MrKarisma Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Hej.. Har ätit LCHF i ca 4.5 år. Har aldrig varit direkt överviktig, bara lite kärlekshandtag och liiite mage, men inget att tala om. I början på LCHF gick jag ner ca 5-6 kilo till min idealvikt på 68kg men ganska snart efteråt gick jag upp till ca 74kg igen där jag nu legat de sista ca 3.5 åren. Jag vill ner till 68kg, eller ja, bli av med med kärlekshandtagen och den lilla magen Kilona är egentligen oviktiga i sammanhanget. Hursomhelst, jag har börjat dricka fett-kaffe (kaffe+smör+kokosfett) på morgonen och under nån månads tid har jag vissa dagar kört endast fett-kaffe på morgonen och sen fett-kaffe vid 5 snåret på eftermiddagen och inte ätit något annat på hela dagen. Är det dumt/farligt att göra detta 1-2 dagar i veckan? Kommer kroppen ställa in sig på svält? Kan man få protein-brist? Har druckit extra ca 2 liter vatten extra med nån tesked salt i under fett-fastedagarna.. Har mått bra förutom lite "växt-värk" i benen ibland dessa dagar.. Tips o råd mottages tacksamt. Mvh: Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Det låter väl snarare som att du kör 5:2 periodisk fasta? Åse skrev om det för inte så länge sedan på sin blogg: http://56kilo.se/52-dieten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 20, 2013 Author Share Posted August 20, 2013 Jo.. men när jag räknade på det så blir det 42 timmars fasta för mig.. äter tex sista målet kl. 20.00 på söndagen, måndagen fett-fasta (sammanlagt 2 koppar fett-kaffe med sammanlagt ca 1 dl kokos-fett och smör i varje kopp ). Tisdagen fett-kaffe på morgonen och första måltiden/middag på eftermiddagen vid 16-tiden. Är det för lång fasta? Är 2dl fett för mycket på fastedagen? Är det för lång fasta, ställer kroppen om till svält? Kanske ska jag bara fasta från 20.00 på kvällen till 16.00 nästa dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 20, 2013 Author Share Posted August 20, 2013 Har läst lite mer och bestämt mig för att köra enkel periodisk fasta två dagar i veckan till att börja med. Tänker mig upplägget fasta från kl.20.00 på kvällen fram till lunch kl. 14.00 dagen efter typ måndag och torsdag. Jag fullkomligt ÄLSKAR att äta STOR frukost och HATAR att lägga mig hungrig.. Men jag får offra frukosten två dagar i veckan och lyxa till frukosten extra mycket på de vanliga dagarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Varför inte äta och fasta som passar dina redan befintliga vanor ? Du kan t.ex ha periodisk fasta varje dag 7 dagar i veckan och äta som fungerar för dig. Ät en stor frukost om du gillar det, hoppa över lunchen och avsluta med middag, så slipper du lägga dig hungrig. Du får en automatisk daglig fasteperiod och du slipper stora ändringar i ditt leverne. Det kan du leva 7 dagar i veckan och 365 dagar om året med. Lägger du om dina inrutade vanor helt bara efter någon popularitetsmodell, skulle det inte förvåna mig om du gått tillbaka till dina gamla vanor efter 14 dagar. Bättre att sakta bearbeta befintliga vanor än att hoppa på något som kanske inte håller alls. I sitt eget iver om välmående, ska man aldrig glömma bort magen. Välmåendet grundar sig på "magkänslan" och en ohungrig person brukar må mer än väl.. Så har jag ätit nu ca. 15 månader och så kommer jag fortsätta äta i all framtid. Jag vågar påstå att jag får alla fördelar som olika "popularitetsfastor" ger, men kan leva med mitt dag ut och dag in så länge jag andas. Popularitetsfastorna har nödvändtvis inte det som syfte. Alltså, det jag gjort är att jag anpassat sakta fastandet till min mage oss dess behov av mat. Inte mitt egots behov eller på kvällstidningarnas åsikter om mina behov... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Håller med Limp, det gäller att hitta nåt som passar en själv. Jag provade 5:2 men det passade inte alls för mig. fastedagen går man och är hungrig ganska länge och det var jobbigt. Sedan fattar jag inte riktigt vitsen med att äta mitt i fastan heller, då går ju kroppen över till inlagring av fett istället för fettförbränning under ett antal timmar. Då har man ju i praktiken inte alls ett dygns fasta utan snarare kanske 10:4:10 under 24 timmar. Det blir ju i praktiken ganska likt Limps fasteperioder, men mycket jobbigare. För mig funkar 16:8 mycket bättre eftersom det bara är att skippa frukosten. Frukost har aldrig varit min grej utan mest nåt jag ätit för att det ansågs vara "dagens viktigast mål". En kopp nymalt kaffe på morgonen är det enda jag tar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Till OP: Jag har läst att om man går på stort kaloriunderskott i mer än 36 timmar så börjar kroppen ställa ner metabolismen så jag tror inte det är en bra ide att köra 42 timmar eller längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brittis Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Varför inte äta och fasta som passar dina redan befintliga vanor ? Du kan t.ex ha periodisk fasta varje dag 7 dagar i veckan och äta som fungerar för dig. Ät en stor frukost om du gillar det, hoppa över lunchen och avsluta med middag, så slipper du lägga dig hungrig. Du får en automatisk daglig fasteperiod och du slipper stora ändringar i ditt leverne. Det kan du leva 7 dagar i veckan och 365 dagar om året med. Lägger du om dina inrutade vanor helt bara efter någon popularitetsmodell, skulle det inte förvåna mig om du gått tillbaka till dina gamla vanor efter 14 dagar. Bättre att sakta bearbeta befintliga vanor än att hoppa på något som kanske inte håller alls. I sitt eget iver om välmående, ska man aldrig glömma bort magen. Välmåendet grundar sig på "magkänslan" och en ohungrig person brukar må mer än väl.. Så har jag ätit nu ca. 15 månader och så kommer jag fortsätta äta i all framtid. Jag vågar påstå att jag får alla fördelar som olika "popularitetsfastor" ger, men kan leva med mitt dag ut och dag in så länge jag andas. Popularitetsfastorna har nödvändtvis inte det som syfte. Alltså, det jag gjort är att jag anpassat sakta fastandet till min mage oss dess behov av mat. Inte mitt egots behov eller på kvällstidningarnas åsikter om mina behov... Samma här, även om det tog mig drygt ett år av experimenterande innan jag kom fram till att jag mådde bäst av samma matrutiner som jag hade FÖRE LCHF! Men numera utan de svåra IBS smärtorna... Jag kan inte äta direkt jag vaknar så det blir mitt älskade morgonkaffe med grädde, två muggar! Sedan ut med hundarna en timme och därefter en rejäl frukost eller brunch eller vad man nu vill kalla det. Eftermiddagskaffe med grädde sådär vid 15 tiden och sedan en härlig middag vid 18-19 tiden och jag är mätt och nöjd fortfarande vid läggdags. Även jag har provat 5:2 men jag blir också jättehungrig och känner mig inte alls pigg och alert som många andra. Och det förbättrade inte dom IBS symptom som jag har kvar, snarare tvärtom. OT: Något som påverkar magen negativt i form av ömhet och uppsvullnad är om jag äter mer än ett ägg per måltid. Kanske ett tips till någon annan som har liknande problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Mats M,Jag har läst att det tar ca 60-70 timmar.. Nåja, hursomhelst så är det ju inget problem längre. Kör 5:2. Käkar middag på em/kvällen på fastedagarna. Då blir det sällan mer än 20-24 timmars fasta. Så då går jag säker från sänkt metabolism.. ja, får vi hoppas iaf. Tycker mig kunna ana lite skillnad på magen efter nu ca 2 veckor.. Hoppas hoppas hoppas detta fungerar på mig nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Limp, du låter lite som de som kallar lchf för "modediet" jag mår superbra under fastedagarna! Det är som så många sagt så många ggr här på forumet t ex, att vi alla är olika och fungerar olika! Jag är kvinna över 55 och fettet "rinner" inte av mig precis.... Jag äter aldrig frukost, äter brunch vid 12-13 tiden plussar nu på med 5:1-2 och det fungerar utmärkt! Mår bra, går ner i vikt.... So what's the problem, mate? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts