Jump to content

Uppdelning av intag av fett och kolhydrater över dagen

Qwerty

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som vet vad konsekvensen blir om man äter kolhydratfattig frukost (kl. 09.30) och lunch (kl. 12) men en traditionell husmanskost-middag (kl. 17.30) med tillhörande kolhydrater på kvällen?

Kommer den eventuella höjningen av insulin efter middagen att kunna lagra in fett som konsumerats tidigare under dagen eller har det fettet redan tagits om hand av kroppen?

Låter nästan som du försöker hitta en ursäkt att inte släppa taget från sockret ?

Frågan är egentligen hur mycket kolhydrater middagen innehåller ? Blir dagens totala mängd i paritet för den nivån son du satt för ditt lågkolhydratätande, så är det nog ingen fettlagringsfara. Däremot sätter jag pengar på att olika problem kan uppstå med suget och du löper risken att bryta mot kolhydratsstoppet vid frukost och lunch. Risken finns också att du inte orkar vara utan småätande under kvällen. Men som sagt... om kolisarna är noll övrigt och  20 gram vid middagen, testa vad som händer i hjärnan. Är däremot kolisarna 200 gram vid middagen, räkna med oförändrat "sjukdomsbild".

• Like 1

Hej,

Tack för ditt svar! Jag har försökt köra enligt det här konceptet de senaste månaderna i kombination med 5:2 periodisk fasta vilket fungerat bra.

Nu har jag nått min målvikt och kommer att avveckla 5:2 fastan och jag vill förstås inte lägga på mig den vikt jag tappat. Jag har inte definierat någon specifik kolhydratnivå för framtiden.

Övriga familjen är inte lika intresserad av lågkolhydratkost och middagen äter vi tillsammans med barnen, därav mitt kolhydratintag till middagen.

Frukost och lunch har gått bra utan kolhydratfusk och småätande på kvällen har varit i princip obefintligt med undantag för någon snack till helgen.

Min fundering bottnar mest i om fettförbränningen kommer att fungera för att bibehålla min kroppsvikt enligt den kosthållning jag beskrev?

Altså.. frågan är felaktigt ställd!

Det mesta du äter lagras.. eller iallafall en stor del.. och det handlar mer om att kunna ta ur och leva på lagren mellan måltiderna!

Och man förbränner det man äter.. såvida man inte har något metabolt problem!

Äter du mest fett så förbränner du mest fett, äter du mest socker förbränner du mest socker!

Frågan handlar mer om vad som händer på längre sikt.

För att inte orsaka onödig matstress i familjen fungerar det bättre att äta samma mat som resten av familjen när vi äter middag tillsammans.

En kompromiss förstås men fördelat över veckans alla måltider vill jag tro att det ändå är ett steg i rätt riktning.

Jag tycker att det är viktigt att lära barnen vad bra mat är. För mig skulle det kännas falskt och konstigt att inte kunna stå upp för det jag anser är hälsosammast. Jag vill ju föra över mina (liberal LCHF) matvanor på resten av familjen. Inte tvärtom! Det verkar ju helt galet att du ska äta mat man mår dåligt av bara för att din familj ska få fortsätta äta mat de mår dåligt av. Obegripligt i mina ögon. Vill du inte familjens bästa?

Det vore förstås bättre att kunna göra en mer radikal förändring av hela familjens kosthållning men min filosofi är mer att slow and steady wins the race. Som sagt, inte optimalt men ett steg i rätt riktning.

Jag uppskattar alla svar jag fått!

• Like 1

Det låter som att du krånglar till det i onödan men det är ju bara du som vet hur din familj tänker. Jag ser inte problemet och förstår inte varför du inte kan ta mer grönsaker istället för potatis till middag utan att behöva motivera det för din familj. Jag hade gjort så utan att ens prata om det om ingen tar upp det. Den där "matstressen" borde inte ens uppstå om du bara gör det utan att prata om det. Men som sagt, det är ju bara du som känner din familj.

Lycka till i vilket fall! 

Sedan handlar det ju även om mängden. Ingen tvingar dig att äta tre potatis som resten av familjen. Ta bara en istället. Alternativt ta tre, men låt två ligger kvar för att visa att det är mindre nyttigt.

Att förklara: "jag tål inte detta, jag blir lätt tjock av det här" borde ju också funka.

Jag har för övrigt haft en kollega som har gått ner på LCHF, men efter de nått sin målvikt ätit "normalt" på lunchrestaurangen, dvs. lite av potatis, pasta, whatsoever och även lite bröd när det såg gott ut. Och kollegan har hållit sin vikt. Jag tror man klarar sig bra så länge man gör medvetna val och har koll på hur kroppen reagerar.

• Like 2

Emma har helt rätt, kan man så finns det väl ingen anledning att inte äta en gnutta potatis. Jag skulle inte klara det och skulle aldrig äta något jag inte vill på grund av hänsyn till min omgivning, vem de vara månde. Ju mer man grottar ner sig i det här och lär känna sin kropp ju mindre kan någon annan säga hur jag ska äta. Just därför är det stor risk att det blir fel om man anpassar sig efter andra.

Det är en intressant variant, strikt på morgonen och liberalt på kvällen. Jag har svårt att tro att det skulle ge nån större effekt på vikten så länge du inte är sjuk och insulinkänslig. Däremot höjs insulinet motsvarande ditt kolhydratintag vid den aktuella måltiden förstås.

I min familj har jag ställt om av hälsoskäl medan min man bantar med LCHF. Eftersom vi inte är överens om vad barnen ska serveras så är pappa den 'snälla' som serverar pasta och mackor medan jag är den 'dumma' som visserligen serverar kolhydrater men inte favoriterna. Jag har insett att man måste vara överens för att orka ta striden. Jag väljer att i första hand motarbeta glutenintaget och berättar för barnen att de får inte pasta av mig för att det är onyttigt och att jag inte äter potatis av samma skäl och om de vill slipper de också äta potatis. 7-åringen är lättare att få att prova alternativ än vad 4-åringen är.

• Like 1

Vi äter alla samma mat hemma hos mig till middag. Kött, köttbullar, köttfärssås, kyckling osv lagar jag på Lchf vis. Får inga protester på det och jag äter inte mer av det än de andra.

Såser undviker jag om det inte handlar om färdig bearnaisesås med kolhydrater <1 kcal.

Istället tar jag kryddsmör om det passar till rätten. Eller gör en sås med Smetana eller cremefraiche som bas till oss alla. Den behöver inte redas.

Visserligen kokar jag fortfarande potatis, ris eller pasta till de övriga men har dragit ner på portionsstorlekarna och då blir det mer naturligt att de tar av min ostgratinerade broccoli eller blomkål för att fylla ut.

När de får pannkakor gör jag egna till mig och toppar med bär. Inget större besvär.

Korv stroganoff fungerar med bra falukorv och mer strikt kost resten av dagen.

Vill barnen ha pizza någon gång i månaden beställer jag Kebabsallad utan bröd till åt mig.

• Like 2