Gå till innehåll

[Recept] LCHF Kladdkaka

Recommended Posts

Hej!

Jag ska bjuda på fika på jobbet nästa vecka och vill göra om receptet till LCHF och skulle därför behöva eran hjälp.

Chokladkaka

3 st ägg

3,5 dl strösocker

150 gram smör

1,5 dl kakao

2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

Chokladcréme

1,75 dl grädde

150 gram mörk choklad (70 %)

20 gram smör

Chokladkrämen är ju redan OK, men det andra skulle jag behöva byta ut och ersätta med rätt mängd.

Tacksam för svar! :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strösocker kan du byta ut mot ICA;s Sötströ (hette tidigare Stevia strö) eller Sukrin i mängd 1:1, vetemjölet kan ersättas med mandelmjöl. Det finns också mörk choklad 72% från t.ex. Cloetta som inte innehåller tillsatt socker. (Innehåller maltitol och sukralos). Ekologiskt vaniljpulver "bourbon" (ej vaniljsocker) brukar finnas bland baktillbehören på ICA, Coop mfl. Taefter smak (c:a 1/4-1/2 av angivet mått vaniljsocker).

cloetta_mork_choklad_72__utan_tillsatt_svaniljpulver.jpg

Länk till inlägg

Hej,

det här är inte en omgjord variant av ditt recept utan ett av mina som alla brukar gilla, så det kanske går endå?   ;)   

Choklad blir aldrig riktigt bra som LCHF för även om man bakar på kakao istället för choklad så blir kolhydraterna ganska många per hg. Om du bakar på choklad så försök få tag på "Couvertyr". Det är choklad med en betydligt högre halt kakaofett vilket så klart drar ner kolhydraterna.   :)   

Lycka till med bakandet! 

/SandraMarie   

Sandras LCHF chokladtårta/kaka med Hasselnötter och Amaretto

1 stor springform. Jag delar kakan på 12 och varje bit innehåller då ca 15 gram kolhydrater MEN det blir väldigt olika beroende på vilken choklad du tar! ... den kan även räcka till så många som 18 om man vill.

Kakan bakas med fördel 1-2 dagar innan den skall servers.

Det här är en chokladig kaka som de flesta som inte äter LCHF också brukar gilla. Jag serverar grädde till (och gärna lite färska hallon) - eller vaniljglass om de som bjuds äter socker. Nötterna suger upp en del av fukten från kakan när den vilar övernatten och tugget i dem gör att en mindre bit varar längre.

Skall den här kakan servers portionsupplagd som snyggefterrätt måste den skäras som kall, för när den blir rumsvarm blir den härligt krämigt mjuk och klibbar fast på kniven. Det går fortfarande bra att skära den men så klart blir bitarna inte lika snygga.

Amaretto kan bytas ut mot 1 msk hett vatten och 0,5 msk snabbkaffepulver. Nötterna kan helt hoppas över. (Vill man ha extra nötter är det väldigt trevligt att strö dem över kakan innan den ställs in i ugnen.)

3                hg              god mörk Couvertyr choklad ca 71%

2                msk           hett vatten

2                msk           Amaretto (kan bytas ut, se ovan)

6                st               stora ägg = frukostäggsvarianten, vitor och gulor för sig

130            g                rostade skalade hasselnötter, hackade  i ganska stora bitar

+ ev fler nötter att strö över som dekoration

1 rund springform med bakplåtspapper över botten och runt innerkanten

Vispa vitorna till hårt skum.

Smält chokladen. Rör ner hett vatten och äggulor och rör med en slickepott tills chokladen är blank och fin. Är choklad och/eller vätska för kall stelnar massan och kakan kommer bli kompakt och låg.  

Rör ner 1/3 av äggvitorna väl och vänd sedan försiktigt ner resten.

Vänd försiktigt ner hasselnötterna, akta så att smeten inte sjunker samman.

Häll försiktigt smeten i springformen och bred ut.

Grädda mitt i ugnen på ett galler i 200 grader ca 7-9 minuter. Kakan skall ha rest sig en del och börjat torka lite i kanten men vara väldigt gungig för övrigt. Kakan verkar inte färdiggräddad, men den gräddar efter och stelnar dessutom när den kallnar.

Låt kallna helt på bänken. Plasta in och ställ kallt övernatten. (Rör inte vid ytan och lägg heller inte plasten mot den.)

Servera antingen hel eller dela den direkt den tas ur kylen, lägg samman igen på sitt serveringsfat och låt stå framme och bli varm. Servera med grädde.

Länk till inlägg

Det är svårt att få kakor att resa sej när man inte har vetemjöl. Kladdkaka funkar alltid och finns massor med recept av... Denna gjorde jag sist jag hade gäster (varav bara maken och jag kör LCHF) och alla tyckte den var fantastiskt god. Den är inte riktigt lika kompakt som vanliga kladdkakor och innehåller dessutom varken socker eller sötningsmedel.

250 g mörk choklad, minst 70% (Originalreceptet är choklad med mintsmak vilket gav en mycket fräsch kaka.)

150 g smör

5 ägg

1 tsk vaniljpulver

Smörj springform och sätt ugnen på 160 gr.

Hacka chokladen och värm den försiktigt tillsammans med smöret. rör hela tiden. Låt svalna något

Dela äggen och vispa äggvitorna till fast skum.

Vispa äggulorna fluffiiga tillsammans med vaniljpulvret.

Rör ned chokladsmöret i äggulorna. Vänd försiktigt ned äggviteskummet.

Häll i formen och grädda 20 minuter.

Länk till inlägg