Aleks Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Sen ett par dagar tillbaka har jag känt mig öm i lederna. Ungefär som när man har ont när man är sjuk och det ömmar överallt. Jag känner mig inte sjuk. Visserligen är jag trött men det är första veckan efter sommarlovet och barnen ska in i nya rutiner och då får jag vara lite mer på topp och jaga på på morgonarna för att både 6 åringen och 2 åringen ska bli klara i tid. Jag äter LCHF för att jag har måååånga kilo att gå ner. I helgen hade jag en dikeskörning då det blev helt tokigt med maten. Nu är jag på rätt spår igen. Min fråga är kan det vara någon brist på något som gör att jag känner mig så öm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Kan vara att du reagerar på någonting du ätit/äter. Matkänslighet kan ge bland annat ömmande leder och om du känner av ökad stress kan det definitivt vara en bidragande faktor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 22, 2013 Author Share Posted August 22, 2013 Kan vara att du reagerar på någonting du ätit/äter. Matkänslighet kan ge bland annat ömmande leder och om du känner av ökad stress kan det definitivt vara en bidragande faktor. Stress... ja varför inte. Bara för att jag inte känner mig stressad så betyder det inte att kroppen inte känner av det... Fast jag undrar om det inte är maten ändå... jag har fått mystiska finnar någon på halsen och någon på hakan... Det kanske är något jag stoppat i mig ändå... Min kropp brukar reagera med att jag får finnar i ansiktet när jag ätit något jag borde ha låtit bli (framförallt kolhydrater då). Jag får nog tänka efter vad som åkt ner i magen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Sen ett par dagar tillbaka har jag känt mig öm i lederna. Ungefär som när man har ont när man är sjuk och det ömmar överallt. Jag känner mig inte sjuk. Visserligen är jag trött men det är första veckan efter sommarlovet och barnen ska in i nya rutiner och då får jag vara lite mer på topp och jaga på på morgonarna för att både 6 åringen och 2 åringen ska bli klara i tid. Jag äter LCHF för att jag har måååånga kilo att gå ner. I helgen hade jag en dikeskörning då det blev helt tokigt med maten. Nu är jag på rätt spår igen. Min fråga är kan det vara någon brist på något som gör att jag känner mig så öm? Du har inte blivit fästingbiten under sommaren? Borrelia kan ge ömhet i lederna och trötthet som symtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Stress... ja varför inte. Bara för att jag inte känner mig stressad så betyder det inte att kroppen inte känner av det... Fast jag undrar om det inte är maten ändå... jag har fått mystiska finnar någon på halsen och någon på hakan... Det kanske är något jag stoppat i mig ändå... Min kropp brukar reagera med att jag får finnar i ansiktet när jag ätit något jag borde ha låtit bli (framförallt kolhydrater då). Jag får nog tänka efter vad som åkt ner i magen... Finnar, hudutslag, eksem osv. är en symptom på att detoxifieringssystemet är överbelastat så istället för att "skiten" kommer ut den rätta vägen så trycker kroppen ut det genom huden vilket kan vara en respons på matkänslighet. Så du skulle ju kunna testa att utesluta den/de råvaror du äter som mest av och se om det blir bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Finnar, hudutslag, eksem osv. är en symptom på att detoxifieringssystemet är överbelastat så istället för att "skiten" kommer ut den rätta vägen så trycker kroppen ut det genom huden vilket kan vara en respons på matkänslighet. Så du skulle ju kunna testa att utesluta den/de råvaror du äter som mest av och se om det blir bättre. Eh..?? Vad är det vi tjejer detoxar då varje gång vi får mensen? Väldigt många som upplever att det kommer finnar också i samband med det. Så skulle nog inte säga att eksem och finnar är symptom på detox enbart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Finnar och exsem är ofta en förändrad homeostas tex vid mens, pubertet, bantning, graviditet osv. Värk i leder är rätt ofta någon infektion av virus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Sen ett par dagar tillbaka har jag känt mig öm i lederna. Ungefär som när man har ont när man är sjuk och det ömmar överallt. Jag känner mig inte sjuk. Visserligen är jag trött men det är första veckan efter sommarlovet och barnen ska in i nya rutiner och då får jag vara lite mer på topp och jaga på på morgonarna för att både 6 åringen och 2 åringen ska bli klara i tid. Jag äter LCHF för att jag har måååånga kilo att gå ner. I helgen hade jag en dikeskörning då det blev helt tokigt med maten. Nu är jag på rätt spår igen. Min fråga är kan det vara någon brist på något som gör att jag känner mig så öm? Kom det onda efter att du haft din dikeskörning med maten? Jag blev öm i lederna en vårvinter när jag ätit ost och kex under vintern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts