Jump to content

Var fick stenåldersmänniskorna salt ifrån?

Hildegaard

Recommended Posts

Det är ju skillnad här uppe i norr jämfört med nedåt Medelhavet där havsutvunnet salt var en naturlig del av kosten långt tidigare. Den salta smak vi är vana vid idag fanns nog inte överhuvudtaget i Norden på den tiden. Salt fanns dock naturligt i köttet man åt och vid kusterna kokade man säkert mat i havsvatten för smakens skull. På västkusten kunde man (enligt rekonstruktion i efterhand) redan tidigt utvinna salt ur havet. I inlandet fick man nog vara noga med att ta vara på buljongen från allt kokt kött och fisk. Salt, vitaminer och mineraler mineraler från köttet och skroven fälls ut i buljongen och borde ha tillgodosett behovet. Man handlade med salt från Norge redan på Järnåldern enligt arkeologisk forskning. 

(Paleo-kost utesluter för övrigt tillsatt salt i möjligaste mån.)

• Like 1

Det verkar ju som att människan under tidig evolution levt och rört sig mestadels runt kusterna/rinnande vatten. Då borde man väl haft tillgång till de salta havsvattnet tänker jag. Att kött och fisk blir väääldigt mycket godare med salt på måste ju varit lika självklart för stenåldersmänniskan som för oss. När man äter tex musslor får man ju i sig en del saltvatten...

Men har också ställt mig den frågan....

• Like 3

Buljongen man kokat kött (+ eventuella ben) innehåller Natrium i stora mängder. Kött borde därför ha varit en viktig källa till Natrium. Att kroppen behöver klorjoner är väl tveksamt (någon som vet???). Alltså lär inte tillsatt salt ha behövts om man tog vara på buljongen. Enligt Phinney så drack enuiterna buljongen när dom kokat kött. Om jag minns rätt försvinner 60 % av köttets Na när kött kokas. 

Själv gör jag numera detsamma...

• Like 3

Människor klarar sig uppenbarligen dessutom på väldigt lite salt, så de behöver inte ha fått i sig särskilt mycket. Förmodligen hade de "nedärvd" kunskap om hur de skulle säkerställa sitt näringsbehov inklusive få i sig salt. Vi har ju också utrustats med receptorer på tungan för salt smak, vilket har hjälpt oss till den lilla mängd vi behövt.

På samma sätt har vi receptorer för fett och protein ("umami"). De för fett är ganska nyligen upptäckta.

• Like 1