Jump to content

Recommended Posts

Hallå hej,

Jag har kört lchf i fem veckor nu ungefär och tänkte pröva på att köra strikt lchf för att se om något händer med vikten.

Jag ser många som äter två ägg med majonnäs till frukost så jag testade det. 10 minuter efter, är jag fortfarande väldigt hungrig, och mot slutet fick jag nästan kväljningar av majonnäsen. Jag tror knappast jag kommer stå mig till lunch med denna frukost, Har ni några tips?

Eftersom jag tänkte äta 10 kh per dag så utesluter de alla grönsaker vad jag har förstått, vilket innebär typ kyckling med majonnäs eller smör till middag och lunch? Jag förstår inte hur man blir mätt, utan att må illa, eller är de de som gör att man slutar äta, att man mår illa i stället för att man blir mätt?

Vad har du fått det ifrån.. på tio gram kolhydrater kan du äta något kilo spenat om du vill!

Sen så.. skynda långsamt.. känn efter lär känna din kropps signaler, de förändras över tiden!

Sen så.. två ägg och lite majonäs, det e ju mat för en gråsparv.. ät så du står dig!

Sen så.. är det en helt annan sak, att jag inte äter frukost alls.. iallafall inte tidigare än 11-12.. men så står jag mig på maten jag åt kvällen innan, men jag har oxå fått min kropp till att kunna leva på fettlagren.

Men det kan ta en tid, i början var det snarare som så att rejäl frukost var något som var behövligt.. och då var lunchen ett mindre mål.

• Like 1

Vad har du fått det ifrån.. på tio gram kolhydrater kan du äta något kilo spenat om du vill!

Sen så.. skynda långsamt.. känn efter lär känna din kropps signaler, de förändras över tiden!

Sen så.. två ägg och lite majonäs, det e ju mat för en gråsparv.. ät så du står dig!

Sen så.. är det en helt annan sak, att jag inte äter frukost alls.. iallafall inte tidigare än 11-12.. men så står jag mig på maten jag åt kvällen innan, men jag har oxå fått min kropp till att kunna leva på fettlagren.

Men det kan ta en tid, i början var det snarare som så att rejäl frukost var något som var behövligt.. och då var lunchen ett mindre mål.

Tack för ditt svar! Ja, jag tycker också det är lite mat men jag vet inte hur jag ska få i mig mer fett och var ifrån? Jag har funderat på periodisk fasta men jag tror inte jag klarar det, jag vaknar alltid jätte hungrig =)

Jag ligger normalt mellan 0 och 5g kolhydrater och då går det som sagt få in lite spenat broccoli eller sparris. Det går åt hyggligt med smör för att bli mätt men då det är gott med smör så är det integt problem för mig.

Majonnäs kan kanske vara "svårt att lära sig" men det går att krydda och smaksätta oändligt. Blanda ut med bacon och strimlad grillad kyckling och curry. Räkor, dill och lite lök. TAcokryddor och fräst kall het fläskfärs... etc... Möjligheterna att "gömma" majonnäsen finns... 

Nybörjare? I så fall gör det enkelt första tiden så kan du lägga till mer avancerad mat senare. Ketogen kost (för mig):

Mejeri/fett: Smör, grädde, olivolja, kokosfett och ost (skippa youghurt och mjölk). Stor fett/kh kvot och lika stor fett/protein kvot.

Proteinkällor: Ägg, kött (fett kött typ bacon), lax, makrill

Vegetabilisk mat: hallon, spenat, broccoli

Tillskott om du vill vara på säkra sidan: multivitamin, omega 3, D-vitamin

Tips: Ät inte mer protein än 1g/kg kropssvikt. Dvs för maten ovan: kolla makronutrienterna  och begränsa endast proteinintaget med hjälp av en våg (behövs i början för att få en uppfattning om mängder). Endast den vegetabiliska maten innehåller KH, så begränsa det intaget en aning, men en halv tallrik spenat dränkt i olivolja är INTE mkt KH.

Lycka till.

Hur har dom 5 veckorna gått hittills? Jag tror mycket på att ha tålamod. Om man går ner för snabbt tappar du mycket muskler också, vilket gör att kroppens förbränning minskar och du måste äta ännu mindre. Det är så det kan bli jojo-bantning. Det beror naturligtvis på hur mycket man ska gå ner men om man inte har jättemycket så ska man inte gå ner snabbt.

Min fru och jag har båda testat periodisk bantning i form utav att skippa frukost. Det har varit jättelätt för mig men frugan har varit jättehungrig. Dock nu efter drygt fyra månader så har hon börjat skippa frukost vissa dagar när hon inte är hungrig. Jag tror att när man kört LCHF ett tag så står man sig mycket längre utan att bli hungrig. Jag har dock läst att för kvinnor är det mer lämpligt med 14 timmars fasta än 16 timmar fasta, p.g.a. den annorlunda ämnesomsättningen. Om du t.ex. äter middag kl 18 och frukost kl 8 så blir det ju 14 timmar.

För mig är det så att om jag äter frukost så är jag faktiskt hungrigare innan lunch än om jag inte gör det.

• Like 2

Min fru och jag har båda testat periodisk bantning i form utav att skippa frukost. Det har varit jättelätt för mig men frugan har varit jättehungrig. Dock nu efter drygt fyra månader så har hon börjat skippa frukost vissa dagar när hon inte är hungrig. Jag tror att när man kört LCHF ett tag så står man sig mycket längre utan att bli hungrig. 

Jag tror också periodisk fasta är något man kan prova efter ett tag, om man märker att man har svårt att bli hungrig. Det känns som att det blir lite mycket att både ställa om till LCHF och periodisk fasta samtidigt som nybörjare.

• Like 2

Nybörjare? I så fall gör det enkelt första tiden så kan du lägga till mer avancerad mat senare. Ketogen kost (för mig):

Mejeri/fett: Smör, grädde, olivolja, kokosfett och ost (skippa youghurt och mjölk). Stor fett/kh kvot och lika stor fett/protein kvot.

Proteinkällor: Ägg, kött (fett kött typ bacon), lax, makrill

Vegetabilisk mat: hallon, spenat, broccoli

Tillskott om du vill vara på säkra sidan: multivitamin, omega 3, D-vitamin

Tips: Ät inte mer protein än 1g/kg kropssvikt. Dvs för maten ovan: kolla makronutrienterna  och begränsa endast proteinintaget med hjälp av en våg (behövs i början för att få en uppfattning om mängder). Endast den vegetabiliska maten innehåller KH, så begränsa det intaget en aning, men en halv tallrik spenat dränkt i olivolja är INTE mkt KH.

Lycka till.

Tack snälla för tipset! Detta hjälper mig mycket. Det är bara svårt att veta vad jag ska göra med smöret, kan inte riktigt äta det som det är. Är inte grädde mejerier som man ska hålla avstånd från? Vad innebär mer avancerad kost? =)

Hur har dom 5 veckorna gått hittills? Jag tror mycket på att ha tålamod. Om man går ner för snabbt tappar du mycket muskler också, vilket gör att kroppens förbränning minskar och du måste äta ännu mindre. Det är så det kan bli jojo-bantning. Det beror naturligtvis på hur mycket man ska gå ner men om man inte har jättemycket så ska man inte gå ner snabbt.

Min fru och jag har båda testat periodisk bantning i form utav att skippa frukost. Det har varit jättelätt för mig men frugan har varit jättehungrig. Dock nu efter drygt fyra månader så har hon börjat skippa frukost vissa dagar när hon inte är hungrig. Jag tror att när man kört LCHF ett tag så står man sig mycket längre utan att bli hungrig. Jag har dock läst att för kvinnor är det mer lämpligt med 14 timmars fasta än 16 timmar fasta, p.g.a. den annorlunda ämnesomsättningen. Om du t.ex. äter middag kl 18 och frukost kl 8 så blir det ju 14 timmar.

För mig är det så att om jag äter frukost så är jag faktiskt hungrigare innan lunch än om jag inte gör det.

Det har inte hänt något alls med vikten, inte ett gram. Jag vet att alla säger att man ska ha tålamod vilket jag försöker med, men det är svårt när de inte händer något alls. Jag tränar fem dagar i veckan också, på gym samt springer så jag känner att jag har byggt muskler men vet inte om jag förlorat fett. Jag har heller inte förlorat några centimeter runt midjan.

Tack snälla för tipset! Detta hjälper mig mycket. Det är bara svårt att veta vad jag ska göra med smöret, kan inte riktigt äta det som det är. Är inte grädde mejerier som man ska hålla avstånd från? Vad innebär mer avancerad kost? =)

Bra grejer att göra med smör:

1) Som Tommy skrev: kryddsmör. Kolla recept på nätet (tror Tommy har en massa bra på sin blogg "Tommytappar").

2) Lägg i 50 gram smör i 2 dl kaffe och kör mixerstaven i det hela. Godare än du tror och ännu godare med osaltat smör.

3) Bearnaise, Hollandaise,  (kan bli lite extra kh med vitvin och vitvinsvinäger, men jag brukar äta det (hemgjord alltså). Köpt bea är egentligen inget annat än dragonmajonnäs = massor av omega 6).

Mejeri = Grädde. Sant, men:

Du måste kolla följande: Är fetthalten (40%) hög jämfört med Protein (3%) och KH (3% ???) så ät!!! Så mycket du vill. Exempelvis: Vispa en deciliter grädde och häll på lite hallon eller blåbär (en del kanske protesterar här, men jag tycker blåbär är kung av bär).

Du kan äta vilka mejeriprodukter som helst bara det är smör och grädde vid strikt (som du verkar vilja köra) och du kan lägga till Turkisk, Rysk, Grekisk yoghurt med nötter om du vill lägga till lite KH. Men det är här det börjar bli lite avancerat. Att hitta mängden KH man tål kräver nog lite experimenterande. Det var det jag menade med avancerat. Annars: ät det som du förstår dig på genom att bara titta på förpackningen. Kött= lätt, kommer av djur. Corn Flakes= svårt, hur fan gör man det  :D .

Tips. Köp kostdoktorns bok eller The Primal Blueprint för att lära dig mer.

Tips. Skippar du grädden helt och bara kör på smör får du i princip en ren paleolitisk LCHF. Jag kör det nu och bom! kom rakt in i Ketos.

Tips. Åt verkligen tills du är mätt. Du tränar mycket och du måste ha energi, annars kanske kroppen börjar spara på fettet. Men se upp med proteinet så det inte drar iväg för mycket (om du vill vara i Ketos alltså), annars äter du på utan att tänka på proteinet så mycket.

1) Som Tommy skrev: kryddsmör. Kolla recept på nätet (tror Tommy har en massa bra på sin blogg "Tommytappar").

2) Lägg i 50 gram smör i 2 dl kaffe och kör mixerstaven i det hela. Godare än du tror och ännu godare med osaltat smör.

3) Bearnaise, Hollandaise,  (kan bli lite extra kh med vitvin och vitvinsvinäger, men jag brukar äta det (hemgjord alltså). Köpt bea är egentligen inget annat än dragonmajonnäs = massor av omega 6).

Du måste kolla följande: Är fetthalten (40%) hög jämfört med Protein (3%) och KH (3% ???) så ät!!! Så mycket du vill. Exempelvis: Vispa en deciliter grädde och häll på lite hallon eller blåbär (en del kanske protesterar här, men jag tycker blåbär är kung av bär).

Du kan äta vilka mejeriprodukter som helst bara det är smör och grädde vid strikt (som du verkar vilja köra) och du kan lägga till Turkisk, Rysk, Grekisk yoghurt med nötter om du vill lägga till lite KH. Men det är här det börjar bli lite avancerat. Att hitta mängden KH man tål kräver nog lite experimenterande. Det var det jag menade med avancerat. Annars: ät det som du förstår dig på genom att bara titta på förpackningen. Kött= lätt, kommer av djur. Corn Flakes= svårt, hur fan gör man det  :D .

Tips. Skippar du grädden helt och bara kör på smör får du i princip en ren paleolitisk LCHF. Jag kör det nu och bom! kom rakt in i Ketos.

Tips. Åt verkligen tills du är mätt. Du tränar mycket och du måste ha energi, annars kanske kroppen börjar spara på fettet. Men se upp med proteinet så det inte drar iväg för mycket (om du vill vara i Ketos alltså), annars äter du på utan att tänka på proteinet så mycket.

Är det dåligt med omega 6? Tack för kommentarerna!

Hur många KH tror du jag hamnar på om jag äter två-tre skivor bacon med två ägg och ost till frukost, med svart kaffe.

Köttbit/kyckling/köttfärs med kryddsmör och kokt broccoli/blomkål/rå bladspenat/stekt vitkål till lunch och middag?

Tror du jag hamnar i ketos och strikt LCHF?

Tack =)

På det du anger så hamnar du på enskilda gram kolhydrater.. säg 5-10 gram!

Ketos är inte avgörande för viktminskning rent generellt, det är mer ett tecken på att du äter väldigt lite kolhydrater.

Strikt LCHF är heller inte avgörande för viktminskning om man är frisk för övrigt.. hitta det som passar dig, din kropp och din sociala kontext!

Finns gott om folk som varit för strikta.. fått helvetes omställningsbesvär, sociala konsekvenser och tröttnat snabbt!

• Like 1

Ja, jo, alla kroppar fungerar ju inte densamma, men jag har inte ens tappat 'vattenkilorna'.

Det känns lite motigt när man varken gått ner på måttband eller vikt efter 6 veckor. Jag skulle vilja ha ett tecken på att något händer =)

Är det för mycket kalorier tro jag äter, om jag äter det jag angivit?

Kan tala om för dig att det tog mig tre månader innan något hände!

Antagligen mest för att jag åt som innan och inte riktigt kände mina aptitsignaler  rätt!

Du kan ju pröva att bara äta två gånger om dagen?

Ja altså det är inget magiskt med LCHF och skall man gå ner i vikt så får antingen kalorierna minska eller utgifterna öka.. tanken är att det skall ske av sig självt.. men som sagt vad.. för mig tog det tre månader!

• 7 years later...
On 2013-08-23 at 11:49, Glen Åkesson sade:

Förlåt, vad är KH? 

• 1 month later...

Hejsan! Hur har det gått för dig Emmafo? Det var ju ett tag sen detta skrevs. Jag är nyfiken då jag själv började med LCHF nyligen och är konstant hungrig. Har du hittat någon bra frukost som mättar? 

Jag äter mer liberalt och åt till en början turkisk yoghurt blandat med vispgrädde, bär och nötter. Tänkte att jag skulle äta en mer fettig frukost för att se om jag stod mig bättre och gjorde en omelett dränkt i smör, ost och grädde. Ändå är jag hungrig ett par timmar senare. 😅 

• 2 weeks later...
On 2021-09-16 at 22:46, Hemul86 sade:

Hejsan! Hur har det gått för dig Emmafo? Det var ju ett tag sen detta skrevs. Jag är nyfiken då jag själv började med LCHF nyligen och är konstant hungrig. Har du hittat någon bra frukost som mättar? 

Jag äter mer liberalt och åt till en början turkisk yoghurt blandat med vispgrädde, bär och nötter. Tänkte att jag skulle äta en mer fettig frukost för att se om jag stod mig bättre och gjorde en omelett dränkt i smör, ost och grädde. Ändå är jag hungrig ett par timmar senare. 😅 

Är också nybörjare men tycker frukosten är det lättaste, delvis för att jag hoppar den om det känns för stressigt att laga på morgonen eller man inte är sugen... Ehm. 
Men också för att jag älskar ägg, avocado och majonäs!

Blir enkelt då, haha. Å andra sidan så gillar jag variation, men som nån annan nämnde, majonäs kan man ändå ändra ganska mycket. Jag brukar t ex göra en lime-chili-aioli genom att blanda med lite vitlökspulver, pressad lime och chili flakes. Ägg kan man också variera massor, går ju att göra äggröra (mums!), omelett på alla möjliga olika ingredienser, jag kan byta in räkor istället för ägg, avocadon kan man ändra till guacamole och käka som dip med gurkstavar som sido-rätt. Chiapudding smaksatt på olika sätt är också mums, kanske med lite bär eller samma där, som sidorätt till annat. Jag käkar gärna lite av varje till samma mål just för att det inte ska bli för mycket av en sak. Tycker man det blir för lite fett kanske man kan ta en klunk MCT-olja? Det kan också bli mer som en vanlig måltid om man har tid och motivation att laga något ordentligt, frukosten behöver ju inte vara annorlunda. Imorgon blir det nog receptet med pocherade ägg/hollandaise-sås/avocado/kallrökt lax här från Dietdoctor

• Like 1