Jump to content

Hjälp! Hur hanterar ni ketosens biverkningar?

Karla

Recommended Posts

Hi kära LCHFare!

Min fjärde vecka med LCHF går mot sitt slut och hälsoproblemen blir mer inte mindre. Vikten stannar envis med, men det bryr jag mig inte om.

• Huvudvärk: jag vaknar med häftiga huvudvärk varje morgon. Även Ipren hjälper bara lite värken kan hålla sig hela dagen. :(
  • Koncentrationssvårigheter: Den mentala kroppskänslan påminner lite om dagen efter en stor fest. Man är vaken men hjärnan hänger inte med. På jobbet kan jag slicke email där ord fattas i meningen och andra små roligheter. Inte bra när man jobbar med redovisning. :mellow:
  • Buksmärta: Det tar mellan 2-3 dagar innan jag kan gå på toan. Jag känner mig svullen och tungt i magen. Kan få kramper efter maten.
  • Hjärtat rasar: När jag vaknar mäter jag pulsen medan jag ligger kvar i sängen. Det brukar vara runt 80/minut. Det är väl för mycket när man ligger och vilar. Inte att tala om hur hjärtat rasar efter jag ätit. Kan sitta på kontoret med 98 puls efter lunchen. Det känns mycket otryggt. Har aldrig upplevt nåt tidigare. Har ej blodhögtryck.
  • Illmående: Ibland känns det som jag vill bara spy. Gärna efter maten också, när pulsen rasar iväg. Känslan runt solarplexus är då samma som man har när man har gjort många sit ups på gymmet. Det känns varmt och gör ont.
  • Influensaliknande kroppskännslan: Känner mig öm i hela kroppen. Kan känner mig såpas svag att jag får pusha mig själv när det tas en trappa på kontoret. Fattar inte hur någon kan hålla på med träning under den här kosten.
  • Anxiety: Känner mig orolig och speedad. Inte alls avslappnad eller lungt.
  • Hunger: Efter en period med lite hunger och matlust har jag varit vrålhungrig de senaste 3 dagar. Jag menar smärtsam hunger som gör att man nästan mår illa av det. Efter maten känner jag mig hungrig fortfarande. Vet ej hur jag ska äta så mycket eller snarare sagt vad Man ska ju inte äta för mycket protein heller. Carbs är no go, så frukt eller stora mängder grönsaker går inte heller. Och fet så som den är får jag inte ner. vidrigt. Utöver det har jag börjat lägga på vikt sedan jag äter så mycket pg av hungern. :angry:

ENligt sticken har jag varit i djup ketos hela veckan om de nu är pålitliga. Dricker 1,5 l vatten om dagen, lägg till te och MBC. Gå och kissa en hel del. Igår kväll orkade jag inte med det här längre och åt LCHF pannkakor med agavsirup för att komma ur ketos. Desvärre föll jag inte ur helt utan den blev enbart mycket svag.

Hjälp! Orka inte med det här mycket längre till. :( Det känns varken bra eller som den goda naturliga kosthållningen som det alltid snakas om. Har alrdig haft liknade negativa effekter på någon annan diet.

Om du inte saltar maten så kan du tillföra salt i vattnet, en nypa havssalt per liter vatten brukar vara lagom. Vattnet ska inte smaka salt. Kan också vara så att du dricker för lite. Kroppsvikt x 0,033 = antal liter vatten, den formeln ger en ungefärlig bild på hur mycket vatten du minst bör dricka per dag.

Hungerkänslor misstas ofta för brist på vätska... 

Bara för du är i ketos så har nog inte kroppen/hjärnan vant sig vid att använda det bränslet. Det beror ju också på hur mycket sockerberoende du är/har varit innan. Huvudvärk och även förstoppning får mig att tänka på vattenbrist. även saltbrist som redan sagts. Förstoppning kan också bli om du äter för lite fett, för även det "smörjer". Och viss mängd fiber bör man nog också ge tarmarna....hur mycket grönsaker äter du och vilka? kål är bra och det kan man äta rätt mycket av. 

har du kört på för hårt, kanske? 

• Like 1

Det förvånar mig att du har sådana besvär efter 4 veckor. Särskilt koncentrationssvårigheterna då du uppenbarligen är i ketos av ketosstickorna att döma. Hjärnan brukar faktiskt bli topptrimmad då man är i ketos.

Det där att du kissar en hel del efter 4 veckor är suspekt. I slutet av min första vecka så pinkade jag som en häst några dagar och sedan tog det slut. Blev förvånad över hur lite jag pinkade på morgnarna därefter (och fortfarande) så jag kände mig tvungen att liksom tvinga i mig lite mer vatten men märkte inte någon större förändring. Nedbrytning av protein som energi övergår i ammoniak och sedan vidare till urinämnen som pinkas ut så att kroppen inte ska må dåligt. Äter man för mycket protein så kan kroppen få svårt att hinna med i produktionen av urinämnen. Detta drabbade förr pälsjägare och eskimåer då de tvingades leva på magert kött under senvintern. De råkade ut för proteinförgiftning vilket faktiskt är svårt för oss att få men som sagt det finns grader i helvetet.

Det är väl inte så att du äter för mycket protein? För min del tog det lite emot från början att komplettera magert kött med feta tillbehör som legymsallad eller rejäla slevar med feta såser. Äter man för lite fett och använder protein som bränsle så är det klart negativt för kroppen. Man ska inte överdriva mängden protein utan äta ungefär lika mycket som förut.

Bacon, ägg och gärna några buketter med broccoli är en oslagbar kombination och återkommer regelbundet i min matsedel.

• Like 2

Det förvånar mig att du har sådana besvär efter 4 veckor. Särskilt koncentrationssvårigheterna då du uppenbarligen är i ketos av ketosstickorna att döma. Hjärnan brukar faktiskt bli topptrimmad då man är i ketos.

Det där att du kissar en hel del efter 4 veckor är suspekt. I slutet av min första vecka så pinkade jag som en häst några dagar och sedan tog det slut. Blev förvånad över hur lite jag pinkade på morgnarna därefter (och fortfarande) så jag kände mig tvungen att liksom tvinga i mig lite mer vatten men märkte inte någon större förändring. Nedbrytning av protein som energi övergår i ammoniak och sedan vidare till urinämnen som pinkas ut så att kroppen inte ska må dåligt. Äter man för mycket protein så kan kroppen få svårt att hinna med i produktionen av urinämnen. Detta drabbade förr pälsjägare och eskimåer då de tvingades leva på magert kött under senvintern. De råkade ut för proteinförgiftning vilket faktiskt är svårt för oss att få men som sagt det finns grader i helvetet.

Det är väl inte så att du äter för mycket protein? För min del tog det lite emot från början att komplettera magert kött med feta tillbehör som legymsallad eller rejäla slevar med feta såser. Äter man för lite fett och använder protein som bränsle så är det klart negativt för kroppen. Man ska inte överdriva mängden protein utan äta ungefär lika mycket som förut.

Bacon, ägg och gärna några buketter med broccoli är en oslagbar kombination och återkommer regelbundet i min matsedel.

Förutom mer salt tror jag även att du kan fundera på att några kalium tabletter för att få bra balans mellan natrium och kalium om inte ditt salt innehåller kalium, samt instämmer med Pingo att du bör kolla balansen mellan fett och protein, fett kan även hjälpa mot trög mage. Annars är magnesium bra för att få fart på magen.

• Like 1

Förutom mer salt tror jag även att du kan fundera på att några kalium tabletter för att få bra balans mellan natrium och kalium om inte ditt salt innehåller kalium, samt instämmer med Pingo att du bör kolla balansen mellan fett och protein, fett kan även hjälpa mot trög mage. Annars är magnesium bra för att få fart på magen.

Instämmer.

Om du tar vitamin D3 i doser omkring 2000 IE eller 50 mikrogram så kommer tarmen att bli bättre på att ta upp mineraler från kosten. Kosttillskott som magnesium blir då inte heller lika  laxerande och tas upp betydligt bättre.

Har man brist på D3 genom att vara rädd för solen så kan man faktiskt få mineralbrister även med en i övrigt helt perfekt kost med massor av grönsaker.

Jag är av den uppfattningen att just Vitamin D3 och magnesium bör man ta även om man äter en fullvärdig kost. Diabetiker av alla typer bör dessutom ta ett tillskott av zink.

• Like 2

För att få i mej extra salt varje dag så gör jag så som man gör för att dricka Tequilashots  :P Häller på salt vid tumgreppet på handen och slickar i mej och dricker ett glas vatten... för det är ju inte så där överdrivet gott att blanda ut det i vatten tycker jag  :blink:  :rolleyes:

• Like 5

Då är det helg och med det dags att vara med i diskussionen igen. Det här hänt en hel del de senaste dagarna. ;)

Angående mitt vatten och salt innetag. Det blir havsalt eller Himalaya salt för min del. Eftersom kosthållningen innebär mestadels kryddat mat, kan jag känna att jag får i mig mycket salt redan. Salt på frukost eggen, i salladen, i grytan, på köttet, i bacon osv. Givetvis kan jag inte veta om det är tillräckligt mycket, men att börja äta salt bara för sig på toppen av allt annat salt som kommer med maten känns nog lite extremt och onaturligt.

Det här med att blanda ihop matlust och behov att dricka… visst vet jag att det förekommer, speciellt när man äter den vanliga medelsvenssons kost. Med LCHF känner man av ganska rejält att man behöver dricka. För min del känner jag mig uttorkat och nästan lite tungt i munnen. Dessutom gör ju all saltad mat att man blir törstig efter maten. Hur som hels, ett bra tips är ju själva färg på kissen. Är den gul eller tom mörkgul dricker man för lite. Eftersom det inte förekommer för mig utom på morgonen vill jag nog påstå att vattenintaget är tillräckligt. Återigen, att tvinga i mig ännu mer att dricka som enbart gör att jag får kissa jämt känns fel och onaturligt.

För mycket protein? Mycket möjligt att det blev lite för mycket i början, särskild när jag fortfarande åt en del mejeriprodukter. Vill dock tillägga att det aldrig blir 2 köttmåltider om dagen. Men som sagt, lägg till proteinerna i osten så kan det nog har varit för mycket. Har dock dragit när med osten rejält den senaste veckan samt börjat föra matdagbok för att se hur fördelningen på kolhydrater, fet och proteiner är. Proteinerna ligger mellan 50 och 90 g per dag.

Sist men inte minst vill jag nämna att jag häller lite torkade alger på mina sallader då och då, just för att få i mig allt som behovs. Men självklart är det mycket möjligt att jag har en obalans i mineral ämnen, det är ju svårt att veta.

Med tanken på att det naturliga i LCHF diskuteras en del, undrar jag varför en del saker känns så fel för mig, både mentalt och i kroppen. T.ex. det här med ketos. Som jag upplever det, är det ett kroppstillstånd som uppstår när man befinner sig i en extrem situation som en svår sjukdom som gör att man varken kan eller vill ta i sig mat. Eller när det är krig eller naturkatastrofer som gör att människan får svälta. Att kroppen har ett system att hantera liknande situationer är ju bara bra. At påstå att ketos är det bästa för kroppen och det mest naturliga tillstånd där man fungerar på toppnivå kan jag däremot inte hålla med om. Givetvis får ni som känner så leva på detta sätt, men för min del är det fel på så manga sätt.

Vill tillägga att jag har fått gallkolik liknande symptom natten till för igår. Min avföring var mycket ljust, magkramper och rejäl smärta i högra revbenen. Lag till känslan av illamående och en ökande aversion mot all fet i maten som jag har haft i flera dagar. Allt detta har fått mig att dra slutsatsen att LC är något som jag köper men inte HF. Fick jobba med värmeflaska hela natten samt köra en tarmsköljning för att avlasta kroppen. Kunde ändå inte få mycket sömn. Det första jag gjorde igår var att köpa örtte för gall och levern. Som mat blev det sallad på vit rättika, gurka och rädisa för att hjälpa levern med fetsmätningen. Lägg till två kronärtskockor som jag åt med en dip på avokado och lite olivolja. Redan under dagens gång kunde jag känna hur den mörka tunga smärtan i övre högre buken blev mindre även om den gnager lite kvar. Är inte förvånade över mitt sug på beska grönsaker längre som jag åt en del på senaste dagarna, då besk hjälper levern med fet smältningen. ;)

Så, min personliga facit efter fem veckor med LCHF: Jag kommer nog fortsätta att utesluta bröd, ris, pasta, potatis och böner från maten. Godis och annan skräpmat är ju en självklarhet att det inte bör finnas med i kosten. Sedan får det blir mindre av både kött och smör för min del. Det är inget jag mår bra av. Naturliga fetter som avokado, nötter och olivolja får det vara i stället. Mycket mer grönsaker, även om de har lite kolhydrater här och där. Kokosnötter som bra alternativ mot chipsen framför TV:n  men inte kokosolja i kaffet. Och några bär när det känns bra. Förhoppningsvis kommer jag inte i ketos igen för det är det värsta jag vet. :P

Tack alla ni som har gett råd och tips. Grattis till alla som tycker det här fungerar bra för er. Kör på! :)

• Like 2

Visst är ägg super bra? Tack vare LCHF har jag hittat tillbaks till ägg som är så flexibla och goda. Äter bara ekologiska då de smakar bäst. Ska börja experimentera lite med recept där man blanda den hårdkokta äggulan med annat som finhackat lax eller så. ;)

• Like 2

Visst är ägg super bra? Tack vare LCHF har jag hittat tillbaks till ägg som är så flexibla och goda. Äter bara ekologiska då de smakar bäst. Ska börja experimentera lite med recept där man blanda den hårdkokta äggulan med annat som finhackat lax eller så. ;)

Synd att jag inte är läkare så jag kan vara mer säker på min sak. Det låter som att levern inte har kommit upp i fulla varv med att producera tillräckligt med gallvätska eller också kanske du har bekymmer med gallstenar. Kokosfett exempelvis behöver ingen gallvätska för att omvandlas till ketoner. Enkelomättade och fleromättade fetter behöver inte heller lika mycket galla som mättade fetter. 

Du kan ju begränsa andra mättade fetter ungefär som du tänker förutom kokosfett under några veckor och se om besvären försvinner. Efter att levern kommit igång ordentligt så ska det inte vara något bekymmer med att äta allt mättat fett som smör och fläsk.

Update: Jag börjar mer och mer tro på smågrus i gallgångar eller gallblåsa eftersom du är ordentligt i ketos från dina  mätningar att döma.  Se kostdoktorn om detta http://www.kostdoktorn.se/blir-gallbesvar-battre-pa-lchf

Har du smågrus så kan du minska trycket genom att äta fett som kräver mindre mängd galla. Kokosfett och enkel och fleromättade fetter. Undvik alltså mättade fetter en period så kanske gruset spolas ut den naturliga vägen. Om inte det går bra så kanske du behöver söka läkare för gallbesvär.

• Like 2

Hi kära LCHFare!

Min fjärde vecka med LCHF går mot sitt slut och hälsoproblemen blir mer inte mindre. Vikten stannar envis med, men det bryr jag mig inte om.

• Huvudvärk: jag vaknar med häftiga huvudvärk varje morgon. Även Ipren hjälper bara lite värken kan hålla sig hela dagen. :(
  • Koncentrationssvårigheter: Den mentala kroppskänslan påminner lite om dagen efter en stor fest. Man är vaken men hjärnan hänger inte med. På jobbet kan jag slicke email där ord fattas i meningen och andra små roligheter. Inte bra när man jobbar med redovisning. :mellow:
  • Buksmärta: Det tar mellan 2-3 dagar innan jag kan gå på toan. Jag känner mig svullen och tungt i magen. Kan få kramper efter maten.
  • Hjärtat rasar: När jag vaknar mäter jag pulsen medan jag ligger kvar i sängen. Det brukar vara runt 80/minut. Det är väl för mycket när man ligger och vilar. Inte att tala om hur hjärtat rasar efter jag ätit. Kan sitta på kontoret med 98 puls efter lunchen. Det känns mycket otryggt. Har aldrig upplevt nåt tidigare. Har ej blodhögtryck.
  • Illmående: Ibland känns det som jag vill bara spy. Gärna efter maten också, när pulsen rasar iväg. Känslan runt solarplexus är då samma som man har när man har gjort många sit ups på gymmet. Det känns varmt och gör ont.
  • Influensaliknande kroppskännslan: Känner mig öm i hela kroppen. Kan känner mig såpas svag att jag får pusha mig själv när det tas en trappa på kontoret. Fattar inte hur någon kan hålla på med träning under den här kosten.
  • Anxiety: Känner mig orolig och speedad. Inte alls avslappnad eller lungt.
  • Hunger: Efter en period med lite hunger och matlust har jag varit vrålhungrig de senaste 3 dagar. Jag menar smärtsam hunger som gör att man nästan mår illa av det. Efter maten känner jag mig hungrig fortfarande. Vet ej hur jag ska äta så mycket eller snarare sagt vad Man ska ju inte äta för mycket protein heller. Carbs är no go, så frukt eller stora mängder grönsaker går inte heller. Och fet så som den är får jag inte ner. vidrigt. Utöver det har jag börjat lägga på vikt sedan jag äter så mycket pg av hungern. :angry:

ENligt sticken har jag varit i djup ketos hela veckan om de nu är pålitliga. Dricker 1,5 l vatten om dagen, lägg till te och MBC. Gå och kissa en hel del. Igår kväll orkade jag inte med det här längre och åt LCHF pannkakor med agavsirup för att komma ur ketos. Desvärre föll jag inte ur helt utan den blev enbart mycket svag.

Hjälp! Orka inte med det här mycket längre till. :( Det känns varken bra eller som den goda naturliga kosthållningen som det alltid snakas om. Har alrdig haft liknade negativa effekter på någon annan diet.

Oj! var en hel del ''omställningsbesvär'' som du förmodligen har dykt på. Prova en mer succesiv övergång till LCHF, där du drar sakta men säkert på kolhydraterna och höjer på fettet gradvis, det bör definitivt ge en lättare omställning. Strikt lågkolhydratkost ger en vätskedrivande effekt. Trötthet, svaghet, yrsel och huvudvärk kan bero på vätske- och saltbrist. Testa detta:

• Lös en halv tesked salt i ett stort glas vatten
  • Drick

Om besvären med huvudvärk, yrsel eller trötthet snabbt minskar (inom 5-20 minuter) berodde de på vätske- och saltbrist.

Det som kan ta längre tid än en vecka att anpassa sig är orken vid kraftig fysisk ansträngning. Detta kan ibland ta flera månader innan den upplevs normal igen. Då upplever många istället en kraftigt ökad uthållighet.

Blir omställningssbesvären för svåra kan man äta lite extra kolhydrater – en bit grovt bröd, mer grönsaker eller en halv banan, bara som exempel. Detta kan möjligen fördröja anpassningen en aning, så vissa föredrar att stå ut istället.

Ett par, tre veckor efter att jag började med LCHF så fick jag helt plötsligt en mycket konstig huvudvärk och ont uppe i magen innanför revbenen så att säga, en värk som jag inte kände igen sen innan och trodde att kosten nog inte var nåt för mej så jag googlade lite och hittade flera bloggar där liknande symptom nämndes som just omställningsbesvär.. Jag var helt övertygad om att det var bland annat min galla som värkte och jag "köpte" logiken i att efter att ha ätit fettfattig kost i många år så förstod jag det logiska i hur gallan funkar och varför. 

Angående saltet så har jag i allafall ändrat uppfattning sen min mamma låg inne i tolv dygn pga natriumbrist, som ju är riktigt farligt att drabbas av :o ...

Här är ett par bra inlägg om salt, på Kostdemokrati:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/08/01/livsmedelsverkets-saltrad-gor-att-100-dor-varje-dag/

http://www.kostdemokrati.se/ulfljungblad/2012/11/04/saltbrist-kan-ge-cirkulationskollaps-och-plotslig-dod-och-kanske-orsakar-lagt-saltintag-dessutom-hogt-blodtryck/

Sedan jag började med att äta extra salt så får jag gå på toa som jag ska bland annat  :)

• Like 4

• 3 weeks later...
  • 8 years later...

Ur min synvinkel låter det som om du kan ha en lite mer djupgående problematik som inte hjälps av de "vanliga tipsen". Nu verkar det ju som om du har beslutat dig för att hålla dig till enbart low carb, men jag skulle kanske ändå hänvisa dig till en funktionsmedicinsk terapeut som kunde gå igenom dina prover lite mer djupgående. I ditt fall kan det handla om att du till exempel har brist på galla som gör att du blir väldigt illamående, eller att du har problem med något annat organ. Den problematiken kommer ju ändå att kvarstå oberoende av kosthållning och kan vara bra att kolla upp.