Jump to content

Måltidsmåttet - ingen måtta på idiotin?!

Fru Hå

Recommended Posts

Tack snälla Fru Hå nu fick jag mig ett gott skratt!

Jaa, skrattblandad gråt i mitt fall. Måste kolla vad de andra apoteken har i sin meritlista för vansinnighet, om det är någon mening med att byta apotek, så att säga :)  :( = skrattblandad gråt.

Det är inget att skratta åt !

Vi är många som tappat totalt känslan för portionstorleken under alla överätaråren. Vi som är eller har varit gravt överviktiga, har oftast just svårt att uppskatta portionsstorlek. Vi har ingen som helst känsla när man är mätt eller hur mycket man ska lassa på talltiken för att bli mätt. Jag har haft en strikt matkontroll över 15 månader och försökt få både hungers- liksom mättnadskänslorna fungera ihop med en uppskattning av rätt portionsstorlek. Det fungerar bättre för var dag som går, men totalbedömningen av min förmåga att uppskatta mängden mat för att mätta mig, blir ändå fortfarande "icke godkänt".

Det liksom fungerar dåligt. Därför har jag själv infört olika "slevmodeller" i min vardag för att inte behöva kasta mat eller överäta. Jag försöker träna mig att uppskatta vikt i gram... jag har vägt mat för att veta hur mycket olika saker väger... jag har vägt hur mycket mat ryms på sked, gaffel mm. Det är mycket jobbigt att leva med ett sådant handikapp. Därför köper jag ofta mat i färdiga förpackningar, dvs  just en korrekt mängd som jag erfarenhetsmässigt vet gör mig mätt. Detta för att slippa uppskatta och därmed överäta.

• Like 2

Jag för egen del "skrattgrät" åt vad det var man skulle ta i måtten, kanske inte måtten i sig, utan mera detta lilla fettet och kohydraterna som man måste äta för att må bra och överleva. Även texten, kändes för min del lite inaktuell och förlegad :(

• Like 1

Det är inget att skratta åt !

Vi är många som tappat totalt känslan för portionstorleken under alla överätaråren. Vi som är eller har varit gravt överviktiga, har oftast just att uppskatta portionsstorlek. Vi har ingen som helst känsla när man är mätt eller hur mycket man ska lassa på talltiken för att bli mätt. Jag har haft en strikt matkontroll över 15 månader och försökt få både hungers- liksom mättnadskänslorna fungera ihop med en uppskattning av rätt portionsstorlek. Det fungerar bättre för var dag som går, men totalbedömningen av min förmåga att uppskatta mängden mat för att mätta mig, blir ändå fortfarande "icke godkänt".

Det liksom fungerar dåligt. Därför har jag själv infört olika "slevmodeller" i min vardag för att inte behöva kasta mat eller överäta. Jag försöker träna mig att uppskatta vikt i gram... jag har vägt mat för att veta hur mycket olika saker väger... jag har vägt hur mycket mat ryms på sked, gaffel mm. Det är mycket jobbigt att leva med ett sådant handikapp. Därför köper jag ofta mat i färdiga förpackningar, dvs  just en korrekt mängd som jag erfarenhetsmässigt vet gör mig mätt. Detta för att slippa uppskatta och därmed överäta.

Tråkigt att du fick den känslan Limp men skrattet handlar ju inte om den som har problem med mättnadssignalerna, då kanske tom dethär redskapen är bra?

Men följande text är faktisk löjeväckande, vi talar ju om detta varje dag här på forumet.

"Men den gör ingen skillnad på snabba och långsamma kolhydrater? 

Nej. Vårt budskap är att man ska variera kosten, äta av allt men begränsa mängden. Sen är det så klart ännu bättre om man variera kvaliteten på kolhydraterna så att man får en bra balans mellan snabba och långsammare kolhydrater. Det finns en sås-portion.

Kan man fylla den med bearnaise? 

Det kan man, men inte varje dag. Lite sunt förnuft får man använda och variera sin kost.

Måltidsmåttet baseras på svenska näringsrekommendationer och tallriksmodellen. Produkten tillverkas i Sverige av miljövänlig plast. Den tål maskindisk och finns att köpa på Apotek Hjärtat."

• Like 2