Jump to content

Normalviktigs LCHFresa

Mats M

Recommended Posts

På nyårsdagen i år vägde jag över 90 kg för första gången och bestämde mig för att nåt måste göras. Jag började träna mer och åt mindre skitmat.

I april hittade jag LCHF och kostdoktorn.

När jag började med LCHF så var jag redan vad som antagligen anses som normalviktig, 85 kg och 1.85 lång (BMI=24.8)

Jag började med LCHF dels för hälsoeffekterna och dels för att det inte skulle skada att gå ner några fler kilon för mitt stora intresse som är utförsåkning.

Som många andra rasade jag ett antal kilo redan första veckan, och senare ca 0.2-1 kg per vecka. På semestern fuskade jag en del med glass men jag gick ändå ner.

Jag har aldrig varit nån frukostmänniska så när jag kört LCHF ett tag och läste om 16/8 på leangains.com så började jag skippa frukosten också.

Med LCHF är jag inte hungrig förrän lunch ändå så det har varit väldigt enkelt. Provade 5/2 också men det var inget för mig.

Under hela LCHFresan har jag styrketränat tungt ca 1-2 ggr per vecka och lite sporadisk konditionsträning i form av mountainbikecykling och barmarksträning.

Jag läste i början att det är viktigt att inte gå ner för snabbt för då tappar man mycket muskler också. Genom att hålla koll på styrkan när jag tränar har jag undvikit att tappa muskler och faktiskt blivit lite starkare trots viktnedgång.

Nu blir väl nån förbannad när jag säger det men faktum är att jag upplevt att jag varit tvungen att trycka i mig extra mycket mat för att inte gå ner för snabbt i vikt (på träningsdagar äter jag mycket protein).

Idag är jag 45 år och i bästa formen på säkert 25 år.

185cm 

72.9 kg

165 kg i benböj

90 kg i bänkpress

25 pullups

8.2% kroppsfett.

Min långsiktiga plan är att fortsätta med LCHF och gå upp några kilo muskler.

• Like 7

Tackar. Det var faktiskt lättare att gå ner med LCHF än jag väntat mig. 

Däremot inte sagt att det var utan ansträngning.

Det som varit svårast för mig har varit:

Ingen chips på fredagsmyset. 

Att tacka nej till öl när man blir bjuden och säga "nej tack jag dricker bara vin nuförtiden"

GLASS. Jag var en stor glassoman innan och åt nästan alltid glass efter jag tränat. I början när jag kom hem efter ett träningspass och började leta nåt att stoppa i mig så var det jobbigt att stå emot. Nu har jag köpt en glassmaskin som funkar mycket bra, gott också.

Lunchrestauranger är en utmaning

Inte speciellt strikt tror jag.

En normal vardag ser ut ungefär så här:

1-2 koppar svart kaffe på morgonen

Lunch på restaurang med LCHF alternativ på menyn

Middag, kött, fågel, fisk med grönsaker, ofta blomkål/broccolimos, vitkål istället för pasta, eller bara blandade grönsaker. Oftast med en fett grädd eller craime-fraiche sås. Träningsdagar fyller jag på med extra proteindrinkar eller nötter.

LCHF_pajer, LCHF-pizzor, mossaka, hamburgare med LCHFbröd (egenbakat), LCHF pannkakor är annat som vi äter ganska ofta.

På fredagar delar vi ibland på en påse chips, men har börjat äta mer nötter eller grönsaker med dip.

På helgerna blir det oftast lunch hemma, lite lyxigare middag med vin till maten.

Vi fikar några gånger per vecka, LCHF bak eller LCHF-glass.

Nån gång då och då när man är på fest eller bortbjuden så blir det vanliga kolhydrater, men då brukar jag kompensera med att fasta och träna innan så att kolhydratdepåerna är helt tomma. Sedan blir det såklart väldigt små portioner av potatisen eller vad det nu är.

(Igår åt vi på McDonalds, Big-tasty utan bröd och inga pommes. Funkade klockrent.)

• Like 4