Thinker Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Är det nån som har någon erfarenhet av den svampen ? Enligt vissa är det rena miraklet, men det brukar aldrig vara så i verkligheten. Så är det nån som testat under någon längre period i verkligheten ? /Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Jag har testat i drygt 2 veckors tid. Vet inte om jag tyckte det gjorde stor skillnad med det är ganska gott (i alla fall ok) så det är inte svårt att dricka. Jag lade chagabitarna i en thé-sil och använde samma "sats" i flera veckor, dvs återanvände den. Använde ofta tillsammans med thé. Började använde chaga därför att jag blev sjuk för lätt (detta var i februari) men nu har jag bättre immunförsvar (tror jag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svampen Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Jag har både plockat egen chaga eller sprängticka som den också kallas (obs faller inte under allemansrätten), torkat och använt svampen. Den föra med sig väldigt många positiva hälsoeffekter men vet inte om vi vanliga dödliga människor kan mäta effekterna mer än att känna efter hur man mår... Den ska till exempel stärka immunförsvaret och faktum är att sedan jag börjat använda den har jag inte varit sjuk. Beror det på svampen? Det är oklart men har kanske fått bättre immunförsvar Hittade en grym chaga artikel och bild (från axelsons.se (gamla friskvårdsmagasinet)) som jag bifogar! Där kan man läsa mer om vilka effekter svampen kan ha. Sen vet jag inte exakt hur mycket man kan konsumera när man t.ex går på LCHF eller keto? Jag brukar göra chaga te vilket inte har tagit mig ut ur ketos när jag mätt med både stickor och blodmätare. Men det kanske finns någon annan som har annan erfarenhet från det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Jag dricker också chagate, 1 dl varje dag, vilket jag har gjort ett år snart. Jag tar prover ganska regelbundet och har en brist på neutrofila blodkroppar, när jag dricker chaga så ökar de till nästan normala nivåer, när jag har "fuskat" och inte druckit så har de sjunkit igen. En vän äter Waran, när denne vän började med chaga så behövdes mindre Waran för att hålla PK inom terapeutisk nivå, vilket har fortsatt. Om chaga hjälper eller om det är "slumpen" att det blivit så vet jag inte, men jag fortsätter, ska koka en ny omgång nu faktiskt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Är jag rik nu? Hmm... intressant... man lär sig alltid något nytt. Hittade denna artikel:https://www.smalanningen.se/article/ville-stjala-svamp-for-100-000-kronor/ (100 000 kronor för några kilo sprängticka? ) Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka? 2 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 14 minuter sedan, Peter B sade: är det en sprängticka Kan det vara en tickande bomb ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 2 timmar sedan, Peter B sade: Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka? "Det som utmärker sprängticka eller chaga är den mörka, nästan svarta räfflade ojämna ytan. Det ser nästan ut som om barken förkolnat och de utstickade bitarna liknar små kolbitar. Ytan är inte hård och jämn, utan man ska lätt kunna bryta loss små bitar. Inuti är sprängtickan brungul, porös och nästan lite mjölig eller svampaktig." Hur man känner igen chaga (sprängticka) https://bohemianmaggie.blogspot.com/2013/11/hur-man-kanner-igen-chaga-sprangticka.html Lycka till med svampplockningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 7 timmar sedan, jala sade: Kan det vara en tickande bomb ? Förmodligen, det är modernt nu för tiden, verkar det som . . . 7 timmar sedan, Peter B sade: Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka? Skulle nog tro det . . . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 21 timmar sedan, Peter B sade: Är jag rik nu? Hmm... intressant... man lär sig alltid något nytt. Hittade denna artikel:https://www.smalanningen.se/article/ville-stjala-svamp-for-100-000-kronor/ (100 000 kronor för några kilo sprängticka? ) Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka? Ser ut som Masurbjörk..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 22 timmar sedan, Peter B sade: Är jag rik nu? Hmm... intressant... man lär sig alltid något nytt. Hittade denna artikel:https://www.smalanningen.se/article/ville-stjala-svamp-for-100-000-kronor/ (100 000 kronor för några kilo sprängticka? ) Gick ut i trädgården och tittade på vår stora björk... och vad hittade jag? ... är det en sprängticka? Om du skär lite i den så kan du nog se. Den är orange/brun invändigt. Skär bort men lämna en del så växer den ut igen. Tillhör inte allemansrätten men det behöver du ju inte bry dig om när den står på din egen tomt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 Spännande! Är det inte sprängticka utan en masurknöl så blir ju kilopriset litet lägre förstås. Men hur som helst är det ju inte dumt när det växer pengar på träd 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Problemet är att skatten sitter ganska högt upp i trädet... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 12 timmar sedan, Peter B sade: Problemet är att skatten sitter ganska högt upp i trädet... hmmmm Stege? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts