Tiny Tom Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Det kanske är en ren slump men under senare tid så har jag stött på en massa "fettigt" (lågkolhydratinriktat/LCHF etc) i publika/mainstream-sammanhang. Dagens exempel är två. När jag stod på gångbandet för att värma upp på gymet i förmiddags så var det ett avsnitt av den amerikanska tv-serien The Doctors på gym-apparaterna. I något skede diskuterade de fett på ett väldigt positivt sett. Det var lite märkligt att höra detta lite präktiga mainstreamprogram fyllas med sådant de flesta här på forumet härvidlag säkert ser som högst normalt och vardag. Efter träningen gick jag genom S:t Persgallerian i Uppsala och hade en stund ett par personer bakom mig som uppenbarligen inhandlat lunchmat. Diskussionen dem emellan kretsade kring kost och hälsa och givetvis spetsade jag öronen lite extra därvidlag. 5:2 och kosthållning nämndes av den ena och den andra började då nämna vad jag uppfattade som lågkolhydratkost. Allt gick inte att uppfatta men han nämnde "det är så lätt", "man håller sig mätt", "det är ju god mat också"...och "nu under sommaren har jag ofta grillat något gott kött och snabbt gjort någon enklare sallad till". Till slut så nämnde han LCHF rakt ut och då var jag tvungen att vända mig om och kommentera "ja det är bra grejer det!". Någon som stött på mer av den typen av "nya friska höstvindar"? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post patrix Posted August 21, 2013 Popular Post Share Posted August 21, 2013 "Alla sanningar går igenom tre stadier. Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade. Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara." - Arthur Schopenhauer 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag tycker att jag hör LCHF nämnas lite här och var, ofta bland ungdomar, som många gånger verkar ha full koll på vad LCHF är och även det ohälsosamma med kolhydrater. Många vuxna/äldre betraktar LCHF med mer skepsis, har jag ibland tjuvlyssnat mig till, och verkar mer rekommendera det till andra, än att våga testa själv det farliga fettet...ni vet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag upplever det som att alla känner till begreppet men de flesta har en skeptisk inställning. När jag lastar på rejält med bea på min mat får jag konstiga blickar . Det är kul att vara annorlunda... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 21, 2013 Author Share Posted August 21, 2013 Det är kul att vara annorlunda... Eller som jag brukar tänka på det: Det är onormalt att vara "normal". 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Håller med om skepsismen, det är lättare att säga att man äter stenålderskost... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Håller med om skepsismen, det är lättare att säga att man äter stenålderskost... Jag säger ibland att jag äter stenålderskost, men i modern tappning på sådant man kan köpa på ICA Maxi. "Hinner" jag så förklarar jag att jag hittat dit genom studier i evolutionsbiologi och sökande efter vår arts naturliga föda. Sedan nämner jag att denna typ av kost också kallas LCHF... "Hinner" jag sedan ännu mer så säger jag gärna att den maten gjort mig frisk, smal, alert och energisk... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Fler och fler känner till och är intresserade av lågkolhydratkost upplever jag. Men, många är skeptiska - ja! När jag får kommentarer om hur smal och pigg jag ser ut numera, så svarar jag att jag aldrig mått bättre och det är tack vare att jag äter riktig mat och skyr socker/kolhydrater som pesten. Det blir ofta följdfrågor om än fundersamma miner. MEN, kan man så ett frö är det väl bra Och som Syster skriver - det är ofta äldre som är skeptiska. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag säger ibland att jag äter stenålderskost, men i modern tappning på sådant man kan köpa på ICA Maxi. "Hinner" jag så förklarar jag att jag hittat dit genom studier i evolutionsbiologi och sökande efter vår arts naturliga föda. Sedan nämner jag att denna typ av kost också kallas LCHF... "Hinner" jag sedan ännu mer så säger jag gärna att den maten gjort mig frisk, smal, alert och energisk... Sen jag har ökat mina grönsaker (dock inte särskilt mycket i kh, eftersom de flesta grönsaker inte innehåller så mycket kh) så får jag mindre negativa kommentarer. Eller rättare sagt, jag får helt plötsligt många positiva kommentarer om min mat och frågor om vad jag har lagat osv. Fettet blir också numera en naturlig del av matlagningen och då stör sig ingen på det. PS. Jag ökade grönsakerna av hälsoskäl, inte pga vad folk tycker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted September 4, 2013 Popular Post Share Posted September 4, 2013 På tal om att "tjuvlyssna" på andras samtal, som trådskaparen gjorde så var det jag / vi som blev tjuvlyssnad på här om veckan. Vi var och käkade på ett litet lunchställe, och borden satt ganska tätt ihop. Jag satt och petade i mig det jag ville äta av det som bjöds och resten av familjen passade på att stoppa i sig bröd. Jag gav dem en "mörk" blick över detta tilltag och sonen säger att - Jamen så farligt kan det väl ändå inte vara med gluten och spannmål (han gillar att diskutera detta ämne) vi har ju ändå ätit det under ganska många tusen år. Här började jag föreläsa om IBS och eksem som många människor lider av, utan att veta att gluten kan vara en stor bov i dramat. I ögonvrån ser jag då att grannen vid bordet bredvid börjar att studera sina armbågar och händer, och säger till sin man - Kan det vara därför jag har så mycket eksem, och det blir bara värre. Och efter ett tag så hör jag hon säga att - jag ska prova att inte äta gluten och se om det blir bättre. När vi går därifrån, så får jag ett snett leende från kvinnan, och jag tänker att - Ja, kanske vi har genom vår diskussion hjälpt någon idag. Det är inte så dumt att tjuvlyssna ibland 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 En del människor man pratar med provar faktiskt i smyg. Verkar som att en del vill vara kvar i garderoben. Det är ju positivt ändå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts