frankjw Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Jag som alltid äter samma diet som min fru äter nu enligt LCHF och det verkar fungera för mig, bra va? Men en återkommande diskussion vi har handlar om huruvida korv ok att äta? förutsatt att man äter enl. tallriksmodellen och i övrigt har en balanserad kost i LCHFs anda. Min fru hävdar att korv inte är ok, medans jag hävdar att det är korv med tillsatser i form av t.ex. potatismjöl som inte är bra. Vi har googlat och min frun hänvisar till nån bok hon läst, men vi får ingen rätsida på detta, så hur är det? Är korv utan kolhydrater ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Jag tycket korv är bra, men jag är ingen expert... Jag brukar äta ekologisk falukorv som har 4g kh, 10g protein och 21g fett per 100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 I vår eminenta köttbutik här i stan säljer de korvar med finmalet eller grovmalet innehåll. Enligt damen i kassan behöver den finmalda korven mer bindemedel och det är väl detta som ibland kan vara tveksamt. Den grovmalda chorizon var förresten jättegod. Om det är okej beror på vad du vill uppnå med ditt LCHF: Tittar du bara på kolhydratinnehållet så kan det absolut vara okej men vill du ha oprocessade varor, inga E-nummer (nu drar jag alla över en kam) osv så kan korv och charkuterier vara mer tveksamma. Som vanligt är det kolla innehållsförteckningen som gäller. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Finns även en korvtråd här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1018-korvlista/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Jag som alltid äter samma diet som min fru äter nu enligt LCHF och det verkar fungera för mig, bra va? Men en återkommande diskussion vi har handlar om huruvida korv ok att äta? förutsatt att man äter enl. tallriksmodellen och i övrigt har en balanserad kost i LCHFs anda. Min fru hävdar att korv inte är ok, medans jag hävdar att det är korv med tillsatser i form av t.ex. potatismjöl som inte är bra. Vi har googlat och min frun hänvisar till nån bok hon läst, men vi får ingen rätsida på detta, så hur är det? Är korv utan kolhydrater ok? Korv och andra charkprodukter sägs ju öka risken för tarmcancer, det kanske är det hon har läst. Jag åt inte korv på kanske 20 år av den anledningen men idag har vi ätit chorizo till kvällsmat och det har vi gjort flera gånger denna sommar. I kväll sa jag till min sambo att när det finns människor som äter bacon varje dag så är nog några korvar då och då inte så farligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Korv och andra charkprodukter sägs ju öka risken för tarmcancer, det kanske är det hon har läst. Jag åt inte korv på kanske 20 år av den anledningen men idag har vi ätit chorizo till kvällsmat och det har vi gjort flera gånger denna sommar. I kväll sa jag till min sambo att när det finns människor som äter bacon varje dag så är nog några korvar då och då inte så farligt. Jag tror det är mest tillsatser som kan finnas i korv och bacon som kan vara problem. Jag skulle gärna köpa korv och bacon från glada grisar utan tillsatser och mjöl men det är inte lätt att hitta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Du kommer få olika svar beroende på vem du frågar. Om du köper korv direkt från ett slakteri eller en saluhall där dom kanske själv maler korven eller liknande och du vet att det inte finns speciellt mycket tillsatser då tycker jag korv är fullt acceptabelt att äta. Köper du korv från ICA eller liknande sikta på märken med hög kötthalt och få E-nummer och annat skräp. Korvarna kanske kommer från andra länder än Sverige samt att kilopriset går upp några kronor men du får själv avgöra om det är värt eller inte. Kort sagt så är korv helt ok om du frågar mig. Beror på också hur strikt du vill vara med kosten. Tänk på att det finns mycket annat än korv, t.e.x anka som kan vara en riktig exotisk lyx på tillvaron. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Läs innehållsförteckningen!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankjw Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Tack för era svar - en förtydligande bara: Det är ur LCHF perspektivet frågan är ställd, alltså är det ok med tanke på kolhydrats innehållet - som så klart framgår av innehållsförteckningen - eller finns det något annat som "förstör" de positiva effekterna av att äta enl. LCHF? Att vissa E-ämnen och andra tillsatser är dåliga av andra orsaker är jag fullt medveten om, jag är här bara nyfiken påverkan på det som vi kan kalla "LCHF-effekten"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Jag tror att de som svarat dig förstår vad du menar, men ren mat ingår i "LCHF effekten" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Tack för era svar - en förtydligande bara: Det är ur LCHF perspektivet frågan är ställd, alltså är det ok med tanke på kolhydrats innehållet - som så klart framgår av innehållsförteckningen - eller finns det något annat som "förstör" de positiva effekterna av att äta enl. LCHF? Att vissa E-ämnen och andra tillsatser är dåliga av andra orsaker är jag fullt medveten om, jag är här bara nyfiken påverkan på det som vi kan kalla "LCHF-effekten"! Det finns korvar med väldigt lågt kolhydratinnehåll. Jag har hittat en "het kabanoss" med 0 kh och inget potatismjöl. Men den har E nummer och jag vet ju inte vad grisarna har matats med (antibiotika?). Korvfabriken har en korv som heter Marquez tror jag som har lågt kh innehåll. Jag tycker bra korv är ett bra snabbmatsalternativ om man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankjw Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Korvarna från tyskland som man hittar på Lidl är ju utan tillsattser i form av mjöl odyl. men med ganska högt salt innehåll, dom brukar jag snegla på, fast dom kanske inte är lika PK som kravkorvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipofilen Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 ... men med ganska högt salt innehåll, Vad bra, salt är ju livsviktigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankjw Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Faktum är att en överlevnadsexpert från försvaret sa till mig att: "saltbehovet behöver man inte oroa sig för i första hand, t.o.m. tallbarrsthé ger salt"Dessutom äter vi väl för mycket salt i sverige/västvärlden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Inget fel på korv. Kött, fett och kryddor. Det är det andra de pular in som ar problemet, stabiliseringsämnen och potatismjöl och "rökarom" och gudvetvad. Yuck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Faktum är att en överlevnadsexpert från försvaret sa till mig att: "saltbehovet behöver man inte oroa sig för i första hand, t.o.m. tallbarrsthé ger salt" Dessutom äter vi väl för mycket salt i sverige/västvärlden? http://www.kostdemokrati.se/opinion/2013/07/19/salt-ar-livet/ Du behöver aldrig vara rädd för salt, snarare att äta för lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Korvarna från tyskland som man hittar på Lidl är ju utan tillsattser i form av mjöl odyl. men med ganska högt salt innehåll, dom brukar jag snegla på, fast dom kanske inte är lika PK som kravkorvar. Jag tror flera här uppskattar Lidls korvar, själv tyckte jag dom smakade färgämne när jag testade dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Dessutom äter vi väl för mycket salt i sverige/västvärlden? Det finns anledning vara försiktig med salt om man äter den vanliga snabbköpskosten med många snabba kh från stärkelse o socker, men äter man LCHF eller paleo utsöndrar njurarna överskottssalter så som evolutionen tänkt att det skulle fungera, så det tenderar att reglera sig själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Det finns anledning vara försiktig med salt om man äter den vanliga snabbköpskosten med många snabba kh från stärkelse o socker, men äter man LCHF eller paleo utsöndrar njurarna överskottssalter så som evolutionen tänkt att det skulle fungera, så det tenderar att reglera sig själv.Om något så är det ju motsatsen man bör tänka på om man följer en lågkolhydratkosthållning, dvs att äta tillräckligt med salt. Detta gäller i synnerhet om man svettas mycket, tränar hårt/mycket etc. För övrigt är det fortsatt mycket märkligt med den fortsatta skepsis som råder bland många "experter" vad gäller hälsoaspekten med LCHF: - Högt saltintag kan vara känsligt för ex. den med högt blodtryck...men på LCHF så är det inte ovanligt att man måste ÖKA saltintaget. - Högt fettintag, i kombination med en "normal" kosthållning innehållandes mycket kolhydrater, kan vara olämpligt...men på LCHF så är det, som bekant, inte bara lämpligt utan en grundförutsättning att hålla ett högt fettintag. - En för insulinogen kroppsmiljö vilket är mycket vanligt på en "normal" kosthållning är allt annat än hälsosamt...och på LCHF så undviks detta per automatik. - En dålig bränslepartitionering, vilket många som äter "normalt" har leder till ökad inlagring av fett och, i värsta fall, minskad mager kroppsvävnad, ex. muskelmassa...men på LCHF så optimeras för många människor bränslepartitioneringen vilket gör att man inte bara maximerar fettoxidationen (fettförbränningen) utan ofta också ökar muskelmassan. - Vid många av de stora moderna livsstilsrelaterade sjukdomarna så verkar dålig energisättning på cellnivå vara minst ett symptom och - sannolikt - också, minst, en delorsak till själva sjukdomen och detta är kopplat till bl.a. bränslepartitionering...och hur denna påverkas medelst LCHF har jag redan nämnt ovan. Men kom ihåg gott folk, ögon, öron, förnuft och känsla kan inte litas på i relation till "nya" kosthållningar som LCHF. Frukt är godis och godis är gott!? Skämt åsido, pajaskonsterna från Hellenius m.fl. får, i ljuset av ex. ovanstående spontana punkter, en Orwellsk klangbild: Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka. Det sista finns sannerligen inga tvivel om... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 (edited) Om något så är det ju motsatsen man bör tänka på om man följer en lågkolhydratkosthållning, dvs att äta tillräckligt med salt. Detta gäller i synnerhet om man svettas mycket, tränar hårt/mycket etc. För övrigt är det fortsatt mycket märkligt med den fortsatta skepsis som råder bland många "experter" vad gäller hälsoaspekten med LCHF: - Högt saltintag kan vara känsligt för ex. den med högt blodtryck...men på LCHF så är det inte ovanligt att man måste ÖKA saltintaget. - Högt fettintag, i kombination med en "normal" kosthållning innehållandes mycket kolhydrater, kan vara olämpligt...men på LCHF så är det, som bekant, inte bara ovanligt utan en grundförutsättning att hålla ett högt fettintag. - En för insulinogen kroppsmiljö vilket är mycket vanligt på en "normal" kosthållning är allt annat än hälsosamt...och på LCHF så undviks detta per automatik. - En dålig bränslepartitionering, vilket många som äter "normalt" har leder till ökad inlagring av fett och, i värsta fall, minskad mager kroppsvävnad, ex. muskelmassa...men på LCHF så optimeras för många människor bränslepartitioneringen vilket gör att man inte bara maximerar fettoxidationen (fettförbränningen) utan ofta också ökar muskelmassan. - Vid många av de stora moderna livsstilsrelaterade sjukdomarna så verkar dålig energisättning på cellnivå vara minst ett symptom och - sannolikt - också en delorsak till själva sjukdomen och detta är kopplat till bl.a. bränslepartitionering...och hur denna påverkas medelst LCHF har jag redan nämnt ovan. Men kom ihåg gott folk, ögon, öron, förnuft och känsla kan inte litas på i relation till "nya" kosthållningar som LCHF. Frukt är godis och godis är gott!? Skämt åsido, pajaskonsterna från Hellenius m.fl. får, i ljuset av ex. ovanstående spontana punkter, en Orwellsk klangbild: Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka. Det sista finns sannerligen inga tvivel om... Måste nog ge mig in i saltdebatten jag också, och fråga Tiny Tom och Kjell varför ett högt saltintag är olämpligt för en hypertoniker, finns det verkligen några vettiga belägg för det? eller är det som fettdebatten? man bara tror... En vettig anledning till att minska på saltet, skulle vara en sviktande njurfunktion enligt min åsikt... Edit: Och varför är det "farligt" med salt när man äter kolhydratkost ? Edited August 23, 2013 by Syster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipofilen Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Taubes angående salt http://www.nytimes.com/2012/06/03/opinion/sunday/we-only-think-we-know-the-truth-about-salt.html?pagewanted=all&_r=3& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Måste nog ge mig in i saltdebatten jag också, och fråga Tiny Tom och Kjell varför ett högt saltintag är olämpligt för en hypertoniker, finns det verkligen några vettiga belägg för det? eller är det som fettdebatten? man bara tror... En vettig anledning till att minska på saltet, skulle vara en sviktande njurfunktion enligt min åsikt... Edit: Och varför är det "farligt" med salt när man äter kolhydratkost ? Så här mellan 20 fingrar (ingen annan är väl här så här dags en lördag? ) så finns det onekligen en del paralleller mellan fettfobin och saltfobin. Framförallt det där med att man ger ALLMÄNNA rekommendationer baserade på ett BEGRÄNSAT urval (sjuka, människor med familjär hyperkolestemi etc) är något som återkommit under åren. Jason Blaha som har fitnesskanalen IceCreamFitness på YouTube hade en bra sammanfattning tidigare i år som låg i linje med mina egna åsikter men nu hittar jag så klart inte det klippet... Ett exempel på vad man brukar angripa när man angriper salt i forskningen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004937.pub2/abstract Huvudpoängen i den här tråden är alltjämt att på LCHF-kost så behöver man inte bry sig om huruvida det står till med om salt är bu eller bä ur det här allmänna perspektivet. På lågkolhydratkost är det i regel bara bä...i den mån man behöver bry sig om det. För övrigt är det här ett exempel på hur forskningen har en stor brist som potentiellt "drabbar" sådana som oss, dvs man utgår ofta från forskning som inte nödvändigtvis är applicerbar eller ens relevant för alla människor. Eftersom man på lågkolhydratkost har en i stora avseenden annorlunda biokemisk miljö i kroppen, ex. i relation till punkterna jag radade upp ovan, så blir den allmänna forskningen ofta ointressant och i varje fall behäftad med en solklar felkälla i relation till oss "stackare" som mot bättre vetande (jomenvisstserrusåatt) har mage (tja, den tenderar ju inte kunna matcha kolhydratfolkets efter ett tag) att inmundiga nazism i livsmedelsform (lågkolhydratföda vill säga). Man har ju under senare år stort slagit upp att kvinnors symptom/problematik etc i relation till hjärtinfarkter skiljer sig från mäns och därför har initiativ åtminstone börjat beakta denna källa till fel inom forskningen. En av etablissemanget acceptabel och numera godkänd diskrepans (med all rätt). Ska vi gissa att det kommer att ta eoner innan man inser den likartade problemdiskrepansen mellan de hälsosamma sockerätarna och de stackars fettdrivna satarna? Men, men, ett litet steg varje dag leder ju någon vart i varje fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Måste nog ge mig in i saltdebatten jag också, och fråga Tiny Tom och Kjell varför ett högt saltintag är olämpligt för en hypertoniker, finns det verkligen några vettiga belägg för det? eller är det som fettdebatten? man bara tror... En vettig anledning till att minska på saltet, skulle vara en sviktande njurfunktion enligt min åsikt... Edit: Och varför är det "farligt" med salt när man äter kolhydratkost ? Minns inte källorna just nu, men jag är övertygad om att den blodtryckshöjning som eventuellt följer av "stort" intag av NaCl är marginell, oavsett kost. Andra orsaker är däremot motsatsen till marginella, exempelvis övervikt, av allt att döma. Om det sedan beror på mängden fettvävnad, leptin, insulin eller något annat är en annan fråga. Det farliga med salt vid kh-kost skulle väl vara att man binder onödigt mycket vatten i kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 För att återgå till ursprungsfrågeställningen, äter undertecknat rätt så stora mängder samt ofta... nästan dagligen både korv och chark från våra livsmedelsjättars charkdiskar. Jag kan inte ju inte jämföra nyttan med onyttan mer än vad jag själv upplever och känner. Men jag skulle tro att jag varken mådde bättre eller sämre om jag avstod, så jag fortsätter med min "kulinariska" charkresa. Jag ser och känner LCHF-effekterna av den maten jag äter och har varken viljan eller lusten att dra den till sin spets. Det går ju alltid en brytgräns någonstans, och utan och kunna sätta tummen på var den övergår till petimetrin, håller jag mig till på den breda vägen, dvs. följer mina smaklökar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 För att återgå till ursprungsfrågeställningen, äter undertecknat rätt så stora mängder samt ofta... nästan dagligen både korv och chark från våra livsmedelsjättars charkdiskar. Jag kan inte ju inte jämföra nyttan med onyttan mer än vad jag själv upplever och känner. Men jag skulle tro att jag varken mådde bättre eller sämre om jag avstod, så jag fortsätter med min "kulinariska" charkresa. Jag ser och känner LCHF-effekterna av den maten jag äter och har varken viljan eller lusten att dra den till sin spets. Det går ju alltid en brytgräns någonstans, och utan och kunna sätta tummen på var den övergår till petimetrin, håller jag mig till på den breda vägen, dvs. följer mina smaklökar. Det är jag övertygad att du gör rätt i! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts