dit tillräckligt med mjölksyrebakterier via örterna. Bönor behöver ju i och för sig värmebehandlas men jag har ingen erfarenhet av att mjölksyra bönor.

Jag tycker nog att du borde kunna smaka. Smakar det inte gott så kan du ju spotta ut det igen. Jag har misslyckats med en syrning av gurkor en gång och dom luktade smörsyra.

Är förresten inte surströmming också en mjölksyrejäsning? Dom kan ju inte vara ruttna i alla fall för då skulle ingen kunna äta dom.

Surströmming är också en form av fermentering. Men jag tycker inte alls att den och syrade grönsaker luktar likadant. 

För mig luktar syrade grönsaker syrligt, medan surströmming och hakarl luktar ruttet. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Syrade rödbetor för några veckor sen och det blev inte samma lukt och ok smak. Annars har jag bara smakat surkål för länge sen. Hoppas ju lite på syrade bönor, är ju kul att odla eget protein o sen jäsa bort kolisarna. Tänker att lukten kan ha nåt med proteinerna att göra men har ingen aning. Nån bakterie eller jäst fick jag med för det var ett jäkla bubblande några dagar. Kommer nog smaka en böna och ev öka en annan dag.

Länk till inlägg

Syrade rödbetor för några veckor sen och det blev inte samma lukt och ok smak. Annars har jag bara smakat surkål för länge sen. Hoppas ju lite på syrade bönor, är ju kul att odla eget protein o sen jäsa bort kolisarna. Tänker att lukten kan ha nåt med proteinerna att göra men har ingen aning. Nån bakterie eller jäst fick jag med för det var ett jäkla bubblande några dagar. Kommer nog smaka en böna och ev öka en annan dag.

Det skulle jag också ha gjort. Sedan brukar man ibland tillsätta vassle när man mjölksyrar för att tillföra mjölksyrebakterier och få igång en jäsning av rätt sorts mikroorganismer. Saltet är också till för att hindra fel sorts mikrober att börja föröka sig.

Det brukar också stå att man skall koka upp vattnet och låta det svalna. Det provade jag att inte göra eftersom jag har kommunalt vatten och det funkade många gånger men en blev misslyckad och kanske berodde det på det.

Även pepparrot som man tillsätter ibland och kanske en del örter hjälper till att hindra feljäsning. Jag har funderat på om inte vitlök kan ha en skyddande effekt också.

Länk till inlägg

Det skulle jag också ha gjort. Sedan brukar man ibland tillsätta vassle när man mjölksyrar för att tillföra mjölksyrebakterier och få igång en jäsning av rätt sorts mikroorganismer. Saltet är också till för att hindra fel sorts mikrober att börja föröka sig.

Det brukar också stå att man skall koka upp vattnet och låta det svalna. Det provade jag att inte göra eftersom jag har kommunalt vatten och det funkade många gånger men en blev misslyckad och kanske berodde det på det.

Även pepparrot som man tillsätter ibland och kanske en del örter hjälper till att hindra feljäsning. Jag har funderat på om inte vitlök kan ha en skyddande effekt också.

Har ju faktiskt en påse frusna bönor, om jag lägger dom i saltlag och slår på vassle borde det ju inte gå fel och så har jag nåt att jämföra med. Tack!
Länk till inlägg

Har ju faktiskt en påse frusna bönor, om jag lägger dom i saltlag och slår på vassle borde det ju inte gå fel och så har jag nåt att jämföra med. Tack!

Menar du förvällda bönor och att du gör likadant med enda skillnaden att du tillsätter vassle?

Man kan f öv göra egen vassle men det kanske du redan känner till.

Länk till inlägg

Menar du förvällda bönor och att du gör likadant med enda skillnaden att du tillsätter vassle?

Man kan f öv göra egen vassle men det kanske du redan känner till.

Från samma förvällning. Filmjölk eller yoghurt med levande kultur får rinna av i kaffefilter o så har man färskost oxå.

Länk till inlägg

Misslyckande brukar bero på att grönsakerna kommer i kontakt med luften.

Rödbetor bör man blanda med vitkål de är svårare att syra.

Det går alldeles utmärkt att syra mogna tomater också.

MKJn när du gör i keramikbyttan, hinner du äta upp all vitkålen innan kålen blir dålig då? Tar du ut och lägger i en mindre burk för att inte öppna byttan så ofta?

Jag har också en 10 liters kruka men har ännu bara använt konservglas just för storlekens skull.

Länk till inlägg

Misslyckande brukar bero på att grönsakerna kommer i kontakt med luften.

Rödbetor bör man blanda med vitkål de är svårare att syra.

Det går alldeles utmärkt att syra mogna tomater också.

MKJn när du gör i keramikbyttan, hinner du äta upp all vitkålen innan kålen blir dålig då? Tar du ut och lägger i en mindre burk för att inte öppna byttan så ofta?

Jag har också en 10 liters kruka men har ännu bara använt konservglas just för storlekens skull.

Jag hade skrivit ett långt svar till dig men nu skulle jag backa bort en för stor text som jag kopierat in och då försvann allt jag skrivit.

Du kan frysa kålen när den är klar. Jag brukar först ösa upp en burk i taget och ha i kylen men när kålen börjar bli övermogen så öser jag upp allt i glasburkar och fryser in. Det går utmärkt om du lämnar några cm så att innehållet kan expandera.

Tänk bara på att det tar många timmar att fylla ett så stort kärl. Det behöver ju göras i ett svep så man får ha gott om tid. För mig tog det 6 timmar första gången.

Länk till inlägg

Wow, sex timmar!!! Har du skaffat en så'n där speciell kålstrimlare eller använder du en mandolin?

Hade helst velat slippa att konservera eller frysa! Vill ju att mjölksyrebakterierna lever när jag äter grönsakerna!

Fryser i glas gör jag med det mesta - ogillar plast!

Vad synd att inlägget försvann! Ibland är datorer och internet mkt frustrerande!

Såg i en blogg någon som använde konservburkar med skruvlock! Får väl pröva mig fram......

• Gilla 1
Länk till inlägg

Wow, sex timmar!!! Har du skaffat en så'n där speciell kålstrimlare eller använder du en mandolin?

Hade helst velat slippa att konservera eller frysa! Vill ju att mjölksyrebakterierna lever när jag äter grönsakerna!

Vad synd att inlägget försvann! Ibland är datorer och internet mkt frustrerande!

Såg i en blogg någon som använde konservburkar med skruvlock! Får väl pröva mig fram......

Lägg över i små glasburkar och ställ mörkt och svalt. Då håller de i upp till ett halvår. Men öppnar man och stänger en burk med surkål, då håller den inte länge. ( sterilisera burkarna innan med kokhett vatten)
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Jag använde en osthyvel av den moderna sorten med plastskaft. Dom skär för tjocka skivor ost tycker jag men funkade bra till kålen. Jag delade huvudena mitt itu och sedan körde jag med osthyveln.

En arbetskamrat skulle köpa en kålstrimlare i ungern men köpte fel sort. Den jag ville ha innebär att att man lägger kålhuvudet på en släde som man sedan kör med över kniven.

Annelies Schöneck har med den i sin bok "mjölksyrejäsning av grönsaker".

Länk till inlägg

Idag blev ännu en burk av 3-dagarsgurka färdig. Det har blivit några stycken den här sommaren :)

Jag har mest ätit det som tillbehör till kött, men idag testade jag nåt nytt.

Jag hackade en gurka i små tärningar, blandade med majonnäs, cf, salt och peppar.

Klickade ut på några ägghalvor och hade ett par skivor rökt lax till. Supergod lunch!

Jooo, också lite färsk dill över alltihopa....för att få i sig grönsakerna ;)

Länk till inlägg

Jag måste rekommendera riktiga syrningskärl med vattenlås, då man verkligen får en syrefri miljö. Resultatet blir så himla mycket bättre.

Jag har köpt stora och dyra här:

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/jastkrukor-mjolksyrningskrus-15c1.html

De här från Pickl-it är mindre och billigare, tror jag, men vet inte om någon säljer dem till Sverige (antar att det går att hitta någonstans)

http://www.pickl-it.com/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag måste rekommendera riktiga syrningskärl med vattenlås, då man verkligen får en syrefri miljö. Resultatet blir så himla mycket bättre.

Jag har köpt stora och dyra här:

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/jastkrukor-mjolksyrningskrus-15c1.html

De här från Pickl-it är mindre och billigare, tror jag, men vet inte om någon säljer dem till Sverige (antar att det går att hitta någonstans)

http://www.pickl-it.com/

Åh, en sån jäskruka med trycksten skulle jag vilja ha!!

Jag ska till Tyskland om nån vecka, kanske att de har mer att välja på där. De äter mycket mer syrat än vi här i Sverige.

Nästa gång ska jag ge mig på rödbetor, och kanske även kimchi.

Kan man ta lite av spadet från mina syrade gurkor och tillsätta till rödbetorna för att få igång en bra jäsning? Typ ympa?

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jag satte lite olika satser för en vecka sedan och väntar spänt på resultatet. Jag skaffade boken "Syra själv" av Karin Bojs. Flera recept som cirkulerar på nätet nämner att man kan ta lite vätska från föregående sats för att "kickstarta" den nya syrningen. Karin förklarar väldigt väl i sin bok varför det är en dålig idé. Det finns ett stort antal mjölksyrabakterier och de som är aktiva i början av syrningen dör vi en viss surhet och andra bakterier tar över. Om man då tar vätska från föregående sats får man bara de bakterier som är kvar i slutet.

Att tillsätta vassle finns det heller ingen vits med. Om man ska syra grönsaker som naturligt har låga halter mjölksyrabakterier kan man blanda med nånting som har mycket, exempelvis vitkål eller vinbärsblad.

Länk till inlägg

Jag satte lite olika satser för en vecka sedan och väntar spänt på resultatet. Jag skaffade boken "Syra själv" av Karin Bojs. Flera recept som cirkulerar på nätet nämner att man kan ta lite vätska från föregående sats för att "kickstarta" den nya syrningen. Karin förklarar väldigt väl i sin bok varför det är en dålig idé. Det finns ett stort antal mjölksyrabakterier och de som är aktiva i början av syrningen dör vi en viss surhet och andra bakterier tar över. Om man då tar vätska från föregående sats får man bara de bakterier som är kvar i slutet.

Att tillsätta vassle finns det heller ingen vits med. Om man ska syra grönsaker som naturligt har låga halter mjölksyrabakterier kan man blanda med nånting som har mycket, exempelvis vitkål eller vinbärsblad.

Jag har sjäv varit skeptiskt till att ta av den gamla vätskan men det kanske är annorlunda om man gör snabbjästa grönsaker? En del lät det ju stå i bara 3 dagar medan den metod jag har använt tar minst 2 månader.

Vassle däremot använder jag och det kanske inte alltid är så att kål passar ihop med det man vill jäsa och vinbärsblad har man ju inte alltid tillgång till.

Länk till inlägg

Se min föregående kommentar.

Tack för rättningen, det borde jag ha tänkt på! Har inte gjort så själv, det bara kändes som om det borde funka. När man använder surdeg, eller blötlägger ris tycks det fungera bra att göra så, men jag vet ju också att det är olika bakterier i olika stadier vid grönsakssyrning. Samtidigt, om man tar lite av föregående sats och späder med vatten så får man ju inte så surt att de befintliga bakterierna från grönsakerna dör. Men man får säkert ett annat resultat, antagligen tar de "senare" bakterierna över snabbare.

Länk till inlägg

I vilket fall som helst är det ett kul pyssel och spännande att gå och titta till burkarna och vänta på resultatet. Jag ser främst två anledningar till att mjölksyra grönsaker:

1. Nyttiga bakterier som är bra för mage och tarm

2. Sänka kolhydratinnehållet så att man kan äta vissa rotfrukter som annars inte är helt okej på LCHF, som morötter och kankse framförallt rödbetor som jag älskar. Köttbullar med rödbetssallad och lite rostad lök är en höjdare, och det hoppas jag kunna äta om ca en vecka! :)

Länk till inlägg

Ja, mjölksyrabakterierna bryter ner kolhydrater till socker som de sedan äter upp som energi. Jag glömde frågan som jag tänkte komma med i mitt förra inlägg:

Vet någon HUR MYCKET kolhydratinnehållet kan tänkas sänkas, på ett ungefär?

Jag har sett tyska burkar med syrade rödbetor där de uppges innehålla 3g kolhydrater per 100g. Från ca 7g för färska rödbetor, vilket innebär mer än en halvering. Men det hade varit intressant att få en lite mer vetenskaplig förklaring.

Länk till inlägg
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Dottern och jag syrade vitkål i hennes 10-liters syrningskärl för några år sen, men slutade efter en misslyckad omgång. (Det är mycket att misslyckas med.)

Nu gör jag snabb-kimchi (3-dagars) istället i en två-liters glasburk för konservering.

Det där med gurkorna låter intressant. Det påminner om min kimchi, men hur stor burk använde du? Hade du hela gurkor? Tror du, i så fall, att det skulle gå lika bra med sönderskurna?

Jag får väl prova om jag får tag på västeråsgurka, fast ekologisk lär det i alla fall inte finnas. Skulle vara trevligt med omväxling till kimchin, som jag äter varje dag.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Dottern och jag syrade vitkål i hennes 10-liters syrningskärl för några år sen, men slutade efter en misslyckad omgång. (Det är mycket att misslyckas med.)

Nu gör jag snabb-kimchi (3-dagars) istället i en två-liters glasburk för konservering.

Det där med gurkorna låter intressant. Det påminner om min kimchi, men hur stor burk använde du? Hade du hela gurkor? Tror du, i så fall, att det skulle gå lika bra med sönderskurna?

Jag får väl prova om jag får tag på västeråsgurka, fast ekologisk lär det i alla fall inte finnas. Skulle vara trevligt med omväxling till kimchin, som jag äter varje dag.

Jag har också gjort den här 3-dagars-kimchin en gång, och den blir faktiskt bra :)

Men det jag undrar är om det hinner bli tillräckligt med mjölksyrebakterier på tre dagar.

Använder du löpe i din?

Länk till inlägg

Nej, bara salt och grönsaker. Vet inte heller hur mycket mjölksyrebakterier det hinner bildas, men jag tycker den är god. Syrningen fortsätter kanske lite i kylskåpet också. Och det blir billigare än att köpa tistelvinds, även om kinakål kan vara rätt så dyr.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag använder olika storlekar på burkarna, allt från ½l till 3l. Gurkorna är hela men små, helst inte större än ca 7-8 cm. 

Jag vet inte om det går att syra skivade gurkor, har aldrig sett någon göra det. Endast skivad ättiksgurka.

För att skynda på syrningen, så häller jag i lite vätska från förra syrningen. Sparar alltid lite och har i kylen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad har ni vana "syrare" för uppfattning om hur länge en burk syrade grönsaker håller sig i kylen? :)

Mycket länge (ett år?), om vätskenivån täcker grönsakerna. 

Själv använder jag lagom stora, lite platta stenar för att trycka ner grönsakerna. Jag diskade stenarna i diskmaskinen först.

Riktigt bra lagom stora stenar kan man tillverka själv genom att kasta i en större sten i en brasa och sedan efter ett tag släcka brasan med kallt vatten. That's Paleo!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mycket länge (ett år?), om vätskenivån täcker grönsakerna. 

Själv använder jag lagom stora, lite platta stenar för att trycka ner grönsakerna. Jag diskade stenarna i diskmaskinen först.

Riktigt bra lagom stora stenar kan man tillverka själv genom att kasta i en större sten i en brasa och sedan efter ett tag släcka brasan med kallt vatten. That's Paleo!

Ett år låter länge. Är det syrade grönsaker där man ännu inte öppnat burken?

Jag har ju syrat mycket själv men minns inte hur länge dom höll sig i kylen. När jag köpt Tistelvinds syrade grönsaker så har dom dock inte hållit sig mer än kanske någon månad när man öppnat burken.

När jag syrade själv så öste jag upp en burk i taget från 10-liters krukan ett tag men sedan öste jag upp alltihop i burkar och frös in. Syrningsprocessen fortsätter ju om grönsakerna inte är pastöriserade.

När jag haft syrade grönsaker i kylen har en del blivit extremt sura men hållit sig medan andra har blivit slemmiga. Surkål får ofta en sämre smak överst men då kan man slänga det översta och äta upp resten. Det skall lukta gott!

Är det hemmasyrade grönsaker eller köpta frågan gäller Syster? Olika typer av grönsaker håller sig nog också olika länge och sedan beror det också på hur kallt man har i kylen vilket i och för sig också varierar inom kylskåpet.

Länk till inlägg