Jump to content

Konditionsträning - LCHF - lågt blodsocker

johan_n

Recommended Posts

Jag diagnostiserades med diabetes typ 2 i slutet av april i år. Jag gick direkt över till strikt LCHF och började motionera. Blodsockret sjönk inom en vecka till normalnivå och har fortsatt neråt, till min stora glädje. 

De senaste veckorna har jag börjat komma i så pass bra form att jag kunnat börja med mer seriös träning. jag kör löppass på 1 timme c:a 4 gånger i veckan. Blodsockret har fortsatt att sjunka, men nu börjar det nästan bli lite väl lågt... Igår kväll mätte jag 2,8 efter träningen och i morse var mitt fastevärde 3,2. I går var morgonvärdet 3,3. Jag äter ingen diabetesmedicin.

Är detta verkligen bra? Behöver man oroa sig för att kroppen inte "hinner med" att producera tillräckligt med glukos vid rejäl träning på strikt LCHF? Vad är era erfarenheter?

Om man säger som så.. du är ju inte helt frisk, iallafall inte ännu.. och du har knepigt med blodsockerregleringen.

2,8 efter träning låter lågt.. träning brukar och skall höja blodsocker som en åtgärd för ökat behov.. eller rättare sagt, glykogenolysen är rätt hög för att hålla normalt blodsocker och det tar en stund innan den sjunker.

Du kanske väntade för länge med att mäta så insulin har lyckats trycka ner det.. det kan bli en liten rekyl.

På morgonen brukar man oxå ha något förhöjda värden iomed gryningsfenomenet.

Ner till 3 är inget problem om du inte känner dig dålig.