Jump to content

Dagen efter nyår hur äta!!!!??


Melliz
 Share

Recommended Posts

Hej!! En historia kort. Jag har börjat äta lchf för tre dagar sedan. Inte pga att jag vill gå ned i vikt utan för att se om hormoner kan stabilisera sig. Men iallafall. Igår var det ju nyår och planen var att bara dricka något glas torrt vitt vin vilket slutade i drinkar. Skadan redan skedd men hur och vad äta idag? Fortsätter jag som vanligt nu med tex lchf gröt?? För tänker. Min kropp blev ju "förgiftad " igår och idag lagrar den ju allt fett man äter?? Inte för att jag är jätte nojjig över det men msn Bill ju endå hålla sig så vältränad som möjligt hihi :) tacksam för svar!! Kan ju inte endast äta protein idag? Vilket min killkompis säger att jag ska!!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!! Äter som vanligt då! :) lchf gröt!? Testa!! Det är så gott. Du blandad 2 ägg, 1 dl grädde och 2 msk mandelmjöl i en bunke tillsätter vaniljpulver och kanel. Vispar och sen smälter en klick smör eller kokosolja i kastrullen häller i och rör om

Tills de stelnar lite och blir som gröt. Höll upp på tallriken och servera med gammaldagsmjölk eller grädde och typ mandelsmör plus kanel! Mums!!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!! Äter som vanligt då! :) lchf gröt!? Testa!! Det är så gott. Du blandad 2 ägg, 1 dl grädde och 2 msk mandelmjöl i en bunke tillsätter vaniljpulver och kanel. Vispar och sen smälter en klick smör eller kokosolja i kastrullen häller i och rör om

Tills de stelnar lite och blir som gröt. Höll upp på tallriken och servera med gammaldagsmjölk eller grädde och typ mandelsmör plus kanel! Mums!!

 

Det lät spännande, det måste jag testa någon gång.

Link to comment
Share on other sites

För min del känns det alltid bra att äta strikt LCHF efter att ha festat eller liknande, blir ett sätt att "rena" kroppen på.  Idag har jag tex bara ätit några ostrullar med smör, ett ägg och druckit kaffe med grädde i. Tänker äta köttgryta ikväll om jag blir hungrig. Hade jag varit hungrigare hade jag ätit mer utan att tveka. Det hinner inte hända så mycket "negativt" i kroppen på ett dygn men det är även viktigt för psyket att återgå direkt...

 

Allt för att komma tillbaks i fas så fort som möjligt och fortsätta äta bra!

Link to comment
Share on other sites

Men jag som

Nybörjare på lchf då undrar.. Jag som alltid ätit linser, Quinoea dinkel fullkorn osv. Vilket nu inte är heller så bra. Men om jag vill äta en mer liberal lchf som jonas hade föredrag om ? Så undrar jag då han sa att tränar msn mkt så kan msn äta någon frukt då och då och även rotfrukter . Efter tröning tror jag? Men då hamnar msn inte i ketos men man kan väl endå få fördelar av kosten endå? Jag har inga som helst problem med vikten .. Och vill inte gå ner!!

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite efterklok för en stund så tycker jag du ska fundera lite på hur du tänkte när du började en LCHF-diet för tre dagar sedan med tanke på att nyår stod för dörren? :)

 

Men nog om det, det finns två vägar att gå om man vill närma sig en LCHF-kosthållning. Den troligtvis vanligaste är att gå ut stenhårt. Ex. Atkins kallar ju detta den "induktiva fasen" och då drar man drastiskt ned kolhydratintaget direkt till 20-30 gram/dag.

 

Mindre vanligt är att skynda långsamt. Man drar då över tid, ex några 3 månader, saktare ned mängden kolhydrater samtidigt som man kompenserar genom att höja fettintaget.

 

Det finns fördelar och nackdelar med båda. Fördelen med den första är att man snabbare hamnar i ketos och även beteendemässigt landar i LCHF-världen. Det är ju i regel lättare att "sväva ut" med det andra tillvägagångssättet. Fördelen med den andra metoden är att fettanpassningen då blir mer uthärdlig. Man ger kroppen längre tid att ställa om enzymaktivitet och dito produktion och upplever i regel inte saker som orkeslöshet etc på samma sätt som den första metoden.

 

Sist men inte minst, läs på lite mera om vad LCHF innebär i praktiken. Din kille har uppenbarligen ingen större koll så sträva efter att DU lär dig istället för att lyssna på någon som verkar sitta på läktarplats...till fel match. ;) Det finns mycket väsentlga saker du bör känna till som rör ex. elektrolytbalans och som gör att du inte mår rent eländigt i början. Så börja med att läsa på så mycket du kan och sen så kör du igång.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

För att vara lite efterklok för en stund så tycker jag du ska fundera lite på hur du tänkte när du började en LCHF-diet för tre dagar sedan med tanke på att nyår stod för dörren? :)

 

Men nog om det, det finns två vägar att gå om man vill närma sig en LCHF-kosthållning. Den troligtvis vanligaste är att gå ut stenhårt. Ex. Atkins kallar ju detta den "induktiva fasen" och då drar man drastiskt ned kolhydratintaget direkt till 20-30 gram/dag.

 

Mindre vanligt är att skynda långsamt. Man drar då över tid, ex några 3 månader, saktare ned mängden kolhydrater samtidigt som man kompenserar genom att höja fettintaget.

 

Det finns fördelar och nackdelar med båda. Fördelen med den första är att man snabbare hamnar i ketos och även beteendemässigt landar i LCHF-världen. Det är ju i regel lättare att "sväva ut" med det andra tillvägagångssättet. Fördelen med den andra metoden är att fettanpassningen då blir mer uthärdlig. Man ger kroppen längre tid att ställa om enzymaktivitet och dito produktion och upplever i regel inte saker som orkeslöshet etc på samma sätt som den första metoden.

 

Sist men inte minst, läs på lite mera om vad LCHF innebär i praktiken. Din kille har uppenbarligen ingen större koll så sträva efter att DU lär dig istället för att lyssna på någon som verkar sitta på läktarplats...till fel match. ;) Det finns mycket väsentlga saker du bör känna till som rör ex. elektrolytbalans och som gör att du inte mår rent eländigt i början. Så börja med att läsa på så mycket du kan och sen så kör du igång.

 

Lycka till!

 

 

Men jag har läst på en massa.. har en vän till mig som äter det.. och hon sa att ddet kunde hjälpa mig att stabilisera mina hormoner.. samt en annan som säger att hon aldrig mått bättre.. och jag har dragit ner sakta.. de senaste veckorna har jag endå bara ätit rotfrukter tex morot och rödbetor och sen massa bra fetter till så har alltid ätit mkt mer fett.. men åt även banan rätt ofta och quinoa och linser vilket kanske inte var så bra då jag fick pms endå.. men nu känns det faktiskt redan bättre.. jag är lugnare ..... hehe. och min vän... han är också väldigt p¨åläst samt pt så jag vet inte haha. men ja... ville bara vet om jag kan köra mer liberalt men endå ta fördel av hälso aspekterna inom lchf.. men då var de någon som tipsade om paleo så kanske ska köra det mer.. speciellt när jag tränar typ efter.. men annars lchf :)   det enda jag typ ätit kolhydrater är till frukost tex gröt och sen mest lchf men nu har jag även uteslutit gröten! vilket känns lite konstigt :D men blir nog bra... :) men tänkte om man kör paleo då kan man väl äta ungefär lika mkt fett endå? 

Link to comment
Share on other sites

Köper man kolhydratsnål kebab kan man göra riktigt fin kebab med sallad, lite lite rödlök och göra fin fettig vitsås och rödsås till. Men se upp för vissa kebabkött innehåller mer än 5g kolhydrater ordentligt. Medan vissa har 3-4g i sig bara! De man köper frysta dvs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...