Jump to content

Näringsinnehåll, en sanning med modifikation?

Majabella

Recommended Posts

Nu kanske jag som vanligt silar mygg och sväljer kameler. Men, för att citera DiLeva: vem ska jag tro på?!

Kollade på en påse Lyka fläsksvålar, där stod att 100g innehöll 73g kolhydrater och 31g fett samt 0-1g kolhydrater, det blir ju 104-5g. Samma fördelning redovisas på LCHF-butikens svålar: http://www.lchfbutiken.se/174/crispiga-flasksvalar-150g

Allmänt tycker jag att det är förvirrande med näringsinnehållsdeklarationer, köpte mandel på Citygross som skulle enligt deklarationenpå påsen innehåller 4g kolhydrater per 100g medan jag hittar uppgiften 13g i de flesta kostverktyg. Och kolhydraterna i kronärtskocka är närmare 10g/100g enligt Livsmedelsverket medan Fineli redovisar endast 1g/100g.

Vem tror ni på?

Jag har också upptäckt att det kan skilja jättemycket mellan olika påsar från olika leverantörer. Jag tittar inte på kolhydrater i första hand utan på mineraler, vitaminer och fibrer.

Det är nog så att om man testar livsmedel så kan det skilja ganska mycket beroende på växtplats, skördetid, väder osv.

Fast det var ju konstigt att det skiljer så mycket på fläsksvålar.

• Like 1

Kan knappast ha handlat om ÄKTA fläsksvålar-------100%fett

Fläsksvål är ju skinnet på en gris. Hud består väl inte av 100 % fett?

Hur mycket fett det är i fläsksvålar beror väl snarare på hur mycket underhudsfett man tagit med och kanske hur fet grisen var.

MKJ har rätt, det är förstås mest protein i svål, det är ju grisens hud och sedan hänger det med mer eller mindre underhudsfett. Den som tror att svål är 100% fett bör nog läsa lite noggrannare på innehållsdeklarationen. Lätt att överdosera dagsintaget av proteiner om man som maken kan moffa i sig nästan en hel påse på en kväll. Dessutom ser jag nu att Lyka har 3% salt också, så nu närmar sig summan per 100g nästan 109g.

Det känns som om mineraler och vitaminer borde kunna variera mer än kolhydrater (t.ex jordmån eller ev. tillskott påverkar), men att en viss sorts sötmandel påstås ha mindre än en tredjedel av mängden kolhydrater jämfört med Livsmedelsverkets värde känns absurt.

• Like 1

MKJ har rätt, det är förstås mest protein i svål, det är ju grisens hud och sedan hänger det med mer eller mindre underhudsfett. Den som tror att svål är 100% fett bör nog läsa lite noggrannare på innehållsdeklarationen. Lätt att överdosera dagsintaget av proteiner om man som maken kan moffa i sig nästan en hel påse på en kväll. Dessutom ser jag nu att Lyka har 3% salt också, så nu närmar sig summan per 100g nästan 109g.

Det känns som om mineraler och vitaminer borde kunna variera mer än kolhydrater (t.ex jordmån eller ev. tillskott påverkar), men att en viss sorts sötmandel påstås ha mindre än en tredjedel av mängden kolhydrater jämfört med Livsmedelsverkets värde känns absurt.

Jag tycker också att det skiljer mer än man tycker är rimligt. Det kan ju vara intressant att fråga leverantören var siffrorna kommer ifrån.

När det gäller sötmandel så kanske olika sorters mandlar kan ha olika innehåll. Då menar jag sorter precis som det finns olika sorters äpplen. Ingrid Marie har nog inte samma innehåll som Katja t ex.

Om man tittar i Livsmedelsverkets databas så kan man ofta se mellan vilka värden det varierar. Det angivna värdet är ett medelvärde.

I min bok "Livsmedelstabeller" från 1981 står spridningen inom parentes på en del ställen. Antagligen när det är stor spridning. På frys brysselkål står det t ex

720 mg c-vitamin per kg ätlig del men värdet varierar mellan 251 och 1060 mg per kg