Gonzia Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Hej Jag är ny i forumet och har en liten fundering. Har ätit LCHF-kost sedan i maj och har hittills tappat 16 kg och känner mig gaska nöjd med det snabba viktraset, väger mindre nu än på många år. Fick erbjudande om en kostnadsfri hälsoundersökning på mitt jobb som jag nyttjade, är dock lite fundersam på resultatet. BMI: 28,9 Blodsocker: 3,8 Kolesterol: 5,4 Blodtryck: 135/85 HB: 142 Triglycerider: 2,9 Vad jag kan läsa mig till är triglyceridvärdet väldigt högt, är det något att oroa sig över? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Var du fastande när du tog provet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gonzia Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Jag åt lunch vid 10:30 och provtagningen var runt 13:30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 På 1177.se (t.ex.) hittade jag information om provtagning för exempelvis blodfetter. Man ska vara fastande sedan minst 10 timmar (på andra ställen har jag läst minst 12); vatten får man dricka. Och det ska de informera om innan man tar provet. På kostdoktorns sida om kolesterol stod det om fastande och postprandiella triglycerider, att fastevärdena sjunker snabbt på lågkolhydratkost, och med tiden även triglyceridvärdena efter måltid. Är du orolig: ta om provet fastande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts