marymod Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag bor i Spanien sedan mánga ár tillbaka. Jag skulle vilja kunna dela med mig av information om LCHF till min familj och mina vänner här i Spanien. Är LCHF ett svenskt fenomen? Eller var har det sitt ursprung? Vet nágon om det finns andra "namn pá" pá LCHF internationellt? Tex vad det kan kallas här i Spanien eller i andra länder i Europa? Hur ser man pá LCHF i övriga Europa. Är det nágon som har tips pá nágra bra internationella länkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Själv har jag främst kallat det lågkolhydratkost även om jag tycker förkortningen LCHF är helt ok då den är beskrivande vad gäller huvudpoängen (att man växlar makronutrienter vad gäller de primärt energigivande, dvs kolhydrater mot fett). Internationellt har man sannolikt mest använt termen Atkins. Inom träningsvärlden har det varit vanligt med "ketogen diet" och då under främst Anabolic Diet och The Ketogenic Diet. Med detta sagt..."low carb" borde funka över större delen av världen som enklare samlingsnamn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Info på spanska hittar du här: http://www.kostdoktorn.se/lchf-pa-18-sprak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Paleorörelsen i USA har länge varit stor. Även ketogen kost dvs strikt lchf, används vid barnepilepsi m.m. I Tyskland finns både ketogen kost vid cancer och jag tror de känner till att kosten kan vara bra vid epilepsi hos barn. "Low carb" har, tyvärr, inte blivit särs uppmärksammat ännu i Sydeuropa. Atkins känner man till möjligen. Jag tittar mkt på italiensk TV och där är fortfarande fettsnåla råd och mkt grönsaker/frukt det enda man pratar om! Som reklamen för småsaker där man kastar upp en kaka i luften och berättar hur lätt den är "bara mjöl och socker inte ett uns fett - jättenyttigt!!! Och nu är italienska barn fetast i Europa! Sorgligt! Googla på dieta chetogenica eller vad det kan heta på spanska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Paleorörelsen i USA har länge varit stor. Även ketogen kost dvs strikt lchf, används vid barnepilepsi m.m. I Tyskland finns både ketogen kost vid cancer och jag tror de känner till att kosten kan vara bra vid epilepsi hos barn. "Low carb" har, tyvärr, inte blivit särs uppmärksammat ännu i Sydeuropa. Atkins känner man till möjligen. Jag tittar mkt på italiensk TV och där är fortfarande fettsnåla råd och mkt grönsaker/frukt det enda man pratar om! Som reklamen för småsaker där man kastar upp en kaka i luften och berättar hur lätt den är "bara mjöl och socker inte ett uns fett - jättenyttigt!!! Och nu är italienska barn fetast i Europa! Sorgligt! Googla på dieta chetogenica eller vad det kan heta på spanska Reklam och verklighet är inte alltid detsamma. Vad dukar man upp i sydeuropa när det kommer gäster? Jo, kallskuret kött, mängder av grönsaker och all annan antipasti. Givetvis söta bakverk. Men de har en undanskymd plats. Det är som reklamen här i Sverige. Inte alla käkar panpizza, findus färdigrätter och haribo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Reklam och verklighet är inte alltid detsamma. Vad dukar man upp i sydeuropa när det kommer gäster? Jo, kallskuret kött, mängder av grönsaker och all annan antipasti. Givetvis söta bakverk. Men de har en undanskymd plats. Det är som reklamen här i Sverige. Inte alla käkar panpizza, findus färdigrätter och haribo. Vad tror du det beror på att Italienska barn är fetast i Europa som Lotte skrev? Är det kanske Mac Donalds som etablerat sig i Italien? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Vad tror du det beror på att Italienska barn är fetast i Europa som Lotte skrev? Är det kanske Mac Donalds som etablerat sig i Italien? Även när det serveras kallskuret och nyttiga antipasti så äter italienarna enorma mängder vitt bröd och pasta. Jag har besökt Italien regelbundet både i arbete och på semester de senaste 25 åren och sett mycket av det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Även när det serveras kallskuret och nyttiga antipasti så äter italienarna enorma mängder vitt bröd och pasta. Jag har besökt Italien regelbundet både i arbete och på semester de senaste 25 åren och sett mycket av det. Är det något som ändrat sig på den punkten? Jag antar att barnen inte varit så feta tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Vad tror du det beror på att Italienska barn är fetast i Europa som Lotte skrev? Är det kanske Mac Donalds som etablerat sig i Italien?I den här artikeln nämns förutom ändrade matvanor och aktivitetsmönster även fattigdom (och, antages, ökade klyftor) som en delförklaring: http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/child-obesity-swells-as-italy-forgets-eating-habits-2347203.html Det har ju "alltid" varit så att norra Italien varit mycket rikare än den södra delen vilket även syns vad gäller barnfetman enligt artikeln: The reasons why Italians are choosing to live – and eat – less healthily, are not well understood. But the new report does highlight dramatic regional differences. In the northern, relatively affluent, Valle d'Aosta, 23 per cent of eight-year-olds have weight problems. In the poorer southern region of Campania, the figure is 49 per cent – underlining that obesity is, at least in part, influenced by cultural factors and poverty. Dr Del Vecchio said: "What we need to do is rediscover our culinary traditions and get back to eating local produce."Om detta förklarar hela problematiken förtäljer inte historien... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Är det något som ändrat sig på den punkten? Jag antar att barnen inte varit så feta tidigare. Jag kan spontant tänka mig två saker. Dels är det moderna vetet mer stärkelserikt och finare, det ger snabbare och större insulinspik och därmed större inlagring av glukos i muskel- och fettceller; dels kan befolkningen i genomsnitt påverkats av propaganda mot animaliskt fett -- för att äta sig mätta äter de därför ännu mer bröd och pasta, speciellt som detta är billig mat. Vi kan vara säkra på att om barnen (eller vuxna) var mindre feta i Italien tidigare, så hade de mindre o/e färre insulinspikar. Jag har inte observerat någon enorm konsumtion av godis eller sockrade drycker, dock. En del efterrätter, men italienarna fokuserar mest på alla smårätter, huvudrätten samt som sagt brödet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 När jag var i Spanien åt jag perfekt LCHF-mat - om man skippade brödet. Resten av familjen som åt bröd blev upplåsta i magen efter en vecka men för mig var maten fantastisk! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Jag kan spontant tänka mig två saker. Dels är det moderna vetet mer stärkelserikt och finare, det ger snabbare och större insulinspik och därmed större inlagring av glukos i muskel- och fettceller; dels kan befolkningen i genomsnitt påverkats av propaganda mot animaliskt fett -- för att äta sig mätta äter de därför ännu mer bröd och pasta, speciellt som detta är billig mat. Vi kan vara säkra på att om barnen (eller vuxna) var mindre feta i Italien tidigare, så hade de mindre o/e färre insulinspikar. Jag har inte observerat någon enorm konsumtion av godis eller sockrade drycker, dock. En del efterrätter, men italienarna fokuserar mest på alla smårätter, huvudrätten samt som sagt brödet. När det gäller skillnaden på moderna vetesorter och äldre så skulle jag gärna vilja få fram lite fakta. Har du någon analys som du kan länka till? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 När det gäller skillnaden på moderna vetesorter och äldre så skulle jag gärna vilja få fram lite fakta. Har du någon analys som du kan länka till? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18815767 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19902245 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20664999 http://jxb.oxfordjournals.org/content/60/6/1537.abstract William Davis beskriver det i andra kapitlet i sin bok "Wheat Belly" från 2011 och studierna ovan är de han refererar till när det gäller detta med nya glutenvarianter som resultat av det mexikanska "förädlings"-arbetet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18815767 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19902245 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20664999 http://jxb.oxfordjournals.org/content/60/6/1537.abstract William Davis beskriver det i andra kapitlet i sin bok "Wheat Belly" från 2011 och studierna ovan är de han refererar till när det gäller detta med nya glutenvarianter som resultat av det mexikanska "förädlings"-arbetet. Citat från första studien du refererade till...solklart alltså! "Common wheat (Triticum aestivum L., 2n = 6x = 42, AABBDD) Line 3338 and spelt wheat (Triticum spelta L., 2n = 6x = 42, AABBDD) Line 2463 were used to produce a heterotic F(1) hybrid. The expression patterns of the total proteins were compared in seedling leaves between hybrid and its parents by using two-dimensional gel electrophoresis with two pH ranges for the first dimension separation. Among ~900 protein spots reproducibly detected, 49 protein spots were identified as being differentially expressed between hybrid and its parental lines (P < 0.05) for more than 1.5-folds." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Citat från första studien du refererade till...solklart alltså! "Common wheat (Triticum aestivum L., 2n = 6x = 42, AABBDD) Line 3338 and spelt wheat (Triticum spelta L., 2n = 6x = 42, AABBDD) Line 2463 were used to produce a heterotic F(1) hybrid. The expression patterns of the total proteins were compared in seedling leaves between hybrid and its parents by using two-dimensional gel electrophoresis with two pH ranges for the first dimension separation. Among ~900 protein spots reproducibly detected, 49 protein spots were identified as being differentially expressed between hybrid and its parental lines (P < 0.05) for more than 1.5-folds." Ja, alltså 49 av ungefär 900 koder blev nya proteinvarianter. Om de varianter som tillhörde "föräldrarna" redan var ytterst tveksamma för människor att konsumera i mängd, vad vet man man dessa nya, vilka aldrig tidigare existerat i planetens historia? Vi har "bara" spritt dem till i princip alla i hela världen under rymden av 1-2 decennier.... GRÅA HÅR GRÅA HÅR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Är det något som ändrat sig på den punkten? Jag antar att barnen inte varit så feta tidigare. Tyvärr är det inte särs konstigt! Förr såg man inte en öppen plats utan att där var fullt med barn som spelade fotboll, idag sitter barnen hemma och spelar på datorn och äter godis och kinderprodukter!!! Samma utveckling som vi ser i större delen av västvärlden, inte sant? Suget efter socker och processade varor ökar överallt! Kanske det gått så snabbt pga att utvecklingen har gått nogsamt hos oss men exploderat i Italien, Frankrike m.fl. länder. De har inte haft en successiv viktökning annat än i högre åldrar (och då mest någon hemmafru) man åt nyttig mat fram till för kanske 10 - 20 år se'n, hemmafruarna lagade husmanskost, både barn och maken kom hem och åt! Se'n sov man en timme och så återvände männen till jobbet och barnen gick ut och lekte. Nu jobbar även alltfler kvinnor + att man inte har så lång lunch längre och allt fler väljer snabbmat till lunch! Detta och att man alltid ätit en onyttig frukost ( kaffe eller caffelatte och en brioche (som ett wienerbröd ung) och gillar bakverk både som efterrätt och vid besök på cafèet! Man har alltså tagit bort det nyttiga i vardagen och behållit det onyttiga + lagt till processad sockerstinn mat! Dagens unga kvinnor skulle inte drömma om att stiga upp en timme tidigare på morgonen för att sätta på tomatsåsen som se'n stod och puttrade till lunchtid....... Ok att man ätit mkt spaghetti även förr men spaghetti har mkt lägre gi och gb pga hur den tillverkas + att den åts i ganska små portioner med tomatsås och endast 1g per dag, man åt oftast rester till middagen dvs kött och grönsaker med en bit lantbröd (långjäst) till Jag tror inte mexikanarna är dummare än andra ändå är de nu fetast i världen! Och jag vet av erfarenhet att italienare är smartare och har mer fantasi än de flesta och stor rörlighet i sinnet! Enda svaret är att utvecklingen i dessa länder som ätit bra mat och plötsligt översköljs av processad mat och där även samhället ändrat sig hastigt är katastrofal! Ursäkta längden på inlägget, men som ni förstår då ligger Italien mig mkt varmt om hjärtat..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Tyvärr är det inte särs konstigt! Förr såg man inte en öppen plats utan att där var fullt med barn som spelade fotboll, idag sitter barnen hemma och spelar på datorn och äter godis och kinderprodukter!!! Samma utveckling som vi ser i större delen av västvärlden, inte sant? Suget efter socker och processade varor ökar överallt! Kanske det gått så snabbt pga att utvecklingen har gått nogsamt hos oss men exploderat i Italien, Frankrike m.fl. länder. De har inte haft en successiv viktökning annat än i högre åldrar (och då mest någon hemmafru) man åt nyttig mat fram till för kanske 10 - 20 år se'n, hemmafruarna lagade husmanskost, både barn och maken kom hem och åt! Se'n sov man en timme och så återvände männen till jobbet och barnen gick ut och lekte. Nu jobbar även alltfler kvinnor + att man inte har så lång lunch längre och allt fler väljer snabbmat till lunch! Detta och att man alltid ätit en onyttig frukost ( kaffe eller caffelatte och en brioche (som ett wienerbröd ung) och gillar bakverk både som efterrätt och vid besök på cafèet! Man har alltså tagit bort det nyttiga i vardagen och behållit det onyttiga + lagt till processad sockerstinn mat! Dagens unga kvinnor skulle inte drömma om att stiga upp en timme tidigare på morgonen för att sätta på tomatsåsen som se'n stod och puttrade till lunchtid....... Ok att man ätit mkt spaghetti även förr men spaghetti har mkt lägre gi och gb pga hur den tillverkas + att den åts i ganska små portioner med tomatsås och endast 1g per dag, man åt oftast rester till middagen dvs kött och grönsaker med en bit lantbröd (långjäst) till Jag tror inte mexikanarna är dummare än andra ändå är de nu fetast i världen! Och jag vet av erfarenhet att italienare är smartare och har mer fantasi än de flesta och stor rörlighet i sinnet! Enda svaret är att utvecklingen i dessa länder som ätit bra mat och plötsligt översköljs av processad mat och där även samhället ändrat sig hastigt är katastrofal! Ursäkta längden på inlägget, men som ni förstår då ligger Italien mig mkt varmt om hjärtat..... Låter som vettiga förklaringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts