Jump to content

LCHF eller magsäcksoperation!?!


Elisabet90
 Share

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag har tidigare för ca 2 år sedan ätit LCHF och ÄLSKADE det men pga arbete och ändrade livsförhållande så slutade jag.. Jag var tidigare i år med på LCHF-Kryssningen och blev superpeppad och ville sätta igång igen. 

 

När jag satt igång igen efter kryssningen så gick jag inte ner ett gram på 4 veckor och inte heller måttbandet visade någon framgång :( Men jag funderar på om man kanske ska ge sig på ett försök nummer 3. 

 

Jag har diagnosen PTSD att kämpa med och jag funderar på om det är den inneboende stressen och den ständiga sömnbrisen som bidrog till att jag inte gick ner något.. 

Och frågan är om det blir skillnad denna gång!?

 

Jag är väldigt överviktig och väger nästan 120 kg. Förra gången jag åt LCHF mådde jag bra och gick ner i vikt så jag var nere på 108 kg när jag slutade. 

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska ansöka om en operation då jag börjar få mer problem med min övervikt så som värk i ryggen och knäna. 

 

Någon som har erfarenheter av detta eller känner någon som har det? 

Hur ska man göra? 

 

Jag måste få se resultat för att orka hålla motivationen uppe. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Elisabet

 

Utan att ha någon som helst erfarenhet om PTSD eller information om dig (ålder/vikt/längd etc), här kommer mina "två ören":

 

"To make permanent changes in your body, you need to make permanent lifestyle changes" läste jag någonstans för ett tag sen och jag tycker att det är ett väldigt konstruktivt förhållningssätt. Nu behöver det inte alls vara svart på vitt/allt eller inget liksom, utan snarare "the big picture". Se inte LCHF som en genväg/diet till en smalare figur, utan snarare som en vägledande viktnormaliserande hållbar kost regiment som du ska anpassa efter dina behov och mål. Du vill förändra dina kostvanor, se till att dom är rimliga så det går att följa dom även när det är tufft i livet!

 

Exempelvis, som du säger att du ska springa 5km à 3ggr i veckan, visst du klarar det säkert första månaden eller två, men om du inte ens tycker det är kul utan gör det för att "gå ner i vikt" (när jag skriver "gå ner i vikt" menar jag minska på kroppsfett), så kan det bli svårt att hålla motivationen uppe, speciellt om du är sjuk eller lite lätt förkyld kan det bli väldigt lätt att ramla av hästen och hitta på ursäkter för att inte dra ut och springa. "Det regnar plus att min dag på jobbet var hemsk, jag springer imorgon istället". Det är så det börjar...

 

Tänk samma sak när det gäller din kost. Ifall du vill köra super strikt LCHF (Max 5kh per dag utan fuskdagar som vissa gör), känn efter verkligen ifall det är rimligt för just dig och ifall du skulle kunna tänka göra så i flera månader ev flera år. Om du kollar på mig i jämförelse (Man, 24 år, 179cm 72kg) så vägde jag innan 84 kilo. Jag åt LCHF med en liten modifikation som passade mig (1.5g protein per kilo kroppsvikt per dag, samt max 20g kolhydrater) tills jag vägde runt 69 och måttbandet runt midjan slutade visa nya resultat. Jag tyckte att jag för min ålder såg jag alldeles för otränad (skinny fat) ut, hade säkert ett kroppsfett% på runt 25%. Nu styrketränar jag tre gånger i veckan, dricker knappt något och låter mig själv "fuska" med (oftast "goda") kolhydrater under helgen eller på träningsdagar. Min kroppsfett har gått ner till 16-18% på mindre än ett år. Poängen här är att det hade säkert gått snabbare om jag körde striktare (utan fuskdagar), men risken att jag slutar, ger upp eller tappar motivationen hade vart större också. Eftersom jag gör något jag tycker är kul (styrketränar, springer inte), samt att jag tillåter mig själv att fuska ibland så vet jag att det inte är hela världen om jag drar i mig en kebabtallrick på lördan, det kommer ändå ge resultat (än så länge). 

 

Att du inte gått ner ett gram på 4 veckor av (strikt?) LCHF samt att måttbandet inte visade något verkar lite konstigt, har du möjlighet att skriva ungefär vad du åt under denna period? Rent spontant vill jag säga att du kanske åt för mycket men det är svårt att säga vad det kan bero på utan att ha mer information.

 

Mitt råd till dig är att du verkligen kollar vad du är beredd på att göra i form av kosthållning samt någon form av motion (det kan verkligen vara vad som helst, så länge du tycker det är kul (super viktigt)). Tänk på att det är något som du i teroin ska kunna följa i månader eventuellt år. Jag föreslår verkligen att du ser operationen som en sista och då menar jag verkligen absolut sista utväg. Eller fan glöm den tanken egentligen, det finns hur många anekdoter/historier som helst på nätet om folk som haft komplikationer efter deras GB-operation och vissa ångrar faktiskt att dom gjorde den. 

 

Kort sagt, vill du se resultat snabbt (för vem vill inte det), kör på en kosthållning som är rimligt långvarat följbar samt motionera med något du tycker är kul (Styrketräning kommer ge dig mest snabbast i alla fall utifrån min erfarenhet om du vill minska i kroppsfett). 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

LCHF. Operationen har hög chans att ge dig ett fullständigt helvete resten av livet med stort lidande. Och även om du inte får det är risken stor att du tänjer ut magsäcken. Fullständigt säkert är att du kommer gå äta stora mängder tillskott och ta injektioner resten av livet av B12 exempelvis. Förstör inte din kropp, utan ändra kosten och LÖS verkligen grundorsaken till problemen. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det finns många risker med operation, till skillnad från med LCHF. För mig tog det tre månader innan det hände något med vikten, nu har jag gått ner ca 10 kg. Det kan ta olika lång tid för olika personer. Ge inte upp efter bara några veckor, det är normalt att det tar ett par månader innan kroppen känner sig trygg med att äta fett och kan börja släppa på det inre fettet som inte behövs när kroppen förstått att det finns tillgång till fett att äta när hungern kommer.

Du kan klara det, som tusentals andra LCHF-föregångare, du är inte ensam med ditt problem!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej Elisabet!

 

Jag förstår verkligen din frustration över att inte gå ner med LCHF. Jag går inte heller ner, jag har mycket stress i mitt liv, och har haft en utmattningsdepression för några år sen. Jag har också svårt att sova.

Jag tror att stress är det sämste man kan göra för viktnedgång. Oavset vilken diet/lösning man väljer att använda, blir det svårare att gå ner, då kroppen inte funkar som den ska under stress. Eller jo, den funkar som den ska :) för kroppen tror själv den är i en överlevnadssituation, och det den gör är att överleva, så egentligen är det inget fel på kroppen.  :D

 

Nåt som jag har tänkt mycket på, ang lösningar för att gå ner i vikt. Det är att få tag i roten till varför precis DU har gåt upp i vikt. Och sen bota problemet i grunden. Annars är det nog inget som funkar. 

 Dom som går ner snabbt på LCHF, tror jag är dom som har nåt insulinresistens eller liknande, så att deras kropp blir stabiliserad när dom skär ner på kolhydrater. 

Jag ex. är fet (105 kg till mina 165 cm) och jag hår gåt upp pga hetsätning, tröstätning och för mycket mat OCH för mycket dåliga kolhydrater. Dvs. att om jag endast gör nåt åt mitt kolhydrat intag, då hjälper det inte. Jag måste göra nåt åt min hetsätning och tröstätning, och mina portioner, så jag inte äter för mycket mat endast för att jag är ledsen, stressat, uttråkat, ensam osv. 

 

För vissa så botar LCHF orsaken till deras övervikt, och de går ner jättemycket jättesnabbt. 

För andra är det inte så, och vi måste själv försöka hitta hur vi ska göra. 

 

Jag tycker (såklart) inte att du ska operera dig, det är ju inte storleken på din mage och tarm som har gjort att du gåt upp i vikt :)

Och jag förstår att du vill  ha en snabb lösning, att väga 120 kg är inte bra!

 

Jag vill råda dig att ta kontakt med Monique Forslund, och se om inte hon kan hjälpa dig på nåt sätt. Hon har dragit igång en kurs nu 19 augusti, det kanske finns platser kvar? Eller hon kan kanske hjälpa dig på annan vis?

Ialf. ge maten en extra chans.

Eller vi kan kanske peppa och hjälpa varann? Jag vet inte om man kan skriva privata beskeder härinne, men du får gärna kontakta mig :D Jag behöver också hjälp, men har inte råd att gå nån kurs eller köpa massor med böcker. 

 

Lycka till!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

"Oskuret är bäst", som kirurgen sa.

Så här får jag det att funka, tillhör också dem vars kilon envist biter sig fast:

Ät max 5g kolhydrater per dag och max 1g proteiner per önskad kilo kroppsvikt per dag och i övrigt så mycket fett som möjligt. Då blir det ingen kyckling och vanlig hårdost (som båda ger för mycket protein) utan en meny som består av t.ex. stekfläsk, äggröra på smör, ägg med hemgjord majonnäs, sardiner, fläskfärsbiffar och Bavaria Blue (min akuträddare som finns i så gott som i alla matbutiker: 0,5g kolh, 14g protein och 44g fett).

Ge dig själv en chans att inte riskera komplikationerna som kan följa av en operation. Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Detta kanske kan vara ett tips för er som gör allt rätt men resultat uteblir, detta är iaf min erfarenhet.

 

Jag känner igen beskrivningen väldigt väl, jag hade liknade problem med att gå ner i vikt. Initialt gick jag ner ca 6kg på nån månad sedan tog det nästan tvärstopp (ner ca 0,5 kg/månad och ibland inget alls). Vilket var väldigt frustrerande eftersom jag då vägde 107kg (är 1.73cm och man). Jag fuskade inte heller eller åt enorma mängder mat och höll kolhydrater under 20gr/dag. Jag började misstänka att mitt problem inte kanske enbart berodde på mat (sjuk var jag inte utan helt frisk).

 

Så jag satt och googlade och råkade snubbla på Jon Gabriel som varit väldigt tjock och som skrivit en bok om hur han och andra lyckats gå ner i vikt på ett mer hollistiskt sätt. Jag köpte hans bok som kostade ca 100kr inte för att jag direkt trodde på hans teorier, men p g a att SSS och Doc m f l berättat att inte enbart mat spelar roll utan även stress p g a hormoner mm.

 

Jag läste hans bok och började att implemnetera hans teorier, men behöll min LCHF kost som jag trivs väldigt bra med (fusk har dock förekommit, men det har inte förstört viktnedgången  för mig).

 

Nu ligger jag på 88kg, om det var Jon's approach via mental avslappning etc som gjorde att viktminskningen kom igång ordentligt eller att något annat började funka i kroppen för mig vet jag inte. 

 

Kanske kan detta vara en nyckel för dig med, så du slipper operera dig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla kloka råd! 

Jag var faktiskt hos en ny läkaren idag som inte rekomederade LCHF i bokstäver men rådde mig att äta Avacado, ägg, broccoli, goda oljor, hur mycket grönsaker som helst, kyckling och lax.. Och att jag skulle undvika bröd m.m.. Låter ganska likt LCHF i mina öron ;) 

 

Så min plan är att försöka börja på tisdag (börjar aldrig en ny vana på en måndag) ;) 

 

Då får det bli mycket fettkaffe, ägg, avacado, grönsaker, kött och fisk igen. 

 

Jag är supergärna med och hjälps åt att peppa och tipsa varandra och byta recept om någon vill vara med! Behöver själv en hel del stöd och hjälp i denna process. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla kloka råd! 

Jag var faktiskt hos en ny läkaren idag som inte rekomederade LCHF i bokstäver men rådde mig att äta Avacado, ägg, broccoli, goda oljor, hur mycket grönsaker som helst, kyckling och lax.. Och att jag skulle undvika bröd m.m.. Låter ganska likt LCHF i mina öron ;)

 

Så min plan är att försöka börja på tisdag (börjar aldrig en ny vana på en måndag) ;)

 

Då får det bli mycket fettkaffe, ägg, avacado, grönsaker, kött och fisk igen. 

 

Jag är supergärna med och hjälps åt att peppa och tipsa varandra och byta recept om någon vill vara med! Behöver själv en hel del stöd och hjälp i denna process. 

 

Om man vill göra en mjukstart med LCHF kan man undvika alltför mycket mättat fett de tre första veckorna. Finessen med det är att produktionen av gallvätska ska komma igång ordentligt och mättat fett kräver mer gallvätska. Att göra en sådan mjukstart kanske mest är till nytta för svårt sjuka människor för att inte utsätta dem för onödiga påfrestningar. För oss alla andra är det pang på rödbetan som gäller.

 

Det din doktor rekommenderade var alltså den mjukstarten jag beskrev i förgående stycke. Du kan om du känner för det göra som han säger i tre veckor och sedan gå över till riktig LCHF.

 

Det finns en känd läkare i USA. Dr Ron Rosedale som skrivit boken "The Rosedale Diet" som utkom år 2004. Han hade använt en low-carb diet  till tusentals av sina patienter med lyckade resultat. I hans diet ingick en mjukstart på tre veckor innan man börjar med för mycket mättat fett. Efter den inledande fasen på tre veckor så var dieten samma som LCHF.

Boken utkom 2004 efter kanske mer än 10 års klinisk användning. Det finns en viss möjlighet att din doktor varit i kontakt med denna diet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...