Namnlös Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag har blivit lite för galen i mandelmjöl, men det hör inte till kanske.Hur smakar kokosmjölet? Det riktiga alltså.Mandelmjöl är ju gott att äta "rent", men hur är det med kokosmjölet? Hur är konsistensen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag köper mitt kokosmjöl från LCHF-butiken. Det är ungefär som vanligt mjöl i konsistensen. Inte fullt så finkornigt som vetemjöl, rågsikt etc, men finare än till exempel grahamsmjöl. Ingen höjdare att äta rakt av, men bra när man bakar, tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Jag bakar sällan numera men när jag gör pajer föredrar jag ett recept med kokosmjöl. Jag tycker mandelmjöl får allting att smaka kaka. Köper mitt mjöl på Life 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Det går att göra god paleogröt på kokosmjöl, och även pannkakor (bara 1 msk i respektive "smet"). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 En supertrevlig kombo av mandel och kokosmjöl är "bakerix" från LCHF-butiken i Arlöv utanför Malmö. Den använder jag ofta som jag tidigare använde mjöl av spannmål. Som nu i kväll en fläskpannkaka i långpanna gjord som "vanligt" men bakerix i stället för vetemjöl och vispgrädde i stället för mjölk. http://lchfbutiken.se/123/bakerix-500g 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 #5 Kjell, kollade på Bakerix och såg att det innehåller Xanthan, är inte det nån typ av konsistensgivare? Jag har försökt lära mig vilka tillsatser som ska undvikas men tycker det är krångligt, så resultatet är att jag satsar på noll tillsatser och kanske missar en och annan praktisk produkt som Bakerix t.ex. Hur är det med Xanthan och guarkärnmjöl t.ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 På kostrådgivarna står det att läsa att Xanthan är ofaligt, att det inte finns några biverkningar, medlet är godkänt för att användas i krav livsmedel, och naturskyddsföreningen menar att det är ett bra miljöval. Det är en bakterie tydligen! Jag såg precis bakerix mixen på LCHF butken, blir lite sugen att prova. Kjell: blev det gott? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Druvsocker (glukos) ur majs jäses genom odling av bakterien Xanthomonas campestris. Resultaten renas med isopropylalkohol, torkas och mals l pulver. Kemiskt är det en polysackarid. Xantangummi (E 415 Xantangummi) får användas utan mängdbegränsning i alla livsmedel som får innehålla tillsatser, utom i torkade livsmedel som ska tillsättas vatten strax före förtäring. Det förtjockar och stabiliserar konsistensen i t. ex. godis, konditorivaror, dressing, sås och mjukost. I glutenfritt bröd ersätter det till viss del glutens bakegenskaper. Det får t ex glutenfritt bröd att bli mindre torrt och det får vårt bröd att bli lite "brödsvampigt" som vanligt bröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 På kostrådgivarna står det att läsa att Xanthan är ofaligt, att det inte finns några biverkningar, medlet är godkänt för att användas i krav livsmedel, och naturskyddsföreningen menar att det är ett bra miljöval. Det är en bakterie tydligen! Jag såg precis bakerix mixen på LCHF butken, blir lite sugen att prova. Kjell: blev det gott? I början när jag hade brödabstinens använde jag bakerix för att göra frukostfrallor eller utflyktsmat. Det är enkelt och det är det "brödigaste" LCHF-bröd jag bakat. Det är viktigt att man verkligen vispar äggen ordentligt. Minst 4 minuter! Men visst smakar det mer omelett än vanlig macka ändå... Men som sagt mandelmjöl smakar lite kaka för mej... gjorde faktiskt en mjukkaka av bakerix med tillsatt bittermandelolja och en gnutta Sötrix. Smakade precis som den mazarinkaka jag hade som snabbfavorit i fordom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Kjell: blev det gott? Jajamen, fläskpannkakan blev helt som jag ville att den skulle bli! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 #5 Kjell, kollade på Bakerix och såg att det innehåller Xanthan, är inte det nån typ av konsistensgivare? Jag har försökt lära mig vilka tillsatser som ska undvikas men tycker det är krångligt, så resultatet är att jag satsar på noll tillsatser och kanske missar en och annan praktisk produkt som Bakerix t.ex. Hur är det med Xanthan och guarkärnmjöl t.ex? Jag googlade runt innan jag köpte bakerix första gången och fann sådant som denna: http://www.kostradgivarna.se/2012/07/vad-ar-egentligen-xanthan-och-hur-paverkar-det-kroppen/ Känns inte som något bekymmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts