kareng Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Anhängarna av den väldigt nya religionen Kopimismen (http://kopimistsamfundet.se/) diskuterar att anta LCHF som sin religiösa specialmat: http://christianengstrom.wordpress.com/2012/12/29/kopimismen-okar-enligt-sprakradet/ Vad tycker ni om det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jamen vad ska dom göra, dom håller ju på att skapa en religion (?) och det hör väl till att ha en specialmat. Det är ju inte tro utan det ger ekonomiska och andra fördelar. Dom väljer ju i så fall rätt mat. Alla som äter LCHF blir ju inte kopimister. Däremot kan ju alla som äter LCHF dra fördel av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Nattvard i kopimistkyrkan... en bit torkat kött och slurk MBC-kaffe 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Intressant religion som jag inte hade hört talas om. Ska läsa på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Intressant religion som jag inte hade hört talas om. Ska läsa på detta. Här kan du läsa mer om Kopimismen: http://christianengstrom.wordpress.com/kopimism-level-1-skapelsen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Offtopic men:Så det är en religion skapat för att rättfärdiga utplånande av vissa yrkesgrupper som programmerare, regisörer och uppfinnare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Fortsatt OT... Läste lite och ser dem nog som harmlösa provokatörer med en lite märklig inställning till det mesta i den sociala konstruktion vi lever i idag. Hur man kan kalla det religion har jag svårt att förstå men man har ju tydligen lyckats bli "klassade" som det vad det nu innebär i praktiken. Att bygga en "tro" kring "rätten" att kopiera saker känns som sagt bara konstig. Jag skulle nog kalla det en filosofi eller möjligtvis politisk åskådning men så är jag dålig på begreppet religion också. Det enda bra i texten som det länkas till är rekommendationen att läsa "The God Delusion" av Richard Dawkins, en mycket bra bok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det handlar väl knappast om någon religiositet, man är ute efter samfundsbidrag och rättigheter som följer med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det handlar väl knappast om någon religiositet, man är ute efter samfundsbidrag och rättigheter som följer med. Ja, vissa lagar och regler utnyttjar man till sin fördel men att ersätta någon för arbetad tid går inte för sig. Men det kanske är den "poängen" de vill visa genom att göra som man gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Man kan faktiskt vända lite på det... alla religioner har ju kopierat från varandra det de vill ha... Judendomen till kristendomen till protestanter till calvinister osv. Det är bara små undantag, en brasklapp här, en Jesus där... Så i grunden går religionerna ut på att kopiera av varandra för att få till det man väljer att tro på. Fiffigt, jag föstår tanken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Förstår ni vilken fördel det skulle vara om LCHF faktiskt antogs av någon religion? Jag konverterar direkt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Vän av ordning ber att få påpeka några saker: - Det är ett blogginlägg från slutet av 2012 med en skämtsam antydan, som jag tolkar det. - Grundaren av religionen verkar vara vegan (vilket inte är ett ad hominem argument utan bara nämns för att det kanske kan vara en antydan om att LCHF inte lär promotas in absurdum av åtminstone den pastorn...jo jag vet att det finns LCHF:are som äter vegankost men det finns ändå många bland veganerna som ser ned på lågkolhydratkost). - Grunden för allt liv är kopiering. Grunden för fria öppna samhällen är också kopiering (att dela med sig av kunskap, vetenskap etc). Tommy och Leo: Vad pratar ni om egentligen? "Så det är en religion skapat för att rättfärdiga utplånande av vissa yrkesgrupper som programmerare, regisörer och uppfinnare?" Det där får du nog ta och utveckla. Vad har kopimismen med detta att göra och på vilket sätt menar du att vissa yrkesgrupper utplånas av denna religion? "Ja, vissa lagar och regler utnyttjar man till sin fördel men att ersätta någon för arbetad tid går inte för sig. Men det kanske är den "poängen" de vill visa genom att göra som man gör." Igen...vad är det jag missar? Vad har kopmism med arbetstidsersättning att göra? För övrigt och inte riktat till Leo och Tommy, det mesta kan väl vara en religion så länge det tangerar livsåskådningsområdet? Jag finner det långt mer besvärande att samma tillstånd på sätt och vis tycks råda inom vetenskapsområdet för att inte tala om politiken. Dessa områden är ju inte bara sådana som våra s.k. civiliserade områden vilar på utan de dikterar även mycket av vår livföring och vår syn på vår omvärld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 När jag läste om kopeismen så verkar det som det var gjort för att piratpartiet skulle få mer rätt i sin sak. Att det ska vara lagligt att kopiera allt som går lätt att kopiera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 När jag läste om kopeismen så verkar det som det var gjort för att piratpartiet skulle få mer rätt i sin sak. Att det ska vara lagligt att kopiera allt som går lätt att kopiera. Jo det är visst ett initiativ av Piratpartiet eller av medlemmar i detta i varje fall. Min fundering bottnade snarare i på vilket sätt som du kopplar det du skrev med Kopimismen och/eller Piratpartiet? Dvs specifikt detta: "...för att rättfärdiga utplånande av vissa yrkesgrupper som programmerare, regisörer och uppfinnare?" En rejäl tankekullerbytta där eller så missar jag något i ditt resonemang. Utveckla gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 De tycker att man inte ska ha betalt för film, spel, program och uppfinningar. Och om man inte kan tjäna pengar på detta, kommer de yrkesgrupperna att försvinna och bli mer hobbys där man jobbar gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 De tycker att man inte ska ha betalt för film, spel, program och uppfinningar. Och om man inte kan tjäna pengar på detta, kommer de yrkesgrupperna att försvinna och bli mer hobbys där man jobbar gratis.Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, dvs att Piratpartiet har synpunkter på att somliga yrkeskategorier inte skall få ta betalt. Mig veterligen så utgår deras politik från att informationseran ställer helt nya krav och därmed erbjuder både nya möjligheter men även stora svårigheter, ex. det du tar upp i form av att tidigare affärsmodeller kan anses förlegade och därför kan drabba de som arbetar inom dessa branscher. Men det här är numera ett globalt fenomen och har egentligen pågått under alla år som teknologisk utveckling skett och eskalerat och långt innan Piratpartiet bildades... Där har vi för övrigt den stora poängen, om man så lägger ned Piratpartiet imorgon, tror du på allvar att det kommer förändra någonting alls? Jag menar, partiet var som jag minns det rätt stort under FRA-debatten och razzian mot The Pirate Bay men det var då det. Det är ju inte Piratpartiet som skapat informationseran eller har något som helst inflytande över disruptiva teknologier som informationseran i stort bygger på. Ett lysande exempel på det här med att vi redan står inför fullbordat faktum är väl ex. hur The Pirate Bay i princip demoniserats av hela rättssystemet...och ändå har man fler användare än någonsin tidigare trots att de påstådda grundarna dömts till, med svenska mått mätt, sanslösa bötesbelopp efter sedvanligt tisseltassel mellan Sverige och USA bakom lyckta dörrar på elitpolitisk nivå. Internet är här för att stanna och det sker i princip dagligen och stundligen digitalteknologiska landvinningar som i stora avseenden omöjliggör kvarlevor från förr som ex. ekonomisk upphovsrätt och annat inom immaterialrätten. Människor kopierar inte av ondo utan för att det helt enkelt går och är det mest naturliga och, icke att förglömma, i de flesta avseenden är långt smidigare än alternativen. Vad gäller det senare så kanske man bör ha i åtanke att väldigt många nöjer sig idag med Spotify istället för att tanka "på vanligt vis". En konsekvens av att man skapade en tjänst som upplevs smidig och enkel. Spotify är för övrigt ett exempel på hur det är informationseran (och inte Piratpartiet eller något annat som brukar användas som slagträ i dessa tider så fort informationstekniska frågor kommer på agendan) som dikterar villkoren. Du nämnde inte musiker bland de yrkeskategorier du radade upp men även dessa, utgår jag ifrån, inbegrips. Vet du hur mycket Spotify betalar artister etc? Jag kan upplysa om att det i många fall handlar om summor närmare noll än något annat...och det är i varje fall inga stora summor det handlar om. Ser någon alla de politiker som pratade om att "artisterna måste ha betalt" nu stå på barrikaderna för att genomdriva detta...på något outgrundligt vis? Icke. Tvärtom så hade man ju en period då man tävlade om att kunna använda ordet Spotify mer än konkurrenterna i de andra partierna. Spotify fixade ett tag nästan världsfreden om man skulle tro somliga elitpolitruker. Hur som haver, ja, det finns absolut stora problem med att vi går mot en tid då allt mer försörjningsmöjligheter försvinner men det har inte med ett litet Piratparti att göra utan informationseran som helhet. Utgår man inte från att finna lösningar som baseras på den tid vi idag lever så kommer långt fler än de du nämner att få fundera på hur de ska få ihop brödfödan för dagen i framtiden. Ett skräckexempel på detta. För några år sedan "utsåsade" FoxConn sin amerikanske verksamhet till Kina. Minns jag inte fel var det nästan 2 miljoner jobb som emigrerades dithän. På bara något år, eller var det två, så hade automatiseringsprocessen och den teknologiska utvecklingen möjliggjort att i princip hela den jobbskaran kunde börja avvecklas och ersättas med robotdrivna fabriker. Amerikanska nyhetsmagasinet 60 Minutes hade nyligen ett inslag om just den typen av fabriker och där nämnde man att amerikanska företag börjat flytta tillbaka verksamhet från Kina till USA just för att det var mer lönsamt och behovet av (snorbillig mänsklig) arbetskraft fanns ju ändå inte längre... Tillägg: Tror jag hittade 60 Minutes-inslaget här...och av någon anledning gick det inte att länka in detta. Den som är intresserad sök på YouTube: "60 minutes technological unemployment". Vad gäller programutveckling så kan man ju fundera en smula över att en majoritet av Internets infrastruktur helt eller delvis är uppbyggd på FLOSS-mjukvara (Free Libre Open Source Software). Inom specifika områden, ex. inom IT-säkerhet, så använder man (nästan) enbart sådan mjukvara pga oöverträffad prestanda och säkerhet. Kort och gott, de som överlever ur ett marknadsmässigt perspektiv måste anpassa sig till de nya villkoren och detta i sig är ju både en möjlighet och ett potentiellt stort hot. Hotet har dock mest att göra med att vi utgår från uppfattningar om "hur saker och ting föreligger" som inte längre stämmer. Det går i regel inte att lösa nya problem i en ny tid med gamla lösningar från dåtid. Hoten är också kopplade till sådant som att det som påstås vara till för att gynna "kreativ utveckling och innovation" som det lite högtidligt brukar låta i regel ofta är till för raka motsatsen. Patentsystemet används ju ex. idag mest för att skapa inlåsningseffekter och sätta marknadsförutsättningar ur spel. Det finns inte en uppfinnare av idag som har någonting att sätta emot när storföretagens arméer av jurister kommer ångandes och tycker si-och-så. Någon som läst på om Håkan Lans exempelvis? Först förra året nådde han förlikning i ett av ärendena han drev och då får man också tänka på att han - mig veterligen - fick uppbackning av svenska staten: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3464740.ece För att avrunda den här lite OT-tråden, så kan det vara passande att baka in Monsanto i detta. Monsanto är ett stort biotechföretag som i princip har som affärsidé att "patentäga" hela jämrans biologiska mångfalden och genom genmodifiering skapa inlåsningseffekter av grödor, dvs man skapar aggressiva grödor som i princip slår ut andra mer "naturliga" och som gör det omöjligt att odla annat på de jordar man spritt sin..."innovation och kreativa utveckling". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jo jag menade så klart musiker och massa andra yrkesgrupper med.Håller med helt klart att de vanliga betalsätten inte alltid är så bra, och att de måste ändras, och bli mer till själva skaparen. Befängt att 15 låtar ska kosta 200kr på en cd och så får skaparen säkert mindre än 10kr av dessa. Men piratpartiet är väl emot de alternativa sätten att tjäna pengar på det man skapar med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Jo jag menade så klart musiker och massa andra yrkesgrupper med. Håller med helt klart att de vanliga betalsätten inte alltid är så bra, och att de måste ändras, och bli mer till själva skaparen. Befängt att 15 låtar ska kosta 200kr på en cd och så får skaparen säkert mindre än 10kr av dessa. Men piratpartiet är väl emot de alternativa sätten att tjäna pengar på det man skapar med? Jo, exakt, den stora poängen är ju egentligen att "kulturarbetare" i princip "alltid" varit mer eller mindre utnyttjad och blivit blåst på intäkterna. Van Gogh dog ex. utfattig och nu krängs hans verk för hundratals miljoner. Elvis hade sin manager Major Tom som blåste honom på det mesta. Beatles ratades 5 ggr innan ett skivbolag nappade... Svenska rapgruppen Latin Kings fick i princip "betalning" genom gratisätande på Donken för sitt första album...and on and on it goes. Så det blir minst sagt löjeväckande när dessa stora gigantiska bolag med inflytande som sträcker sig snart sagt överallt nu plötsligt med darrande röst och spelat patos hänvisar till "men kulturarbetarna måste ha BETALT". Det skulle man kanske ha tänkt lite extra mycket på förut med. Mig veterligen så har PP aldrig varit emot alternativa affärsmodeller utan snarare tvärtom varit för sådant som funkar i praktiken. Däremot är man ju för privatkopiering men det är ju snarare en naturlig följd av att något annat är i praktiken omöjligt om man inte vill kriminalisera allt och alla i en tid som vår. Så där har jag inte mycket att kritisera. Om inte annat så betalar vi ju redan idag extra slantar för lagringsmedia för att kompensera för detta. Så oavsett vad man använder USB-minnen, hårddiskar etc till så ska "kulturarbetarna" (jo just ja...) ha sin berättigade del: http://pctidningen.se/samhalle/kassettskatten-lever-vidare Ovan sagt med brasklappen att jag är långt ifrån uppdaterad på ev. utveckling av PP:s politik så det kanske har hänt en del som förändrat ställningstaganden etc. Hur som helst, det spelar väldigt liten roll eftersom det är, än en gång, inte PP (eller förlegad lagstiftning) som styr över så starka krafter som disruptiv teknologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts