Jump to content

Frustrerad!!!! (fiskisgodis)

Sasch
 Share

Recommended Posts

Kom precis hem från ett möte på friskis (där jag leder familjegympa), där en av mina kolleger (som har lånat Matrevolutionen av mig i våras) och hon berättade att hon börjat räkna KALORIER!!! Och hon berättade att hon har gått ner 4kg på två veckor??? Hur kan det gå till och funkar det i längden???

Blev besviken på att hon gjort tvärtom. Hon ska plugga till dietist så det är väl därifrån hon fått den idén :angry:.

Det bjöds på bullar och frukt men jag hade matlåda (fläskpannkaka). En kollega hade med sig 3% keso med bananer i. Hon satt och hånade sin kollega som åt ostrullar med smör i som mellanmål och det verkar ju hälsosamt säger hon. Men det var bara han som stod sig vid en fyra timmars operation :):D :D, de andra var hungriga och trötta.

Sen tyckte jag att det inte var ok att friskis bjuder på godis på familjegympan eller till de vuxna vid halloween, jul, påsk, alla hjärtans dag osv och de flesta andra tyckte att det var ok :o:angry: . Verksamhetsledaren tyckte att man kan ha en korg med frukt att bjuda på bredvid godiset och jag sa att det är som godis det med och då fick jag värsta påhoppet om att det beror på vilken kost man tror på osv.

Kände mig väldigt onormal, ledsen och ensam när alla andra är fettskrämda och tycker att det är ok med socker mm.

Kände bara att jag ville skriva av mig och kanske få lite stöd från er, underbara människor!

• Like 4

Du är stark du som står på dig Sasch, jag ligger lågt med mitt LCHFande, känner att även om jag skulle klara av en argumentation så är de flesta ändå så fettskrämda och lightprogrammerade att de inte tar in vad man säger. Tycker du gör rätt, säg din åsikt och låt sedan de bestämma nåt annat ändå, då har du ju i alla fall visat att du tänker annorlunda och framtiden kommer ju att ge dig rätt, det vet vi ju alla på Forumet. Guldstjärna till dig Sasch!

• Like 4

Jaa, vad ska man säga, kan nog inte själv skriva något uppmuntrande, då jag lite nu och då träffar på samma fenomen. Folk i ens närhet vill gå ner i vikt och vara hälsosamma, och käkar råglimpa med enbart kaviar på, för det är ju så NYTTIGT. Och bananer, jag hatar bananer vid det här laget, för dom är ju så NYTTIGA, och man går till råga på allt ner i vikt av dem också...Öhh? Ja, jag har då inte sett någon än gå ner i vikt, vare sig av råglimpa med kaviar eller bananer :huh:

• Like 3

Det bästa är nog att låta folk hålla på med sitt utan att klaga, precis som att inte vi LCHF:are vill bli påhoppade om vår kost. Bättre att i så fall bara svara på frågor ifall de har funderingar, eller kanske bara säga emot om de hävdar rena felaktigheter. Vill hon räkna kalorier och känner att det är det som funkar bäst för henne, så kanske det är så, precis som att vi vet att LCHF är det som är bäst för oss. 

• Like 4

Det bästa är nog att låta folk hålla på med sitt utan att klaga, precis som att inte vi LCHF:are vill bli påhoppade om vår kost. Bättre att i så fall bara svara på frågor ifall de har funderingar, eller kanske bara säga emot om de hävdar rena felaktigheter. Vill hon räkna kalorier och känner att det är det som funkar bäst för henne, så kanske det är så, precis som att vi vet att LCHF är det som är bäst för oss. 

I det här fallet var det jag som blev påhoppad. Jag sa ingenting om hennes kaloriräkning eller de andras fettskrämdhet eller sockerberoende.

• Like 1

Räkna kalorier kan aldrig bli annat än en bantningsmetod. LCHF är en livsstil. Det är lite som att jämföra äpplen och päron egentligen. Visst kan man gå ner i vikt av bägge men det är bara en som har långtidseffekt och ger en friskare starkare kropp. Kaloriräkning slutar man alltid med efter ett tag, antingen för att man nått målet eller ledsnar, och eftersom de flesta då återgår till sin vanliga ohälsosamma kost är man snart tillbaka där man började (eller några kilo extra)

Det är lite synd att frukt alltid är alternativet till godis... Om du har möjlighet att påverka se då till att man ändå köper ekologiskt och kanske väljer bort de allra värsta sockerbomberna. Ett hemodlat äpple är ju himla mycket bättre än vindruvor. Och bananer är ju bara bekämpningsmedel rakt igenom! Det har ju nyss publicerats info om att gifterna går genom skalet

• Like 2

Tack för era svar och stöd :) !

Är det någon som vet hur det går till när man räknar kalorier? Hur kan hon gå ner i vikt?

Jag har varit med i Viktklubb i två omgångar och har då gått ner ca 15 kg varje gång genom att räkna kalorier. Det man gör är att man registrerar sin längd, nuvarande vikt, målvikt och önskat måldatum, och så räknar programmet ut hur många kalorier man får äta per dag. Sen skriver man in allt man äter och tränar och håller på så sätt koll på att man håller sig till planen. Det funkar, men kräver ju att man har tid, ork och lust att verkligen fokusera på det där.

Tycker inte det är så konstigt att man går ner i vikt på det sättet, det är väl snarare fantastiskt att man kan gå ner UTAN att räkna kalorier?! OCH äta sig mätt!! :)  Har inte hittat LCHF förrän alldeles nyligen, och nu har jag det bara för att hålla vikten. Och för att jag älskar den goda maten!!! :)

• Like 3

Det har ju varit massor med information på sistone hur farligt för kroppen fruktos är. Därför är ju frukt i alla fall ett betydligt bättre alternativ än godis och socker. (Inte för att jag fattar vad godis har på FRISKIS att göra över huvud taget????)

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

Ja, tror inte att alla tar till sig eller inte läser eller ointresse.

Jag fattar inte heller det!!! De verkar vara godisråttor hela bunten. Inte ok att bjuda på godis.