Jump to content

D-vitamin vad mer behövs?

evab
 Share

Recommended Posts

Först måste jag bara säga att jag är glad för att detta forum kom till stånd så snabbt! Bra jobbat!

Har förstått att D-vitamin är något vi behöver här i mörkret. när jag läser lite här och där så står det ibland att man bör kombinera med kalcium och att kalcium i sin tur behöver magnesium. Hur är det med dessa tre ämnen och ska man ta sådana preparat utan att kolla vad man egentligen behöver

Nja, ju mer d-vitamin man har i blodet desto mer av kalciumet i maten kan tas upp. Så risken för kalciumbrist minskar när man tar tillskott av d-vitamin, inte tvärtom.

Angående magnesium så är det en brist som inte är helt ovanlig idag. Gröna grönsaker (som spenat) och nötter är bra källor.

Min uppfattning efter kringläsnng är att magnesium är underskattat medan kalcium är överskattat. 

Hörde nyligen en hypotes om att överkonsultion av kalcium kan ha med åderförkalkning att göra. Om det stämmer antar att jag att vi kan se en koppling mellan margaringenerationerna som gick på margarinpropagandan och under samma decennier hade vi ett ständigt tjat om kalcium och att vi ska dricka homogeniserad mjölk. 

Överkonsumtion av kalcium, ådelförkalkning

Överkonsumtion av åderförvettande homogeniserad mjölk

Margarin

= hjärt och kärlproblem

Jag drog iväg här i tankarna, tillbaka till trådens fråga.

Tydligen ska magnesium kunna motverka det negativa med överintag av kalcium. 

Hur vet jag inte. Men det kompletterar D3. Kan någon förklara varför?

Hur vet jag inte. Men det kompletterar D3. Kan någon förklara varför?

From The Vitamin D Council

Magnesium and vitamin D

Magnesium has been found to influence the body’s utilization of vitamin D in the following ways: Magnesium activates cellular enzymatic activity. In fact, all the enzymes that metabolize vitamin D require it. 3 4 Low magnesium has been shown to alter, by way of decreasing, production of vitamin D’s active form, 1,25(OH)2D (calcitriol).

• 2 weeks later...

Ett litet tips på att få en magnesiumboost+sportdryck+törstsläckare är att ta en grov näve färsk bladspenat i en blender, hälla på 75cl-1 liter vatten, 1 rått ägg och 2-3jorbgubbar (mest för den goda smakens skull)

Mixa slätt o ta med till gymmet eller bara drick som måltidsdryck, supergott och ett enkelt sätt för att få lite extra vitaminer och mineraler :)

För den som inte är strikt tar man med fördel en del av en banan i också.

Såg en videointervju med Chris Masterjohn hos Dr Mercola där han nämnde att vitamin K2 i djurförsök visat sig kunna rensa bort åderförfettning. Detta låter ju intressant för en som har lite igentäppta ådror.

Om man äter diverse mediciner som t.ex. trombyl, elanapril, imdur, seloken och lipitor, är det då en kontraindikation för att även ta vitamin K2?

Såg en videointervju med Chris Masterjohn hos Dr Mercola där han nämnde att vitamin K2 i djurförsök visat sig kunna rensa bort åderförfettning. Detta låter ju intressant för en som har lite igentäppta ådror.

Om man äter diverse mediciner som t.ex. trombyl, elanapril, imdur, seloken och lipitor, är det då en kontraindikation för att även ta vitamin K2?

Du råkar inte ha någon länk till denna videointervju? Hade varit intressant att titta på.