Jump to content

Mat till ammande mamma

OggeP

Recommended Posts

Hej.

Undrar vad man som mamma egentligen kan äta och vad man bör undvika när man ammar sin bebis?

Det finns ju så mycket som man skall undvika enligt BVC för att barnet inte skall få ont i magen och skrika på nätterna.

När man äter lchf så blir det ju ganska mycket grädde, ost, smör, ägg, creme fraische, grönsaker osv osv vilket flera av dessa samtidigt är med på sådant som BVC säger att man skall hålla sig ifrån när man ammar?

Detta gör att man blir förvirrad och slutar med att sambon knappt äter något när man inte vill ha ännu en natt med ett barn som skriker mellan 23-05. Hade varit kanon om någon hade några tips om vad man som ammande mor kan äta och stoppa i sig (lchf) utan att man riskerar magknip åt sitt barn

/Oskar 

Tror det är rätt individuellt, men man ska nog hålla sig ifrån värstingarna som lök, vitlök och kål. Här var det inga problem med ägg, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, mejeriprodukter och då har man ju en bred bas.

Ett tips är fänkolste till mor och barn. Det hjälpte oss.

Och de kompisar jag har som inte ätit lchf har haft samma kolikproblem, så det finns inget rätt eller fel. Man får prova sig fram. 

Jag skulle lägga större vikt på bebisens välmående än på LCHF. Huvudsaken är att hitta vad bebisen inte tål. Uteslut i första hand spannmål och mejeriprodukter. 100%, inte 95%. Proteiner som bebisen inte tål kan följa med bröstmjölken. Ser man inte resultat inom ett par dagar (?) får man utesluta ännu mer (ägg, fisk?). 

Hej, jag har helammat en tjej på lchf-kost i 6 månader och det gick alldeles utmärkt. Jag märkte aldrig av att hon reagerade på något jag åt och jag drack kaffe, käka mycket jordgubbar med grädde (hon är född i början av juni) och lök, kål etc. Hon reagerade inte på något. Min förstfödde däremot hade ibland lite magknip (åt då enligt tallriksmodellen) och det som hjälpte honom var att få igång tarmarna så släppte knipet. Det som jag upplevde var mest effektivt för honom var att lägga honom på rygg i mitt knä med fötterna mot mig och sedan hålla i hans fötter och göra cykelrörelser med hans ben. Detta resulterade ofta i lite prutt och sedan var knipet borta.

Nu vet jag inte hur gammal den lilla/lille är men i min värld så är ett litet barns skrik en fråga och som ska besvaras med bröstet/mat. Först när alla frågor är besvarade (ja, jag tar hand om dig, jag låter inte vargen komma och ta dig etc) då får du ett lugnt barn som gärna sover gott om natten :-)

Vad barnet tål är individuellt och ni måste måste själva komma på vad som funkar och inte, men jag rekommenderar att använda er av Sempers magdroppar. Ta dock mycket mer än vad som står på flaskan. Goda tarmbakterier är a och o och man kan inte få för mycket.

Lycka till!

För oss gjorde Minifom dropparna skillnad på så vis att det var lättare för den lille att få ut gaserna. Men det verkar ju vara väldigt olika det där med de små magarna. Har man otur får man utesluta en hel del. Men det låter ju definitivt inte bra om mamman inte äter ordentligt! Hon behöver ordentligt med näring för att orka. Nu när jag ammar känner jag mig verkligen "utsugen" på energi om jag slarvar med maten. Det lär ju knappast gynna mjölkproduktionen heller om mamman äter för lite.

Fet mat verkar gynna min mjölkproduktion. Om man vill undvika mejerier, inklusive smör, så är kanske kokosfett ett bra alternativ? Och gärna fett kött, helst naturbete för mer omega-3, och fet fisk. Det borde väl vara en bra bas. Sen tror jag det är bra att få i sig kalcium när man ammar. Hur man fixar det utan mjölkprodukter vet jag inte.

Men sen verkar BVC säga ganska olika gällande maten tycker jag. Man kan ju prova andra vägar som kolikmassage och magdroppar mm innan man kraftigt begränsar sin kost som ammande. (Sen kanske man inte ska frossa i rå lök och kål...)

En sak till... I den mån man kan påverka det så kan man försöka att inte amma för lite på varje bröst vid varje tillfälle. Den första magrare mjölken som kommer är jobbigare för magen än den fetare mjölken som kommer senare.

Och ännu en sak som slog mig. Hon kan inte ha för mycket mjölk/för kraftig utdrivningsreflex? Jag insåg att det var en stor orsak till min sons smärtsamma gaser i magen den första tiden. Han svalde luft och trasslade när han åt eftersom han inte klarade av det kraftiga flödet. Jag provade blockamning (det finns att läsa om hos ammingshjälpen) och det hjälpte faktiskt en del. Sen blev det också helt enkelt bättre av att han växte till sig.

Ta hand om din sambo så att hon orkar med ammingen nu när det är jobbigt! Nu när det funkar fint så tycker jag det är guld värt!

Hej

Jag kan tipsa om akupunktur på er bebis om det verkar som hon/han har kolik. Våran äldsta hade kolik. Jag kunde inte äta något, eller rättare sagt hon hade ont i magen ändå. Det finns en kvinna i Stenungsund som utför behandling. Våran tjej var helt smärtfri efter 2 veckor och då kunde jag äter precis vad jag ville. Kommer inte ihåg vad hon heter men om det är intressant så googla spädbarnsakupunktur och Stenungsund så kommer det säkert fram något bra. Lycka till och hoppas ni får ordning på bebisens mage'

Jag ammade min son i 12 mån och 3 veckor, började med lchf när han var 6 veckor. Inte ett magknip sen jag bytte kost! Dessutom blev han plötsligt mätt snabbare (från att ha ammat 1-1½ timme åt gången till ca 15-20 min + att han var mätt längre.
Nu är han ett år gammal och på dagis säger de att han är starkare och uthålligare än 2åringarna. Tacka fan för det, jag hade tydligen dunderhonung i tuttarna :P

Jag har helammat på lchf och mina erfarenheter är att hon blev snabbt mätt och det enda jag inte kunde äta var kål och jordgubbar. men jag har ett annat tips till er. Jag har 3 barn och väldigt tätt mellan dom 2 sista, och eftersom jag visste att jag skulle få bära på både mellan barnet och den lilla så  köpte jag en sjal som heter easy hug, jag var väldigt skeptisk mot sjal eftersom det verkar krångligt men denna är bara 2 st slingor som man sätter i kors över axlarna man behöver inte knyta den alls. Min flicka älskade sjalen, hon fick vara nära mig och jag upplevde att så fort hon blev gasig och kinkig eller om hon började skrika på natten så kunde jag avstyra det genom att lägga henne i sjalen,, tryggheten tog övehanden över magknipen,, det var inte många minuters sammanlagd skrik med henne. Jag är helt övertygad om att den sjalen räddade många kvällar och näötter för oss. jag köpte en på nätet med  hade även en hemmasydd, väldigt enkelt om man har en symaskin..sa min duktiga kompis i alla fall,, jag är hopplös;o) hoppas att ni får ordning på allt, sova måste man..