MalinK74 Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Hej!! Har ätit LCHF sedan mitten av Januari i år. Nu under sommaren har jag stått stilla i viktnergången. Började på 99kg är nu nere i 87,1kg. Jätteglad över att för första gången inte gått UPP i vikt över sommaren. Men nu till Skaldemans Ratio. Har skrivit upp vad jag ätit nu under två dagar i Matdagboken och fick bara ett ryck att kolla det här med Skaldeman.... Resultaten för igår och idag blev 3,19 och 3,67!!! Helt tokigt högt eller hur funkar det? Jag fattar inte hur jag ska få det till ca 1? Protein plus kolhydraterna ska bli lika mycket som fettintaget. Ska jag minska fettintaget? Eller öka proteinet? Idag var fördelningen: Kh:6g Protein:62g Fett:217g Är det därför vikten stannat av? För mycket fett? Mvh Malin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Mnjae.. det indexet är för att du skall kolla lätt genom huvudräkning och det skall alldrig vara under 1,0.. helst mer.. inget magiskt.. bara ett huvudräkningsätt! Men som sagt.. du äter väldigt lite protein för din vikt.. den bör hamna på minst 100 gram om dagen i snitt.. för muskler och övrig proteinsyntes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinK74 Posted August 18, 2013 Author Share Posted August 18, 2013 Ok. Tack för ditt svar. Jag är inte speciellt glad i kött, tycker inte det är speciellt gott egentligen. Skulle kunna vara utan faktiskt. Får öka på med mer fisk istället. Jag blir hungrig ganska snabbt efter jag ätit, det blir jag nog inte om jag ökar proteinintaget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Jag skulle nog dra ner på fettet något i första hand. Proteinmängden debatteras flitigt, men jag har hört råd om ca 1 g protein per kg målvikt. Nu är det nog ingen fara att öka lite (lägg till ett ägg eller två per dag), men det är dumt att hamna i andra diket och äta för mycket protein. Om jag räknat rätt så ligger dina intag på 2220 kcal per dag - kan vara lite i överkant. Nu när hösten kommer och man kommer in i veckorutiner så kan viktnedgången fortsätta - don't sweat it. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinK74 Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 Funderar på ytterligare en sak, om det kan hänga ihop med för lite protein kanske? Mitt sockersug är tillbaka.....plus att jag bara klarar mig fyra timmar på maten jag äter innan jag känner mig hungrig igen.... Kan ju inte öka på fettet i vart fall. Eller är det för det extra vin jag druckit under sommaren, blivit en del nötter oxå? Kan det satt igång suget nu igen, fast det borde kommit för länge sedan kan jag tycka? Har inte blivit vin o nötter nu på två veckor, eller jo ett glas vin i fredags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjukgymnastmaria Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Vin och nötter kan ju absolut hänga ihop med ökat sug (nötterna) och minskad viktnedgång. Som tidigare nämnts, försök komma upp i mer protein, vad finns det du tycker om? Lax? Annan fisk? Olika typer av. Ägg? Ost? Kesella? Kyckling? De dagar jag baserar min mat på kyckling och ägg kommer jag lätt upp högt i protein, och se dagar då jag baserar den på fett kött och ja, fett, är det lite svårare. Så sitt och klura lite med din matlagning och kolla hur du kan pussla. Det är lite roligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts