Jump to content

Sänkt blodtryck och viktnedgång - hänger det ihop?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

På Kostdoktorns sida om högt blodtryck kan man läsa en kommentar som handlar om en 71-årig dam som slipper ta mediciner mot sitt höga blodtryck med hjälp av LCHF, och att blodtrycket har blivit lägre än med medicinerna.

Frågan är hur mycket viktnedgång har med blodtryckssänkning att göra.

Kan blodtrycket sjunka utan att vikten minskar (när äter LCHF), eller krävs det lägre vikt för att blodtrycket ska minska?

När jag hade full medicinering och åt vanlig kost, låg mitt blodtryck på 148/90 vid distriktssköterskan senaste mätning, och det var doktorn nöjd med. (Jag är 71 år.) Alla blodtester var också klart godkända (blodsocker, levervärden, njurfunktion etc.)

Efter bara 4 månader med LCHF hade mitt blodtryck sjunkit så att jag började få problem med yrsel, och svimningstendenser i uppförsbackar. I stället för att hålla på och boka tid för blodtryckstagningar hos primärvården och diskussioner med olika stafettläkare varje gång, skaffade jag en av kostdoktorn rekommenderad blodtrycksmätare och började kolla trycket hemma tre gånger om dagen.

Jag trappade ner på blodtrycksmedicinen (2 sorter) genom att bara ta en halv tablett om dagen av den sort som jag hade störst problem av (candesartan). Blodtrycket fortsatte ändå att sjunka, så efter en och en halv vecka slutade jag med den sista halvan också.

* * *

Kort därefter började jag bli yr och svimfärdig efter att ha dragit runt med gräsklipparen eller gått långpromenad med hunden, så då blev det dags att halvera den kvarvarande blodtrycksmedicinen (Salures). Tio dagar senare slutade jag helt med blodtrycksmedicin, och nu, efter en månad som medicinfri, ligger det systoliska trycket på 122-134 och det diastoliska på 72-85. Lägst morgon och kväll, och litet högre mitt på dagen (utom direkt efter litet mer utdragna kroppsansträngningar då trycket har legat så lågt som 118/ 66, men vid dessa tillfällen känns det inte riktigt bra, så då äter jag en tjock gurkskiva och dricker vatten med citron och en nypa salt). Nu mäter jag bara blodtrycket två gånger i veckan, vid samma tid på dygnet.

Inte nog med detta: efter att ha ätit medicinerna i 8 år, och fått ökad dos av candesartan allteftersom det befanns nödvändigt, drabbades jag av håravfall och något som påminde om psoriasis. Jag trodde att det hade med min ålder att göra, men bara en dryg vecka efter det att jag slutat helt med medicinerna började håret stanna kvar på huvudet (kammen blir inte längre full av hår efter användning), och jag behövde inte längre skaka lakanen genom fönstret varje morgon för att få dem rena från "mjäll" som lossnat i mängd från kroppen under natten. Det står ingenting om dessa biverkningar i FASS för vare sig candesartan eller Salures, men jag har läst på forumen här att andra har liknande erfarenheter.

Däremot anges luftvägsinfektioner vara en vanlig biverkning av candesartan. Den torrhosta jag haft morgon och kväll i flera år är nu också helt försvunnen. Den tidigare hopplöst gasiga magen har blivit lugn som en filbunke, jag har aldrig huvudvärk längre, och jag sover som en gris hela nätterna. Det är magiskt.

Om jag ändå hade hittat till LCHF för 8 år sedan.... Men jag har varit lika vilseledd som de flesta andra av Socialstyrelsens rekommendationer, baserade mest på antaganden som det förefaller. Jag är numera en aktiv propagandist när det gäller LCHF. Och herregud så bra jag mår, utan några som helst mediciner!

• Like 5

Kan blodtrycket sjunka utan att vikten minskar (när äter LCHF), eller krävs det lägre vikt för att blodtrycket ska minska?

Klart intressant frågeställning. Först tyckte jag att frågan var mest teoretisk men ju mer jag funderade ju mer intressant blev den.

Jag hittade en länk: http://www.naturalphysique.se/index.php?option=com_content&view=article&id=156:insulin&catid=45:tipsfrangunnar&Itemid=80

Det intressanta avsnittet där är:

Så här skriver Susanna Ehdin, doktor i immunologi: "Överskott på insulin höjer också blodtrycket genom att det driver på njurarna att behålla salt och vätska. Insulin stimulerar cellerna i blodkärlens väggar att växa, vilket gör dem tjockare och mer styva. Insulin ökar nivåerna av noradrenalin, ett adrenalinliknande ämne som stimulerar hjärtats slaghastighet och drar samman blodkärlen. 

Det viktiga verkar vara insulinnivån som givetvis minskar då man äter enligt LCHF. Insulinnivån stiger i takt med ökande övervikt och sjunker då man går ner i vikt. Vikt och insulin hänger intimt ihop som ler och långhalm och är man insulinresistent så ligger insulinnivån högre med medföljande förhöjt blodtryck.

Är man lite överviktig utan att vara nämnvärt insulinresistent så borde blodtrycket därför kunna sjunka rätt snabbt efter att man börjat med LCHF men för oss insulinresistenta är det bara att kämpa på och gå ner i vikt så mycket vi bara kan.

• Like 1

Mitt blodtryck är signifikant lägre nu på LCHF jämfört med för cirka 10 år sedan innan barnen kom, när jag åt vanlig mat och vägde ett par kilo mindre än jag gör nu (LCHF har jag använt för att bli av med gravidkilon). Normalvikt i bägge situationerna med kroppsfett i intervallet 20-25%. Förut var trycket normalt på gränsen till förhöjt, numera ligger blodtrycket perfekt.

• Like 2

Mitt blodtryck är signifikant lägre nu på LCHF jämfört med för cirka 10 år sedan innan barnen kom, när jag åt vanlig mat och vägde ett par kilo mindre än jag gör nu (LCHF har jag använt för att bli av med gravidkilon). Normalvikt i bägge situationerna med kroppsfett i intervallet 20-25%. Förut var trycket normalt på gränsen till förhöjt, numera ligger blodtrycket perfekt.

Du borde alltså rimligen nu ha en lägre insulinnivå med LCHF än innan barnen då du åt normalkost. Detta trots att du väger något kilo mer. Det stämmer riktigt bra för mig. Troligen har du inte heller varit särskilt insulinresistent.

Tillhör väl de insulinresistenta då. Har högt blodtryck, sådär en 170/110, inte bra ju vet jag, men har testat att skippa blodtrycksdämpande medicin ett tag (ofrivilligt, den tog slut). Har istället försökt med fem veckor strikt LCHF och kosttillskott; Q10, magnesium och D-vitamin. Blev väl ca tio enheter ned på både systoliskt och diastoliskt, men det räcker ju inte enligt riktvärdena. Äter nu medicin sedan en vecka igen. Jag gillar inte den jag blir på medicinen: från en pigg energisk fakir till en klen typ, så himla trött och kraftlös, orkar inte arbeta med händerna ovanför huvudet mer än korta stunder. Detta är ändå den fjärde medicintypen jag testar, har därmed liksom valt bland biverkningarna och valt bort heshet, ångest o huvudvärk till förmån för trötthet och orkeslöshet. Mitt hopp är att blodtrycket är mycket viktrelaterat så jag kan äta mig både smal och medicinfri, återstår dock många kilon innan jag vet om det lyckas.

Tillhör väl de insulinresistenta då. Har högt blodtryck, sådär en 170/110, inte bra ju vet jag, men har testat att skippa blodtrycksdämpande medicin ett tag (ofrivilligt, den tog slut). Har istället försökt med fem veckor strikt LCHF och kosttillskott; Q10, magnesium och D-vitamin. Blev väl ca tio enheter ned på både systoliskt och diastoliskt, men det räcker ju inte enligt riktvärdena. Äter nu medicin sedan en vecka igen. Jag gillar inte den jag blir på medicinen: från en pigg energisk fakir till en klen typ, så himla trött och kraftlös, orkar inte arbeta med händerna ovanför huvudet mer än korta stunder. Detta är ändå den fjärde medicintypen jag testar, har därmed liksom valt bland biverkningarna och valt bort heshet, ångest o huvudvärk till förmån för trötthet och orkeslöshet. Mitt hopp är att blodtrycket är mycket viktrelaterat så jag kan äta mig både smal och medicinfri, återstår dock många kilon innan jag vet om det lyckas.

Det enda sättet jag har hört talas om för att få bukt med insulinresistens är att motionera lite. Det ökar insulinkänsligheten och både insulinnivåerna och blodtrycket sjunker. Vikten sjunker också samtidigt som du blir mindre hungrig. Det behöver inte vara så märkvärdig motion utan trevliga promenader kan räcka långt.

Nu har du bara kört LCHF 5 veckor så det är kanske för tidigt att tro att du är särskilt insulinresistent om övervikten skulle vara stor. Det märker du tydligare om du hamnar på en viktplatå som har svårt att ge med sig.

• Like 1

• 1 month later...

På Kostdoktorns sida om högt blodtryck kan man läsa en kommentar som handlar om en 71-årig dam som slipper ta mediciner mot sitt höga blodtryck med hjälp av LCHF, och att blodtrycket har blivit lägre än med medicinerna.

Idag har kostdoktorn "svarat" på frågan genom detta blogg-inlägg:

Ny diabetiker gör tvärtom, blir dramatiskt friskare på fem dagar!

Genom att äta LCHF i en vecka så har Mikaels blodtryck (145/85 till 120/75) och blocksocker (18 till 8.5) blivit mycket bättre.

Vikten har minskat  5 Kg (128 till 123), men den "lilla" minskningen borde inte ha påverkat blodtryck och blocksocker så mycket...

Precis som jag har upplevt. I min mors släkt ligger vi alltid högt i blodtryck och jag låg alltid tillräckligt högt för att mina läkare skulle tumma nervöst på p-piller-receptet. Klart gränsfall. Då vägde jag mindre än jag gör nu, cyklade överallt och var 25 år yngre. Jag ligger bättre till idag än då, fortfarande i övre kanten för normalt blodtryck men oroar mig inte. 

Jag har slutat äta mina blodtrycksmediciner efter att doktorn min konstaterade att jag numer har ett normalt blodtryck. Detta efter att jag gått ner över 50 kg och ätit strikt LCHF. Om förbättningen av blodtrycket beror på viktnedgång eller LCHF, kan jag ju inte bekrräfta, men dementerar på andra sidan inte heller.  

Som grädde på blomkålsmoset, går det numera också tappa blod av mig vänligt enkelt, jämfört med gamla livet som satte även de mesta erfarna sjuksystrarna på prov.

• Like 2