Jump to content

Döm inte ut livsmedelsverkets kostråd

Bjorn CJ
 Share

Recommended Posts

Som jag skrev ovan så finns det ingen obligatorisk skyldighet att varningsmärka sockerrika produkter (även om jag tycker det borde finnas det) nyckelhålsmärkningen har funnits i många år (sedan 1989) i Sverige och finns numera även i Danmark och Norge. Problemet med märkningen uppstår OM en produkt är mager ur fettsynpunkt men innehåller mycket socker (typ sötade yoghurtprodukter)...

Icke sa Nicke! Nyckelhålsmärkningen har per definition varit ett problem sedan begynnelsen just för att man snöade in på livsmedels fettinnehåll. Det är således en, måhända något uppdaterad, rest från de decennier som präglades av fettfobi.

För att exemplifiera detta mer konkret så låg gränsen för att få nyckelhålsmärka ett livsmedel i begynnelsen på 10 gram fett/100 gram livsmedel. Detta fick den lite lustiga effekten att Donkens små hamburgare, som av en ren händelse, exakt på gramet uppfyllde den premissen BLEV nyckelhålsmärkta men vildfångad lax inte blev det... Utan att lägga någon överdriven värdering i Donkens produktkvalitet och dess livsmedels näringsinnehåll så borde man ändå med detta exempel kunna se det stora problemet.

...då måste man även läsa på innehållsförteckningen eftersom man då kan väga för-nackdelar av att välja fettfattigt eller sockerrikt.

Och detta instämmer jag är A och O. De flesta märkningar kommer alltid att vara behäftade med problem som inte ligger i linje med märkningens intention varför det vore mycket bättre att lära/utbilda människor i det basala vad gäller näringslära/näringsinnehåll.

På samma sätt som man då jag växte upp, svikter minnet mig inte, lade visst krut på att få kreti och pleti att förstå poängen med jämförelsepris/kg ur ett konsumentvägledningssyfte så borde man väl i nådens år 2013 kunna åstadkomma något liknande vad gäller livsmedel/näringslära ex i relation till makronutrientinnehåll ur ett hälsovägledningssyfte. Inte minst med tanke på att hälsostatusen på folkhälsonivå är ett gigantiskt problem på längre sikt.

Man skulle ju även kunna tänka sig att vårt kära Livsmedelsverk striktade upp det praktiska vad gäller näringsinnehåll ex att alla livsmedel inte bara skulle visa detta (så är inte fallet idag) utan även skulle visa detta på enhetligt sätt som man har haft i USA under lång tid...förslagsvis.

Fettdebatten ger jag mej inte in på...

Goddag yxskaft?

Det är just ur ett perspektiv där "fettdebatten" ligger i fokus som inte bara den här tråden utan hela jämrans forumet bedrivs.

Din kritik faller platt just för att du, enligt egen utsago, inte beaktar detta.

...men jag konstaterar bara att LCHF har funnits ett fåtal år

Då konstaterar jag en viss okunnighet och brist på påläsenhet vad ämnet beträffar.

I praktiken så länge människor ätit mat har lågkolhydratkost bedrivits som kosthållning. Måhända inte nödvändigtvis, frånsett enstaka ställen i världen, som huvudsaklig kosthållning. Kroppens biokemiska system har ju dock varit "på banan" under lång, lång tid och det är detta som dikterar födans lämplighet eller ej och det är också detta som ger de, än så länge, överlägsna effekterna vad gäller att kurera våra moderna s.k. välfärdssjukdomar.

LCHF är därför en modern benämning på en inte purung kosthållning som utgår från ett lågt intag av kolhydrater kompenserat med ett högre intag av fett.

Förutom Stefanssons observationer under sina polarresor så har ju lågkolhydratkost varit ett stående inslag ända sedan 60-/70-talen inom kroppsbyggarkretsar och då främst i relation till formtoppning. Och engelsmannen som gav oss ordet "bantning" och vad han åt behöver kanske inte påminnas om? Så glöm det där med "fåtal år".

Det är således ingen ny dietfluga. Man måste skilja på fakta och verklighet resp. när saker och ting får fäste i mainstreamvärlden. Bara för att det börjat skrivas en massa om "LCHF" först under de senare åren i vårt avlånga land så innnebär bara det i praktiken att avståndet mellan kunskap/forskning och kunskapens/forskningens relevans för allmänheten är alldeles för långt.

Mainstreamuppmärksamheten drivs, som det mesta annat numera, inte alls av högre värden och principer utan rent och krasst av (oftast kortsiktigt) vinstintresse. När en kosthållning/dietform nått kritisk massa och blivit "het" ur ett ekonomiskt perspektiv...tja, då går det i regel undan. Det är detta som skett med LCHF/lågkolhydratkost. Det är också detta som gjort det "hett" med kosthållningar som försöker åstadkomma samma hälsobringande effekter som LCHF, ex. periodisk fasta och 5:2, fast med "normal" kost.

, forskningen om olika typer av fetter och deras inverkan på kroppen har en mycket omfattande och långvarig dokumentation.

Omfattande/långvarig är inte samma sak som kvalitetsvurmande eller vittseende. Just detta gör också att det med rätta går att kritisera den vetenskapliga grunden när forskning sker på så hemskt lösa boliner som de facto skett och får sådana vittgående konsekvenser dessutom.

Med detta sagt, det finns högkvalitativ forskning på området som redan på 90-talet satte konkret fokus på sådant som LCHF ofta optimalt adresserar. Så låt oss för allt i världen inte nyttja vetenskapskortet som ett argument EMOT LCHF.

Själv äter jag medelhavsdiet och mår utmärkt med rätt mängd och sorts kolhydrat, lite mättat fett och mycket fler- och enkelomättat fett, och har inga problem med viktökning.

Grattis till dig!

Själv åt jag något liknande det under flera år som sedan övergick i en egenmodifierad, och förvisso "avslappnad", variant av "stenålderskost" och mådde väl i stora drag ok men inte alls med de stora positiva effekter och konsekvenser på...nästan allt...som det fick när jag började på en "riktig" lågkolhydratkost.

To each his own. "Medelhavskost" är för övrigt mäkta populärt på SLV vilket väl sannolikt är ett rent sammanträffande?

• Like 7

Jag säger inte emot dig men är ändå nyfiken på hur du har kommit fram till det.

"Motion" är ju ett väldigt allmänt begrepp som omfattar väldigt mycket.

Dels finns det ju forskning i ämnet. 

Sen är ju inte personlig erfarenhet att förakta heller, särskilt när det visar sig att man inte är bara ett freak of nature utan att det verkar gälla många. Min erfarenhet är precis det: motion suger som väg till viktreduktion. Big time. Som ett exempel: i varas fick jag motionsfnatt. Körde 2-3 timmar zumba i veckan, 3 st 20 minuterspass i gymmet med så tungt i maskinerna att jag pep som en liten flicka, 2 timmar yoga i veckan och ovanpå allt det en simtur varje dag på ca en kvart och någon långpromenad på helgen. 

Gissa hur mycket jag gick ner på två månader?

Exakt 0 gr.

På pricken. 

Kroppen blev fastare, min rygg blev nästan bra, jag kände mig starkare och jag hade roligt. Men jag gick inte ner ett gram. Och det här är inte första gången det har hänt, jag har tränat och motionerat i perioder förr med samma deprimerande resultat. Vilket har lett till att jag har slutat för det ar ju inte gjort den nytta jag ville och som "alla andra" sa att den skulle göra. Jag var ju fet för att jag var glupsk och lat, så långt var ju all expertis överens. Nu har jag ÄNTLIGEN kopplat bort vikt och motion från varann och det har gjort att jag varit aktivare än någonsin sen jag tog det beslutet för snart tre år sen. 

Min erfarenhet av motion är att jag inte går ner i vikt av motion. Däremot verkar det göra att jag har lättare att inte gå UPP igen om jag motionerar, att jag kan ta ut svängarna mer vad gäller "slarv" med maten.

Om jag däremot sitter i soffan och pillar mig i naveln MEN pressar ner kolhydraterna kan jag på samma tid gå ner nåt kilo i alla fall.

• Like 2

Den som aldrig har haft viktproblem vet inte vad viktproblem handlar om. Det är omöjligt för en smal - aldrig bantande - person att sätta sig in i en människas sits vars dagliga kamp ägnas åt kilona. Din kropp är inte förstörd med år av extra kilo som min.

Du äter ju inte själv enligt Livsmedelsverkets rekommendationer så varför i all sin dar ska andra lyssna på "dom"?

Det finns ingen annan än jag själv som bestämmer hur mycket och vad för föda jag skall äta (Om man inte som barn tvingas äta kost som höjer kroppsvikten extremt, men då är det ju föräldrarnas ansvar). Ingen kan väl skylla sin viktuppgång på någon annan, på maten eller på Livsmedelsverket?, man måste väl veta vad man äter och kontrollera innehåll av fett, kolhydrat och protein och andra näringsämnen inklusive energiinnehåll (kalorier) - problemet är att folk tittar inte på innehållsförteckningarna utan på PRISLAPPEN, och man vill dessutom att allt skall SMAKA GOTT. För att ingen skall missförstå så vet jag att det finns folk som av genetiska och medicinska orsaker inte kan undvika sin övervikt själva. men dessa är i en minioritet.

Att motionera för att kunna gå ner i vikt är överskattat ;)

Forskning har visat att motion kan sänka blodsockernivån i upp till 2 dygn efter den fysiska träningen. Motion ensamt är ingen viktminskningsmetod, men det är ett viktigt och hälsosamt komplement som tyvärr många missar och undviker.

• Like 2

Icke sa Nicke! Nyckelhålsmärkningen har per definition varit ett problem sedan begynnelsen just för att man snöade in på livsmedels fettinnehåll. Det är således en, måhända något uppdaterad, rest från de decennier som präglades av fettfobi.

För att exemplifiera detta mer konkret så låg gränsen för att få nyckelhålsmärka ett livsmedel i begynnelsen på 10 gram fett/100 gram livsmedel. Detta fick den lite lustiga effekten att Donkens små hamburgare, som av en ren händelse, exakt på gramet uppfyllde den premissen BLEV nyckelhålsmärkta men vildfångad lax inte blev det... Utan att lägga någon överdriven värdering i Donkens produktkvalitet och dess livsmedels näringsinnehåll så borde man ändå med detta exempel kunna se det stora problemet.

Och detta instämmer jag är A och O. De flesta märkningar kommer alltid att vara behäftade med problem som inte ligger i linje med märkningens intention varför det vore mycket bättre att lära/utbilda människor i det basala vad gäller näringslära/näringsinnehåll.

På samma sätt som man då jag växte upp, svikter minnet mig inte, lade visst krut på att få kreti och pleti att förstå poängen med jämförelsepris/kg ur ett konsumentvägledningssyfte så borde man väl i nådens år 2013 kunna åstadkomma något liknande vad gäller livsmedel/näringslära ex i relation till makronutrientinnehåll ur ett hälsovägledningssyfte. Inte minst med tanke på att hälsostatusen på folkhälsonivå är ett gigantiskt problem på längre sikt.

Man skulle ju även kunna tänka sig att vårt kära Livsmedelsverk striktade upp det praktiska vad gäller näringsinnehåll ex att alla livsmedel inte bara skulle visa detta (så är inte fallet idag) utan även skulle visa detta på enhetligt sätt som man har haft i USA under lång tid...förslagsvis.

Goddag yxskaft?

Det är just ur ett perspektiv där "fettdebatten" ligger i fokus som inte bara den här tråden utan hela jämrans forumet bedrivs.

Din kritik faller platt just för att du, enligt egen utsago, inte beaktar detta.

Då konstaterar jag en viss okunnighet och brist på påläsenhet vad ämnet beträffar.

I praktiken så länge människor ätit mat har lågkolhydratkost bedrivits som kosthållning. Måhända inte nödvändigtvis, frånsett enstaka ställen i världen, som huvudsaklig kosthållning. Kroppens biokemiska system har ju dock varit "på banan" under lång, lång tid och det är detta som dikterar födans lämplighet eller ej och det är också detta som ger de, än så länge, överlägsna effekterna vad gäller att kurera våra moderna s.k. välfärdssjukdomar.

LCHF är därför en modern benämning på en inte purung kosthållning som utgår från ett lågt intag av kolhydrater kompenserat med ett högre intag av fett.

Förutom Stefanssons observationer under sina polarresor så har ju lågkolhydratkost varit ett stående inslag ända sedan 60-/70-talen inom kroppsbyggarkretsar och då främst i relation till formtoppning. Och engelsmannen som gav oss ordet "bantning" och vad han åt behöver kanske inte påminnas om? Så glöm det där med "fåtal år".

Det är således ingen ny dietfluga. Man måste skilja på fakta och verklighet resp. när saker och ting får fäste i mainstreamvärlden. Bara för att det börjat skrivas en massa om "LCHF" först under de senare åren i vårt avlånga land så innnebär bara det i praktiken att avståndet mellan kunskap/forskning och kunskapens/forskningens relevans för allmänheten är alldeles för långt.

Mainstreamuppmärksamheten drivs, som det mesta annat numera, inte alls av högre värden och principer utan rent och krasst av (oftast kortsiktigt) vinstintresse. När en kosthållning/dietform nått kritisk massa och blivit "het" ur ett ekonomiskt perspektiv...tja, då går det i regel undan. Det är detta som skett med LCHF/lågkolhydratkost. Det är också detta som gjort det "hett" med kosthållningar som försöker åstadkomma samma hälsobringande effekter som LCHF, ex. periodisk fasta och 5:2, fast med "normal" kost.

Omfattande/långvarig är inte samma sak som kvalitetsvurmande eller vittseende. Just detta gör också att det med rätta går att kritisera den vetenskapliga grunden när forskning sker på så hemskt lösa boliner som de facto skett och får sådana vittgående konsekvenser dessutom.

Med detta sagt, det finns högkvalitativ forskning på området som redan på 90-talet satte konkret fokus på sådant som LCHF ofta optimalt adresserar. Så låt oss för allt i världen inte nyttja vetenskapskortet som ett argument EMOT LCHF.

Grattis till dig!

Själv åt jag något liknande det under flera år som sedan övergick i en egenmodifierad, och förvisso "avslappnad", variant av "stenålderskost" och mådde väl i stora drag ok men inte alls med de stora positiva effekter och konsekvenser på...nästan allt...som det fick när jag började på en "riktig" lågkolhydratkost.

To each his own. "Medelhavskost" är för övrigt mäkta populärt på SLV vilket väl sannolikt är ett rent sammanträffande?

"Med detta sagt, det finns högkvalitativ forskning på området som redan på 90-talet satte konkret fokus på sådant som LCHF ofta optimalt adresserar. Så låt oss för allt i världen inte nyttja vetenskapskortet som ett argument EMOT LCHF"

Var finns logiken i ditt resonemang? När det gäller LCHF forskningen så skall vi alltid ta den på största allvar och inte ifrågasätta resultaten som redovisas, MEN när det gäller annan forskning som inte stödjer LCHF teorin då skall vi misstro och ifrågasätta?

Det finns ingen annan än jag själv som bestämmer hur mycket och vad för föda jag skall äta (Om man inte som barn tvingas äta kost som höjer kroppsvikten extremt, men då är det ju föräldrarnas ansvar). Ingen kan väl skylla sin viktuppgång på någon annan, på maten eller på Livsmedelsverket?, man måste väl veta vad man äter och kontrollera innehåll av fett, kolhydrat och protein och andra näringsämnen inklusive energiinnehåll (kalorier) - problemet är att folk tittar inte på innehållsförteckningarna utan på PRISLAPPEN, och man vill dessutom att allt skall SMAKA GOTT. För att ingen skall missförstå så vet jag att det finns folk som av genetiska och medicinska orsaker inte kan undvika sin övervikt själva. men dessa är i en minioritet.

Men där missar du en viktig bit! Det finns rekomendationer idag på mat som gör att vikten ökar! Jag följde slaviskt dietistens råd om tallriksmodellen. Vågen rörde sig inte neråt!! Jag gick konstant hungrig och mådde skit. Men jag gjorde ju som man skulle, som jag hade fått lära mig skolan - fettreducerat, fullkorn osv osv.

Om man får lära sig FEL då blir det inte rätt!!

• Like 2

Men där missar du en viktig bit! Det finns rekomendationer idag på mat som gör att vikten ökar! Jag följde slaviskt dietistens råd om tallriksmodellen. Vågen rörde sig inte neråt!! Jag gick konstant hungrig och mådde skit. Men jag gjorde ju som man skulle, som jag hade fått lära mig skolan - fettreducerat, fullkorn osv osv.

Om man får lära sig FEL då blir det inte rätt!!

Läste du innehållsförteckningen och kontrollerade du hur mycket kalorier du åt per dag? Man kan ju äta för mycket energi av det mesta om man äter mer energi än vad man förbrukar, har man sen ett stillasittande jobb eller inte på annat sätt förbrukar mera energi så ökar ju risken för viktökning.

Det är sant att ingen annan bestämmer vad jag ska äta. Ingen annan tvingar in något i min mun. MEN när jag försöker göra det som är bra för mig enligt de råd "alla" ger (jag har tittat mycket på SLV och läroböcker för dietister och för all del VV) och det ÄNDÅ INTE blir bra, är det då bara mig det är fel på? Nej, jag tror faktiskt inte det. <_<

Sedan att alldeles för många tittar på prislappen istället för kvaliteten på maten kan jag hålla med om. Jag kan också till viss del förstå det, det räcker att tänka tillbaka till tiden som fattig student när frågan var om jag skulle köpa mat till mig eller hunden. Jag har idag förmånen att få ut mer efter skatt än många jag känner tjänar innan skatt så visst är det lätt för mig att säga "köp ekologiskt/närproducerat/xxx/yyy"...

• Like 1

Läste du innehållsförteckningen och kontrollerade du hur mycket kalorier du åt per dag? Man kan ju äta för mycket energi av det mesta om man äter mer energi än vad man förbrukar, har man sen ett stillasittande jobb eller inte på annat sätt förbrukar mera energi så ökar ju risken för viktökning.

Jag vet hur mycket kalorier jag åt per dag! Jag var väldigt noga!

Och förutom att man ökar i vikt av för många kalorier, som du anser, så finns det andra faktorer som bidrar, stress är en av dem. I mitt fall är det även en sköldkörtel som inte fungerar som den ska. Om jag ska kaloribanta behöver jag svälta för att det ska hända något.

Dietistens råd var så fettsnålt som möjligt. Tallriksmodellen. Att avsluta VARJE måltid med en fullkornssmörgås med magert pålägg. Jag var hungrig och jag gick upp i vikt!

Det värsta var när jag åt havregrynsgröt till frukost. En kvart efter att ha åkt hemifrån vrålade magen av hunger!

Det är sant att ingen annan bestämmer vad jag ska äta. Ingen annan tvingar in något i min mun. MEN när jag försöker göra det som är bra för mig enligt de råd "alla" ger (jag har tittat mycket på SLV och läroböcker för dietister och för all del VV) och det ÄNDÅ INTE blir bra, är det då bara mig det är fel på? Nej, jag tror faktiskt inte det. <_<

Sedan att alldeles för många tittar på prislappen istället för kvaliteten på maten kan jag hålla med om. Jag kan också till viss del förstå det, det räcker att tänka tillbaka till tiden som fattig student när frågan var om jag skulle köpa mat till mig eller hunden. Jag har idag förmånen att få ut mer efter skatt än många jag känner tjänar innan skatt så visst är det lätt för mig att säga "köp ekologiskt/närproducerat/xxx/yyy"...

Man kan äta sig överviktig genom att äta enligt Livsmedelsverkets råd, man kan äta sig överviktig genom LCHF allt handlar om förhållandet mellan mängden energi som man äter och den som man förbrukar. När det gäller vilket pris man vill betala för sin hälsa och att det med automatik skulle vara dyrare att äta nyttigt så är det inte alltid så, ta havregrynsgröt till exempel, nyttigare och billigare frukostmat får man leta efter och det passar studentens ekonomi bättre än en LCHF frukost med ägg och bacon. Sen handlar det om vad man prioriterar maten eller tobak, nöjen, alkohol? Allt har ett värde och man bestämmer själv vilket.

Jag vet hur mycket kalorier jag åt per dag! Jag var väldigt noga!

Och förutom att man ökar i vikt av för många kalorier, som du anser, så finns det andra faktorer som bidrar, stress är en av dem. I mitt fall är det även en sköldkörtel som inte fungerar som den ska. Om jag ska kaloribanta behöver jag svälta för att det ska hända något.

Dietistens råd var så fettsnålt som möjligt. Tallriksmodellen. Att avsluta VARJE måltid med en fullkornssmörgås med magert pålägg. Jag var hungrig och jag gick upp i vikt!

Det värsta var när jag åt havregrynsgröt till frukost. En kvart efter att ha åkt hemifrån vrålade magen av hunger!

Ditt fall av viktökning går ju under "medicinska orsaker" att vara "vrålhungrig" efter att ha ätit havregrynsgröt (gärna fullkornsberikad) är inte vad som kan anses norm, själv är jag mätt flera timmar efter 2 dl gröt och så säger de flesta jag talat med och som startar dagen med gröt. OBS! Det skall vara gröt UTAN SOCKER, SYLT ELLER andra "tillsatser ".

Man kan äta sig överviktig genom att äta enligt Livsmedelsverkets råd, man kan äta sig överviktig genom LCHF allt handlar om förhållandet mellan mängden energi som man äter och den som man förbrukar. När det gäller vilket pris man vill betala för sin hälsa och att det med automatik skulle vara dyrare att äta nyttigt så är det inte alltid så, ta havregrynsgröt till exempel, nyttigare och billigare frukostmat får man leta efter och det passar studentens ekonomi bättre än en LCHF frukost med ägg och bacon. Sen handlar det om vad man prioriterar maten eller tobak, nöjen, alkohol? Allt har ett värde och man bestämmer själv vilket.

Du räknar mättnadspris för tillfället.

LCHF är inte dyrt, jag äter två ordentliga mål om dagen, that's it. ägg = inte dyrt, fläskfärs inte heller dyrt. Frisk= inga förlorade pengar, bra tänder = inga extrapengar till tandläkaren, mer energi = hinner göra mer. Dessutom som student så fungerar min hjärna mycket bättre på LCHF! Jag vill inte bli dement, det kan man ju förlora pengar på även det!  :)  Du missar alldeles för mycket. 

• Like 5

Jag är lite nyfiken vad denna tråd ger dig Bjorn CJ, har du bara tråkigt eller, för du verkar inte vara intresserad att ta in något som någon har skrivit i denna tråd. För mig när jag diskuterar med någon så tycker jag att det är fint att jag kan lägga till ny kunskap till den jag redan hade, eller att någon form av utbyte skett, men vi är alla olika!

• Like 2

Jag har läst innehållsförteckningar i 20 år.

Jag har läst på och försökt ha någon sorts kontroll över min vikt. 

Jag har läst näringsrekommendationer från experter och de var alla rörande överens om att Livsmedelsverket hade 100% rätt: mycket fibrer, lite fett. 

Så gjorde jag mitt allra bästa men jag var en hopplös människa som aldrig kunde låta bli det förbannade satans godiset. Fyyy skäms på mig! 

Enligt Livsmedelsverkets råd gör jag fel på nästan varenda punkt de rekommenderar. Jag "vräker i mig fett" och skiter högaktningsfullt i hur stor andel av det som är mättat; jag koncentrerar mig på kvalitet och ursprung istället (jungfrupressad och helst kravmärkt o.s.v.). Jag äter så lite fullkorn att min mage borde vara en stor förstoppning: jag rör inte spannmål utom i form av ris till min sushi som jag kanske unnar mig nån gång i månaden (eftersom jag går upp 0,5 kg varje gång blir det inte oftare). Det enda de skulle vara nöjda med är mitt intag av grönsaker och socker.

Nu kommer det stora problemet: de rekommenderar 45-60% energiintag i form av kolhydrater. Hur jag än försöker med frukt, rotfrukter och bär en och samma dag kommer jag inte över 25%. Finns inte en möjlighet för mig att komma upp i deras rekommendationer om jag undviker spannmål. Och om jag äter spannmål är jag rökt: då börjar karusellen med blodsockerdippar, hunger och ett djävulskt sötsug. (Förutom ledvärk, gas och annat kul om spannmålet råkar vara vete.)

• Like 3

Det är inte så enkelt dom du tror. Har man hälsotrassel så står man sig ofta dåligt på spannmålsprodukter trots att dom innehåller mycket energi. Jag äter inte LCHF men jag har periodvis varit tvungen att avstå från spannmålsprodukter.

Du känner väl också till att snabba kolhydrater mättar dåligt antar jag.

Det är inte bara enstaka personer som har trassel med att hålla sig mätta på lagom kaloriintag, vi är många som har eller har haft trassel med det. Sedan väljer vi olika vägar att lösa problemet.

• Like 2

Jag är lite nyfiken vad denna tråd ger dig Bjorn CJ, har du bara tråkigt eller, för du verkar inte vara intresserad att ta in något som någon har skrivit i denna tråd. För mig när jag diskuterar med någon så tycker jag att det är fint att jag kan lägga till ny kunskap till den jag redan hade, eller att någon form av utbyte skett, men vi är alla olika!

Den ger mej möjlighet att förklara att det faktiskt FINNS en hållbar och hälsosam kosthållning vid sidan av LCHF - även om alla inte vill tro det. Men det kanske är så att denna sida endast är öppen för de "frälsta" isåfall borde någon censurera eller blockera LCHF kritiska inlägg.

Det är inte så enkelt dom du tror. Har man hälsotrassel så står man sig ofta dåligt på spannmålsprodukter trots att dom innehåller mycket energi. Jag äter inte LCHF men jag har periodvis varit tvungen att avstå från spannmålsprodukter.

Du känner väl också till att snabba kolhydrater mättar dåligt antar jag.

Det är inte bara enstaka personer som har trassel med att hålla sig mätta på lagom kaloriintag, vi är många som har eller har haft trassel med det. Sedan väljer vi olika vägar att lösa problemet.

Jo snabba kolhydrater är inget som jag förespråkar, det skall vara komplexa kolhydrater som upptas långsamt i kroppen.

Här är du ju inne på att det räcker att räkna kalorier. Det gör det inte.

Den ger mej möjlighet att förklara att det faktiskt FINNS en hållbar och hälsosam kosthållning vid sidan av LCHF - även om alla inte vill tro det. Men det kanske är så att denna sida endast är öppen för de "frälsta" isåfall borde någon censurera eller blockera LCHF kritiska inlägg.

Givetvis finns det fler sätt än ett att flå en katt.  :)

Den stora skillnaden är att sättet du äter och som (grattis till det) fungerar för dig har varit betraktat som Det Enda Sättet att äta Rätt. Medelhavskost, grova fibrer, olivolja o.s.v.

Vi som inte har mått bra av det på olika sätt - hälsoproblem (ofta knutna till spannmålen) och/eller övervikt p.g.a. svårstyrd hunger -  vi har blivit skuldbelagda som "lata och glupska". Våra fullt normala kroppar har blivit ett moraliskt fel eftersom de har vägrat rätta sig i de officiella kostrådens led.

• Like 3

Här är du ju inne på att det räcker att räkna kalorier. Det gör det inte.

Jag räknar kalorier (energi) eftersom det är grunden för viktökning, MEN det innebär INTE att jag inte också tittar på VAD jag äter ur hälsosynpunkt dvs: fettinnehåll (och typ av fett), kolhydrater (och hur många % av kolhydraterna som kommer från sockerarter), Proteiner (och sammansättningen av aminosyror dvs livsnödvändiga eller icke livsnödvändiga) och andra näringsämnen. Eftersom det florerar så många olika kostråd och bantningstips så är det som jag ser det ännu viktigare att sätta sig in i vad man äter och varför och hur det påverkar min hälsa och kropp.

• Like 1

Vill bara påpeka att forumet är öppet för alla som vill föra en diskussion om LCHF, vare sig man är för eller emot LCHF. Det är på det sättet man lär sig något. Skulle alla på detta forum ha samma åsikter så fanns inget att diskutera :)

• Like 5

Du är inte intresserad av den sidan som du inte tror på då alltså, du är här bara för att göra reklam för annan kost än LCHF. Känner du att du nått fram till någon här om DIN hälsosamma mat som fungerar för dig?

Du måste förstå att du har tur som kan äta som du gör. Du måste förstå att vi som är kolhydratintoleranta inte valde att vara beroende, slappa, lata, tjocka och dumma och annat negativt, som vi blir på annan kost än LCHF. Maten styr vår kroppskemi och alltså även hur hjärnan fungerar.

Jag pratar om utbyte av andra människors tankar, inte censur. Du kommer hit till ett LCHF forum och frågar efter våra åsikter, men bryr dig inte om dem. Alltså vad jag förstår så har du tråkigt!

• Like 3

Vill bara påpeka att forumet är öppet för alla som vill föra en diskussion om LCHF, vare sig man är för eller emot LCHF. Det är på det sättet man lär sig något. Skulle alla på detta forum ha samma åsikter så fanns inget att diskutera :)

Det håller jag med om, men vad är det för poäng att enbart dissa, utan att ta till sig något av den efterfrågade kunskapen?  Då blir det ingen bra konstruktiv diskussion. 

• Like 2

Jag räknar kalorier (energi) eftersom det är grunden för viktökning, MEN det innebär INTE att jag inte också tittar på VAD jag äter ur hälsosynpunkt dvs: fettinnehåll (och typ av fett), kolhydrater (och hur många % av kolhydraterna som kommer från sockerarter), Proteiner (och sammansättningen av aminosyror dvs livsnödvändiga eller icke livsnödvändiga) och andra näringsämnen. Eftersom det florerar så många olika kostråd och bantningstips så är det som jag ser det ännu viktigare att sätta sig in i vad man äter och varför och hur det påverkar min hälsa och kropp.

Är du dietist eller har någon annat yrke som har med kostråd att göra?

Tycker du att man skall rekommendera bröd till en person med viktproblem?

Du är inte intresserad av den sidan som du inte tror på då alltså, du är här bara för att göra reklam för annan kost än LCHF. Känner du att du nått fram till någon här om DIN hälsosamma mat som fungerar för dig?

Du måste förstå att du har tur som kan äta som du gör. Du måste förstå att vi som är kolhydratintoleranta inte valde att vara beroende, slappa, lata, tjocka och dumma och annat negativt, som vi blir på annan kost än LCHF. Maten styr vår kroppskemi och alltså även hur hjärnan fungerar.

Jag pratar om utbyte av andra människors tankar, inte censur. Du kommer hit till ett LCHF forum och frågar efter våra åsikter, men bryr dig inte om dem. Alltså vad jag förstår så har du tråkigt!

Jag har inte tråkigt men du verkar vara väldigt uttråkad som hela tiden kör med "tråkig-argumentet"  för min existens på detta forum? Jag har inget emot att folk går ned i vikt, anledningen till att jag gör inlägg här är att jag tror att LCHF dieten på sikt kan vara skadlig för hjärt-kärlhälsa och då försöker jag påverka. Risken finns ju att alla de positiva erfarenheter som folk har med LCHF tar överhanden och att man blundar (läser och tar bara åt sig av forskning som gynnar eget val) för vad som kan hända när man äter mycket mättat fett under lång tid och om man dessutom på grund av LCHF viktminskning UTAN att behöva motionerar, utesluter fysisk träning som ju också är viktig för hälsan hela livet.

Är du dietist eller har någon annat yrke som har med kostråd att göra?

Tycker du att man skall rekommendera bröd till en person med viktproblem?

Den tiden när man rekommenderade 6-8 brödskivor (mjukt sött bröd dessutom) om dagen är förbi - idag vet vi bättre, men det innebär som jag ser det inte att man behöver utesluta ALLT bröd, dock att man skall äta MYCKET mindre av det och det skall vara osötat och grovt (gärna surdegsbröd). Jag är inte säker på att alla som har viktproblem har ätit denna typen av bröd i mycket små mängder (2-3 skivor/dag)?

Ok så du har läst alla studier som kostdoktorn har på sin hemsida då! 

Vad åt vi på stenåldern som var dåligt för vår hälsa?

Tack för din förklaring, då förstår jag vad du vill, det blir lättare att förstå dina inlägg med denna min nu nya kunskap om dig, hajar 'ru :)

Kopierar ett youtubeklipp som Zepp, har lagt i en annan tråd.

Tycker vi kan behöva muntra upp oss lite i den här tråden, det finns massa sköna och kreativa människor i världen som har snappat att att kalori in- kalori ut teorin inte gäller utan metabolismen är mer komplex än så och en lagom  avslappnad inställning till träning  :D.

http://www.youtube.com/watch?v=wGXep32_qiI

• Like 3

Ok så du har läst alla studier som kostdoktorn har på sin hemsida då! 

Vad åt vi på stenåldern som var dåligt för vår hälsa?

Tack för din förklaring, då förstår jag vad du vill, det blir lättare att förstå dina inlägg med denna min nu nya kunskap om dig, hajar 'ru :)

Tack för den förståelsen, Jag har läst en del av det "Kostdoktorn" skrivit men jag har märkt att det är i stort sett ingen av de som är inne i LCHF-dieten som ifrågasatt ellerhar haft några kritiska synpunkter på hans inlägg och artiklar. Själv tycker jag han gav ett svagt intryck i TV när man diskuterade "fettlarmet" för några veckor sedan, han visade bara en statistikskylt och i övrigt kom han inte med något som kunde vidga insikten i detta heta ämne. 

Den tiden när man rekommenderade 6-8 brödskivor (mjukt sött bröd dessutom) om dagen är förbi - idag vet vi bättre, men det innebär som jag ser det inte att man behöver utesluta ALLT bröd, dock att man skall äta MYCKET mindre av det och det skall vara osötat och grovt (gärna surdegsbröd). Jag är inte säker på att alla som har viktproblem har ätit denna typen av bröd i mycket små mängder (2-3 skivor/dag)?

Jag har vid ett flertal tillfällen testat att till frukost äta 120 gr Brötchen (av finmalet vetemjöl) och 120 gr fullkornsbröd, allt annat lika. Efter 1 timme fick jag i baada fallen 14 i blodsocker (jag har diabetes2). Skillnaden mellan Brötchen och fullkornsbröd är saa liten att min blodsockermätare inte kan upptäcka den. Fullkornsprodukter är överreklamerade.

• Like 5

Jag har inte tråkigt men du verkar vara väldigt uttråkad som hela tiden kör med "tråkig-argumentet"  för min existens på detta forum? Jag har inget emot att folk går ned i vikt, anledningen till att jag gör inlägg här är att jag tror att LCHF dieten på sikt kan vara skadlig för hjärt-kärlhälsa och då försöker jag påverka. Risken finns ju att alla de positiva erfarenheter som folk har med LCHF tar överhanden och att man blundar (läser och tar bara åt sig av forskning som gynnar eget val) för vad som kan hända när man äter mycket mättat fett under lång tid och om man dessutom på grund av LCHF viktminskning UTAN att behöva motionerar, utesluter fysisk träning som ju också är viktig för hälsan hela livet.

Nu kom du in paa fettdebatten i alla fall. Du skulle ju inte det. Eskimaaerna levde till stor del paa sälspeck (mättat fett), fransmännen äter mer mättat fett än naagon annan nation i Europa, men har minst hjärt- kärlsjukdomar. osv. kan fortsätta i all oändlighet med argument och forskningsresultat. Bjorn, allvarligt, är du anställd paa livsmedelsverket?

• Like 2

Jaha, nu kom det om farligt för hjärt-kärlhälsan på sikt. Jag vill be om länk till den/de undersökningarna av Bjorn CJ och så kom det personligt påhopp på Doc. Om Andreas är tråkig eller inte har inte smack med den här diskussionen att göra (och nej jag tycker inte Doc är tråkig  ;) ). Börjar argumenten tryta och kom nu inte med en motfråga om mina argument också börja tryta.

Men länkarna är av stort intresse!

• Like 2

Tack för den förståelsen, Jag har läst en del av det "Kostdoktorn" skrivit men jag har märkt att det är i stort sett ingen av de som är inne i LCHF-dieten som ifrågasatt ellerhar haft några kritiska synpunkter på hans inlägg och artiklar. Själv tycker jag han gav ett svagt intryck i TV när man diskuterade "fettlarmet" för några veckor sedan, han visade bara en statistikskylt och i övrigt kom han inte med något som kunde vidga insikten i detta heta ämne. 

Du har alltså inte läst studier själv då. Eftersom du är så intresserad av andra människors hälsa och att proklamera för hälsosam mat så kan det vara bra att ha kunskaper i ämnet. D.v.s. att ha läst forskning på båda sidor i debatten. Och framförallt förstå hur studierna fungerar, vad är det som studerats men framförallt HUR och vad var syftet med forskningen från början, "duktiga" forskare vet hur de kan manipulera sina data så resultatet framstår som de vill.

Om du inte läser studier så blir det ju inte dina egna kunskaper utan sådant som ex. livsmedelsverket etc. lärt dig, eller hur!

• Like 1

Ja just det Bjorn CJ, vad vet du om hur och vad vi tar reda på, den kunskap som vi får/har? Vad gäller mig, så har jag förståelse för vetenskapliga metoder, och jag förstår skillnaden mellan dåliga studier och bra! Tror du inte att det kan vara så att kostdoktorn vet vad han pratar om. Att när jag kritiskt granskar det han lägger fram på sin blogg etc. så hittar jag inget att kritisera helt enkelt för att det inte finns något att kritisera.

Jag menade om du tycker att man skall rekommendera bröd till dom som redan har viktproblem och vill minska i vikt.

Vad tycker du är lämpligt att äta på förmiddagen om man går upp klockan 6 och skall stå sig till lunch? Alltså utan att bli så hungrig att jobbet blir lidande och att smockan hänger i luften framåt 11-tiden.

Andreas inlägg om Hellenius & co:s "fettlarm" hade iofs inte med LCHF att göra. Han tog bort grundvalen för deras argumentation, se http://www.kostdoktorn.se/mossig-fettskrack-pa-dn-debatt. Något som inte skett kan väl inte ha varit LCHF:s fel?

Felet som Hellenius & co gör är att de tror att organismer på jorden kan vara biologiskt anpassade till en miljö som inte funnits under dess evolution. Konkret att människor skulle kunna vara anpassade till intag av t.ex. spannmål, baljväxter, raffinerat socker eller vegetabiliska oljor, när alla dessa födoämnen uppträtt helt nyligen under vår evolution. De tror kanske på vättar och troll också  :) ,

Annars håller jag med dig om att en kost med betydligt högre E% från kh än LCHF föreskriver är helt ok för metabolt oskadda människor, liksom de flesta människor som levat de senaste årmiljonerna ätit i de flesta fall mellan 25-50E% från kh. Poängen då är  naturligtvis att man ska äta frukt, bär, grönsaker etc som funnits under vår evolution, och när det gäller frukt med mycket socker iaktta en moderation som motsvarar den säsongmässiga tillgång som funnits på savannen i Afrika.

• Like 6

"Med detta sagt, det finns högkvalitativ forskning på området som redan på 90-talet satte konkret fokus på sådant som LCHF ofta optimalt adresserar. Så låt oss för allt i världen inte nyttja vetenskapskortet som ett argument EMOT LCHF"

Var finns logiken i ditt resonemang? När det gäller LCHF forskningen så skall vi alltid ta den på största allvar och inte ifrågasätta resultaten som redovisas, MEN när det gäller annan forskning som inte stödjer LCHF teorin då skall vi misstro och ifrågasätta?

För det första, det glädjer det mig, men förvånar föga, att i min halvlånga respons så var detta ditt kvasiifrågasättande det enda du kunde uppbarma som eget svar.

För det andra, den s.k. "LCHF forskningen" som jag åsyftade och du refererar till hade absolut ingenting med vare sig lågkolhydratsfären eller dess främsta vurmare att göra utan utgick helt och fullt från de seriösa forskningsresultat som sedan uppbackar bl.a. LCHF-kosthållning bortom det vanligtvis empiriskt uppenbara och anekdotiska, dvs att det "bara funkar". Den forskning jag åsyftar är dessutom inte av tramskaraktär utan på biokemisk/fysiologisk grund till skillnad från mycket av den s.k. forskning som bedrivits medelst sedvanligt bristfälligt epidemiologiskt manér och som ofta backat upp fettnojan. Visst kan vi fortsätta låtsas att vad man TROR sig minnas ha stoppat i sig och i vilken MÄNGD under de senaste 6 månaderna från en lista med hundrafemtielva livsmedel är att klassa som seriös forskning...men jag försöker hålla mig på den här planeten och nyttjar sagor som de var tänkta, dvs för att söva barn eller skänka litterär njutning och intellektuell förkovran. Vi behöver kanske inte gå in på hur usel kvalitet denna s.k. "forskning" tenderar hålla?

• Like 3

Jag har inget emot att folk går ned i vikt, anledningen till att jag gör inlägg här är att jag tror att LCHF dieten på sikt kan vara skadlig för hjärt-kärlhälsa och då försöker jag påverka.

Med tanke på att vi idag VET att en väldigt stor andel människor inte bara i detta avlånga land utan på global nivå KOMMER att drabbas av en harang sjukdomar kopplad till den mathållning de "normalt" håller...så kan man ju förvisso uppskatta din omtanke om bl.a. forumets kära medlemmar men samtidigt måste man också ifrågasätta denna välviljas relevans och om den inte är en (bröd)smula missriktad?

Risken finns ju att alla de positiva erfarenheter som folk har med LCHF tar överhanden och att man blundar (läser och tar bara åt sig av forskning som gynnar eget val)

Det finns en ansenlig mängd av andra grupper att då inrikta sig på. Veganrörelsen är en. Och, igen, den normativa verkligheten är redan ett gigantiskt problem så varför snöa in på en - än så länge - avkrok i den flora av kosthållningar och dietsfärer som finns? Pick your fights. Be selective when choosing enemies?

för vad som kan hända när man äter mycket mättat fett under lång tid och om man dessutom på grund av LCHF viktminskning UTAN att behöva motionerar, utesluter fysisk träning som ju också är viktig för hälsan hela livet.

Igen, vi VET ju i princip vad som inte bara KAN hända utan, för många, KOMMER att hända om de INTE åstadkommer de positiva hälsoförändringar som LCHF så optimalt kan bistå med.

Med detta sagt, jag är den förste att instämma vad gäller hälsopotentialen i att även bedriva fysisk träning. Detta är dock, ur denna kontext, ett stickspår. Det är högst osannolikt att de människor du och jag diskuterar här skulle haft en mer positiv syn på fysisk aktivitet om de fortsatt äta "normalt", eller hur? Tvärtom är det ju faktiskt så att för somliga, dock långtifrån alla, så leder den upplevelse av ökad energi man ofta får på lågkolhydratkost som ketoadapterad faktiskt till att även den fysiska aktiviteten förändras i positiv färdriktning.

Man måste m.a.o. försöka vara lite praktisk också. Det är absolut idealt att förutom de positiva effekter som LCHF ofta underlättar och möjliggör även inkludera fysisk aktivitet i sin livsstilsförändring. Men får man "bara" till den första biten så har man ändå tagit ett ofta gigantiskt kliv om inte TILL en mycket bättre hälsa så i varje fall IFRÅN definitiv ohälsa. DÄR har vi den verkliga vinsten för individ såväl som för samhället i stort.

Slutligen, och som ett tankefrö, skulle ett läkemedelsbolag medelst en medicin ens närma sig den potential till hälsoförbättring som ex. LCHF möjliggör så skulle väldigt få ifrågasätta detta ur ett riskperspektiv där den stående frågan lyder "visst, det är väl bra nu men vad händer om tio år?". Tvärtom skulle denna medicin prånglas ut och backas upp av såväl läkarsfären, "Big Pharma" och regeringsrepresentanter.

Medicinområdet såväl som en harang andra områden med andra vetenskaper som grund har en diger historia av hur lätt man tar på skadepreventiva åtgärder och den s.k. försiktighetsprincipen (som även jag anser borde vara A och O i många fler sammanhang) varför denna sannolika konsekvensutveckling mycket väl bör vägas mot kritiken mot lågkolhydratkost och LCHF som du och andra kritiker göder.

• Like 6

Jag har inget emot att folk går ned i vikt, anledningen till att jag gör inlägg här är att jag tror att LCHF dieten på sikt kan vara skadlig för hjärt-kärlhälsa och då försöker jag påverka. 

Många som gått ner i vikt med LCHF är av allt att döma metabolt skadade och tål kolhydrater väldigt dåligt, även från "bra" källor som rotfrukter, bär och frukt. Vi måste då minimera dessa i vår kost för att må bra. Energi får man från kolhydrater, fett, protein och alkohol. Den senare kan vi lämna därhän, då den av uppenbara skäl inte kan stå för någon större E%. Protein kan man äta upp till viss mängd (kanske 35E% eller så beroende på individuella faktorer). Om man då inte kan fylla ut så mycket av resten med kolhydrater, så återstår ju bara fett. När man sedan funderar på vilka sorters fett man då ska äta, så faller de fleromättade omega-6 i stort sett bort eftersom de driver inflammation och är artfrämmande för människa. Omega-3 ska intas med några få gram om dagen i form av EPA och DHA. Återstår enkelomättade och mättade fetter, vilka synes mig helt okomplicerade då de är biokemiskt stabila (alltså inte orsakar oxidativ stress eller inflammation) utan bara väldigt effektivt kan användas som ren energi för de flesta av kroppens celler.

Faran med enkelomättade eller mättade fettsyror måste förklaras på biokemisk nivå så det blir begripligt. Det har ännu ingen på planeten veterligen gjort.

• Like 6

Ja just det Bjorn CJ, vad vet du om hur och vad vi tar reda på, den kunskap som vi får/har? Vad gäller mig, så har jag förståelse för vetenskapliga metoder, och jag förstår skillnaden mellan dåliga studier och bra! Tror du inte att det kan vara så att kostdoktorn vet vad han pratar om. Att när jag kritiskt granskar det han lägger fram på sin blogg etc. så hittar jag inget att kritisera helt enkelt för att det inte finns något att kritisera.

Amen.!

Jag menade om du tycker att man skall rekommendera bröd till dom som redan har viktproblem och vill minska i vikt.

Vad tycker du är lämpligt att äta på förmiddagen om man går upp klockan 6 och skall stå sig till lunch? Alltså utan att bli så hungrig att jobbet blir lidande och att smockan hänger i luften framåt 11-tiden.

Havregrynsgröt och EN fullkornsskiva med gurka

Havregrynsgröt och EN fullkornsskiva med gurk

Jag brukade äta havregrynsgröt på morgonen och började sedan bli hungrig vid 8.30 igen. Någon gång mellan 8.30 och 9.30 åt jag en smörgås som du beskriver. Då var jag dock hungrig efter en timme igen så jag utökade till två smörgåsar men vid 11-tiden var jag ändå hungrig igen och 11.45 när vi hade lunch var jag så utsvulten att jag satt med termobyxor i matsalen som ofta var 25 grader varm.

Om jag inte fick mat förrän framåt 13 så var jag helt sänkt under resten av dagen.

Senare stod jag mig bara en dryg timme på en tallrik gröt.

Egen erfarenhet samt andras i min närhet.

Vilken typ av motion har du använt dig av i syfte att gå ner i vikt?

Alltså vad och hur lång tid per gång och hur ofta? Även under hur många månader du höll på är intressant.

När du skrev att det var överreklamerat så är det ju underförstått att någon sagt eller att du läst att det skulle fungera men när du provade så gjorde det inte det. Vilken information gav källan eller källorna som påstod att det skulle fungera?

Min ursprungliga fråga ställde jag helt enkelt därför att jag är intresserad av just din slutsats och vad som ligger till grund för den.

Jag håller ju med om att förändringar i kosten ger större effekt, det är inte det som frågan gäller.

Jag brukade äta havregrynsgröt på morgonen och började sedan bli hungrig vid 8.30 igen. Någon gång mellan 8.30 och 9.30 åt jag en smörgås som du beskriver. Då var jag dock hungrig efter en timme igen så jag utökade till två smörgåsar men vid 11-tiden var jag ändå hungrig igen och 11.45 när vi hade lunch var jag så utsvulten att jag satt med termobyxor i matsalen som ofta var 25 grader varm.

Om jag inte fick mat förrän framåt 13 så var jag helt sänkt under resten av dagen.

Senare stod jag mig bara en dryg timme på en tallrik gröt.

Verkar mycket konstigt, jag äter 2 dl havregryn och en surdegsskiva med sardiner som pålägg som frukost, sen inget mer före lunch. Ett sätt att minska suget kan vara att äta mörk choklad minst 70% kakao (någon ruta) eller osaltade - osockrade nötter som mellanmål innan lunch.

Verkar mycket konstigt, jag äter 2 dl havregryn och en surdegsskiva med sardiner som pålägg som frukost, sen inget mer före lunch. Ett sätt att minska suget kan vara att äta mörk choklad minst 70% kakao (någon ruta) eller osaltade - osockrade nötter som mellanmål innan lunch.

Jag var inte sugen, jag var hungrig. Skulle jag bara ätit som du och ingenting mer på hela förmiddagen så hade jag definitivt inte kunnat jobba. Det var illa nog att vara hungrig sista timmen före lunch.

Likadant var det eftermiddagen men på lunchen stod jag mig till klockan 16 i alla fall. Sedan var jag ofta inte hemma förrän 17.30 och då var jag halvt ihjälsvulten. Det gjorde att jag fick dålig energi att göra något på kvällarna efter jobbet. När man blivit så utsvulten så sitter tröttheten i resten av dagen även om man ätit. Då menar jag framförallt mental trötthet.

En ruta choklad på förmiddagen skulle inte ha hjälpt, jag var som sagt ordentligt hungrig. Jag minns en gång när vi skulle på ett möte och det ingick frukost. Mina arbetskamrater ville hellre äta hemma så jag blev tvungen att göra det också eftersom vi skull anlända 5 minuter innan mötet skulle börja. När vi kom dit trugade dom ändå på mig en stor tallrik med ägg, bacon och stekt potatis. Jag åt alltihop på 5 minuter.

• Like 2

Det vara samma för mig. Enligt ryktet skulle man ju stå sig så bra på havregrynsgröt så om jag skulle ut och cykla eller anstränga mig på nåt annat sätt så tryckte jag alltid i mig så mycket havregrynsgröt jag pallade. Jag hann knappt upp på cykeln innan jag kände mig hungrig. 

Faktum är att redan innan jag började med LCHF så märkte jag att jag blev mindre hungrig fram till lunch om jag skippade frukost än om jag åt havregrynsgröt till frukost (Och det är inte bara jag: http://www.leangains.com/2012/06/why-does-breakfast-make-me-hungry.html). Nu äter jag en rejäl omelett eller nåt om jag vet att jag ska anstränga mig. Funkar så mycket bättre. Skidsäsongen har inte börjat än men det ska bli intressant att se hur man klarar en skiddag. 

• Like 3

Nä nu blev jag faktiskt riktigt ledsen och fastnade på det första du skrev. Hur i hela friden skall man göra då om man vill få fram argument och fakta?

De argument och fakta du söker har redan getts plus personliga erfarenheter.

Vill du ha andra svar får du formulera dig bättre samt visa respekt för de erfarenheter andra delar med sig av.

De argument och fakta du söker har redan getts plus personliga erfarenheter.

Vill du ha andra svar får du formulera dig bättre samt visa respekt för de erfarenheter andra delar med sig av.

I vilket inlägg då?

På vilket sätt har jag inte visat respekt för andras erfarenheter? (Ge gärna exempel på inlägg)

Och detta baserar du på att du inte har någon erfarenhet av att kämpa emot övervikt?

• Like 1