Jump to content

Kan blodtryck bli för lågt?

MariaF
 Share

Recommended Posts

Var går gränsen för för lågt blodtryck? Jag har alltid lågt blodtryck men har känt mig lite extra yr några dagar så jag lånade makens blodtrycksmätare som visade 85/62. Jag tycker jag både dricker vatten och saltar maten ganska rejält. Kan blodtryck bli föööör lågt?

Var går gränsen för för lågt blodtryck? Jag har alltid lågt blodtryck men har känt mig lite extra yr några dagar så jag lånade makens blodtrycksmätare som visade 85/62. Jag tycker jag både dricker vatten och saltar maten ganska rejält. Kan blodtryck bli föööör lågt?

Ja, blodtrycket kan bli för lågt, och då svimmar man. Det låter lite drastiskt men så är det, kroppen ser till att hjärnan har tryck, därav svimning.

Men ditt tryck ser lite väl lågt ut tycker jag, jag själv, har lågt, men ligger i alla fall på 100 i övertryck.

Jag tycker att du ska beställa en tid till läkare om det fortsätter, så att man får utreda varför du har så lågt tryck.

Vissa har lågt blodtryck av födsel och ohejdad vana, och det är tyvärr svårbehandlat.

Men, jag tycker att du ska kolla upp det... :)

• Like 2

Ja om du svimmar börjar det nog bli lite för lågt ;)  

Skämt åsido så har jag fått samma problem. Jag är ganska lång och när jag var tonåring hade jag besvär med yrsel när jag reste mig, vill minnas att jag någon period tom medicinerade mot det. Men med stigande ålder (och vikt) försvann dessa problem. Nu när jag gått ner över 20kg och i princip återfått min tonårs-form, så har det återkommit. Yrsel ibland när jag reser mig upp. Frågade min läkare som sade att lågt blodtryck är bara bra, så länge man inte svimmar... :wacko:   Då kanske man bör åtgärda det.

Jag har följt lite tips här och börjar numera min dag med ett glas vatten med lite salt i. Ser också till att få i mig lite mer salter de dagar jag svettas mycket (typ golfrunda en varm dag) genom att dricka mineralvatten. Med det har mina besvär minskat drastiskt.

Har du ändå kvar dina besvär, eller besvär när du sitter stilla, bör du nog kolla upp det.

• Like 2

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen vi har på jobbet och de sa att tidigare har man medicinerat men det gav ingen effekt så man gör inget åt det. Åtminstone inte så länge jag inte svimmar och det har jag inte gjort än.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen vi har på jobbet och de sa att tidigare har man medicinerat men det gav ingen effekt så man gör inget åt det. Åtminstone inte så länge jag inte svimmar och det har jag inte gjort än.

Jag tycker ändå att du ska kolla upp det, om du inte alltid haft så här extremt lågt blodtryck. Man brukar kolla EKG och njurfunktion med ett blodprov. Bättre med en koll för mycket...tycker jag :)

• Like 2

Stötte av en händelse på lite information idag, om att C-vitaminbrist kan ge ett lågt blodtryck.

Forskning har även bevisat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodådrornas endotelceller. Detta medför att deras vasodileringsförmåga, eller flexibilitet, förbättras och därmed utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

Har ingen aning om detta stämmer eller inte, men lite intressant tycker jag :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

• Like 1