Jump to content

[Tips] Sockerfri sylt?

Maskros
 Share

Recommended Posts

Många av er är väl som jag och tar vara på sommarens bär på olika sätt. Själv är jag väldigt förtjust i att ha en klick sylt i min naturella yoghurt. Men sylten ska vara sockerfri! 

Jag brukar koka bär med en gnutta vatten, tillsätta lite flytande sötningsmedel och dessutom blötlagda gelatinblad för konsistensen.

Så hittade  jag Grön Melatin i affären; "för sockerfri syltning". Blev något förvånad när ingredienslistan på första plats upptar fruktsocker!

Jag mailade företaget och fick ett svar:  "Helt riktigt, det är både fel och vilseledande".

Man håller nu på att ta fram ett nytt recept på Grön Melatin.

Bra när man står för sina misstag.

• Like 3

Det borde kunna fungera att frysa bären i mindre mängd och när man tar fram dem röra ihop med den sötning man vill ha. Jag äter så sällan sylt och tittar mer på totalen i måltiden (GL) så då blir det riktig sylt ändå. Behövs väldigt liten mängd för stor sötma numera. :)

• Like 1

Jag har heller aldrig hört talas om grön Melatonin.

Nej, inte melatonin; det är något helt annat.

Melatin heter det, och finns i tre varianter, röd, grön och röd. Har funnits i massor av år, och man hittar dessa påsar  på hyllan med  varor för syltning och saftning.

Jag har heller aldrig hört talas om melatin. Jag brukar göra sylt med 1/5 del av sockermängden, eller inget alls beroende på bärsort och vad jag ska ha den till. Ska jag bjuda andra på något med sylt i så brukar det bli socker i. Sylten behöver dock förvaras i frysen, eftersom det vanligtvis är sockret som konserverar sylten. Men bra av företaget i alla fall att erkänna sitt fel, som du säger. Förhoppningsvis är det inte så många som har blivit lurade. De som bryr sig mycket om innehållet brukar ju oftast läsa hela innehållsförteckningen.

Många av er är väl som jag och tar vara på sommarens bär på olika sätt. Själv är jag väldigt förtjust i att ha en klick sylt i min naturella yoghurt. Men sylten ska vara sockerfri! 

Jag brukar koka bär med en gnutta vatten, tillsätta lite flytande sötningsmedel och dessutom blötlagda gelatinblad för konsistensen.

Så hittade  jag Grön Melatin i affären; "för sockerfri syltning". Blev något förvånad när ingredienslistan på första plats upptar fruktsocker!

Jag mailade företaget och fick ett svar:  "Helt riktigt, det är både fel och vilseledande".

Man håller nu på att ta fram ett nytt recept på Grön Melatin.

Bra när man står för sina misstag.

Helt sockerfri sylt kan du ju aldrig få, eftersom bären i sig innehåller socker  ;)  :P