Anic75 Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Hej alla LCHFare Jag är helt ny inom lchf sedan en vecka tillbaka. Jag har läst jätte mycket och bara blivit mer och mer inspererad av att börja med lchf. Jag har läst för och nackdelar, tycker än så länge att fördelarna överväger enormt. Jag har börjat prata om lchf med en nära vän och har till o med fått henne lite smått intresserad så vi hjälper varandra med information, bra och dålig. Hon har nu läst någonstans att; man börjar lukta illa, tydligen på grund av ketos, en doktors ord. Vad betyder detta och hur mycket är sant, jag kan inte hitta det någonstans men ska fortsätta att söka svaret. Har även hört från vissa att man blir orkeslös efter ett tag och hjärnan blir trött snabbt? För egendel låter inte detta helt riktigt, men jag vill veta saningen oavsätt om den är posetiv eller negativ, så snälla är det någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Ketos innebär att det frigörs en massa ketoner i blodet som fungerar som energi för muskler och hjärna. Ketoner består av några olika molekyler av vilka en är en aceton. Andedräkten kan alltså lukta av aceton. Detta är bara under en övergångstid, för kroppen tenderar att reglera överskottet av ketoner. När man drar ner på kolhydrater så kan kroppen reagera så att den saknar något när inte samma mängd glukos finns tillgängligt. Innan ketonproduktionen kommer igång ordentligt och kroppen "programmerar om sig" till att använda sig av ketonerna så kan man känna sig trött och orkeslös, men även detta går över efter ett tag. Sen brukar man bli mycket piggare än tidigare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Man kan få lite dålig andedräkt i början, lite acetonliknande. Det brukar dock gå över efter ett tag, och vissa verkar slippa få det någonsin. Och trötthet hör nog mest till övergångsbesvären, innan kroppen har ställt om sig helt till fettdrift. Därefter upplever de flesta (som jag har hört talas om i alla fall) att de är piggare än på kolhydratkost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Tänk om trådarna uppdaterads kontinuerligt även när man var inne, så hade jag sett att Jerker redan svarat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Hon har nu läst någonstans att; man börjar lukta illa, tydligen på grund av ketos, en doktors ord. Vad betyder detta och hur mycket är sant, jag kan inte hitta det någonstans men ska fortsätta att söka svaret. Den här typen av problem, dvs starkt illaluktande svett och andedräkt är i regel övergående och drabbar heller inte alla. Sedan är det visst inte alla som uppfattar detta negativt. En bekant upplevde problem med svettlukten...men hanses dam ansåg visst att det hade vissa uppeggande egenskaper. Ett afrodisiakum s.a.s. Men, men, det tenderar gå över så inget att oroa sig för i onödan. Har även hört från vissa att man blir orkeslös efter ett tag och hjärnan blir trött snabbt? Till skillnad från de flesta andra dieter och kosthållningar så kräver LCHF en anpassningsfas. Detta kallas normalt ketoadaption och varierar i betydelse och tid. Uttryckt annorlunda så brukar de flesta vara grundläggande fettanpassade efter 3-4 veckor. Det tar i regel dock längre tid för muskler etc att anpassas så om man tränar hårt så kan det ex. ta 3-4 månader innan man är på banan fullt ut i gymet igen (så var det för mig). Nåväl, under den här inledande anpassningsfasen så är det inte ovanligt att man känner sig trött och seg. Det går dock över...och när det väl går över så går det ÖVER. Det är inte ovanligt att man där vid 3-4 veckorsstrecket kan känna sig som en Duracellkanin. Mitt mentala fokus blev för övrigt (ännu) bättre på lågkolhydratkost. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Tänk om trådarna uppdaterads kontinuerligt även när man var inne, så hade jag sett att Jerker redan svarat I min webbläsare (Firefox), när man skriver på ett inlägg, så kommer det upp ett litet meddelande om att någon skrivit ett inlägg och man får en möjlighet att se detta utan att det stör det man själv skriver. En mycket bra funktion som jag inte sett på något annat forum! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 23, 2013 Author Share Posted August 23, 2013 Tack alla för era snabba och raka svar. Jag tänkte just att det va så som ni skrivit men det är bätre att fråga för mycket än för lite hihi. Har informerat min vän så hon nu är på rätt spår igen. Tack alla 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts